selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 30, 2007 01:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Om du någon gång blir sugen på att uppgradera ditt ångrör Linnofil:
Tack för tipset! Ska kolla på det någon dag. Jag har inte ens börjat att köra med flyttad O-ring. :oops:
Lejonklou wrote:
jag har glömt att kommentera den Latte och Espresso du bjöd mig på under Göteborgsturnén i oktober:

De var sagolikt goda! Jag har kanske druckit godare kaffe någon gång (svårt att säga, minnet är klent), men att en decaf kunde vara så god hade jag ingen aning om.
...
en härlig eftersmak som dröjde sig kvar i åtminstone en timme.

Mycket mycket gott. Tack för det!
Anytime! Mycket trevligt, även om det var en kort kaffepaus. Är det inte otroligt att decaf kan vara så gott? Jag föreslog häromdagen till en gäst att han kunde få en decaf, eftersom det var ganska sent på kvällen. Han vägrade att ens prova! "Decaf är ju äckligt." :roll: Nä, tror inte det! :D

Du får göra fler Gbg turnéer, så du kan få fler decaf! Ska det inte bli en "3.0 turné" snart? ;)

Jag uppmanar fler kaffediggare här att prova J&N decaf, ni kommer inte tro era smaklökar. Perfekt för den som vill njuta av kaffe, även på kvällen! Jag tycker att det är ungefär 80% av J&N "DeSica" eller Mauro "De Luxe", och det vill inte säga lite! Vi har just konsumerat ett kilo av Mauro's "De Luxe" och kommer nog köpa "De Sica" igen denna vecka. Innan provade vi "Passalacqua Cremador", också från Kaffemaskinen. Gott, men jag föredrar nog de två tidigare sorterna.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 13, 2007 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Funderar på att uppgradera min kvarn.

Någon som är intresserad av en svart Gaggia MDF? Knappt två år gammal, funkar finfint. Originalemballage finns. Dock osäkert om jag har kvar kvittot. Pris 1500 kr.

Image

EDIT: Kvarnen finns fn i Malmö!
Ingen som är sugen på en kvarn till Jul?!

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 27, 2008 11:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I brist på hårda paket från LINN, slog jag till och uppgraderade kaffe-riggen istället. Jag har länge varit sugen på en ny/bättre kvarn. En Mazzer Mini-E model B har hägrat, men när jag fick nys om Compak K3 Touch, som har motsvarande funktioner men till ett mer tilltalande pris, var det ingen tvekan längre!

Lite kvarnfakta:
  • Steglös inställning av malningsgrad.
    58 mm malskivor.
    Inställbar dos av kaffe, via timer. Ett tryck=enkel, två tryck=dubbel. Man kan även mala "fritt".
    Pris: 310-360€ inkl frakt beroende på finish.
Sagt och gjort. Efter några mail till Compak i Spanien (ingen distributör i Sverige) dök UPS upp på jobbet härom dagen med kvarnen i släptåg. På vägen hem inhandlades lite fulkaffe (Musetti) på Willy:s och när sonen väl kommit i säng var det bara att sätta igång och labba med kvarnen. Mha Musetti-bönorna trimmade jag in malningsgrad och dos (justeringen sitter ngt avigt till på undersidan). Jag avslutade sedan med några shots J&N FTO och MUMMA vad gott det blev, gång på gång!

Första intrycken är således mycket positiva! Kvarnen ger ett gediget och välbyggt intryck. Som ni ser är den ganska stor (495 mm hög inkl hopper), men ack så mycket snyggare än MDF:en! Den är tystare och den steglösa inställningen gör att det är lättare att utnyttja bönan maximalt med mer välsmakande espresso som följd. Doseringsfunktionen gör dessutom att man får exakt samma mängd kaffe varje gång, vilket bidrar till stabiliteten mellan shotsen.

Attachments:
File comment: Alltid lika härligt med hårda paket! :-)
DSC00020.jpg
DSC00020.jpg [ 195.59 KiB | Viewed 2475 times ]
File comment: Uppgraderad kaffehörna.
DSC00023.jpg
DSC00023.jpg [ 163.06 KiB | Viewed 2475 times ]

Last edited by Pediatrik on Thu Nov 13, 2008 22:58, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Mar 23, 2008 15:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

va najs! har den steglös malningsgrad? hur stor är dosatorn, man vill ju helst inte mala för mycket på samma gång... :D

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 24, 2008 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jepp, malningsgraden är steglös och eftersom den är utan dosator blir det "grind on demand", dvs inget gammalt kaffe som ligger och skräpar! Jag maler ut det lilla som rymms i "näsan" före varje shot, vilket ger garanterat färskmalet kaffe. Imorgon kommer dessutom min nya tamper; Impod Esclamativo!:D

Jag går även och suktar efter ytterligare hårdvara i kaffehörnan eftersom jag börjar bli trött på att tempsurfa varje gång jag skall skumma mjölk till cappu. En beg HX, tex ECM Giotto Premium, är ju egentligen fullt tillräcklig, men om man får önska vore ju en dubbelkokare med rotorpump typ La Spaziale Vivaldi II, Quick Mill Vetrano eller Vibiemme Domobar Super inte helt fel! Hur jag nu skall kunna kombinera ett sådant inköp med föräldrapenning och ett allt starkare sug efter en DS... :roll:

Post subject: Re: Kaffemaskin
PostPosted: Thu Nov 13, 2008 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När vi ändå håller på att liva upp gamla trådar...

Tänkte tipsa om höstens, kanske årets, kaffe; J&N Idido Misty Valley.
Attachment:
MISTY_HALF.jpeg
MISTY_HALF.jpeg [ 68.92 KiB | Viewed 2468 times ]
Detta är ett Etiopiskt kaffe som inte smakar som något annat kaffe jag hitintills har testat! Sött och fantastiskt fruktigt, men ändå med lagom syra. Jag har fått bäst resultat när jag maler Idido:n ganska fint och överdoserar lite mindre än vanligt så att det får svälla ordentligt i pf. Blir perfekt när det rinner tuuunnt utan att det inte droppar. Mumma! Borde även bli fantastisk som press!

PostPosted: Mon Nov 17, 2008 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag minns att jag på 90-talet träffade en riktigt kaffe-entusiast som lät mig prova en massa olika bönor, som han själv rostade och malde. Det etiopiska kaffet var godast av dem alla.

Kommer inom kort att få en defekt (lät som den borde vara lätt att fixa) kaffemaskin av en vän, som köpt en ny. Ska bli jättekul att försöka få några goda droppar ur den. Ska prova Idido!

PostPosted: Sun Nov 30, 2008 23:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:
När vi ändå håller på att liva upp gamla trådar...

Tänkte tipsa om höstens, kanske årets, kaffe; J&N Idido Misty Valley.
Attachment:
MISTY_HALF.jpeg
Detta är ett Etiopiskt kaffe som inte smakar som något annat kaffe jag hitintills har testat! Sött och fantastiskt fruktigt, men ändå med lagom syra. Jag har fått bäst resultat när jag maler Idido:n ganska fint och överdoserar lite mindre än vanligt så att det får svälla ordentligt i pf. Blir perfekt när det rinner tuuunnt utan att det inte droppar. Mumma! Borde även bli fantastisk som press!
Nu har jag varit och köpt Idido Misty Valley.
"kaffet som tror att det är en färskpressad fruktjuice"
Har druckit tre koppar och jag vet inte...
Aaaaningen för fruktigt för mig...Har aldrig varit med om maken!
Jag brukar iof tycka bäst om kaffe som är rejält jordig i smaken.
Det märks dock att det är ett riktigt kvalitétskaffe. Får se om jag vänjer mig.
Provade sedan att blanda ut Zoegas Intenzo med lite IMV när jag bryggde vanligt kaffe och det var riktigt gott!
Kul med tipset!

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 00:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu vet jag vad det är för (defekt) maskin som vi snart kommer att få: En La Pavoni Europiccola.

Någon som har erfarenheter eller tips av denna?

Sedan blir det väl att samla till en kvarn och sen är man fast i kaffeträsket igen... :lol:

PostPosted: Mon Dec 01, 2008 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
En La Pavoni Europiccola. Någon som har erfarenheter eller tips av denna?
Verkar vara en "intressant" maskin, tur att den var billig...
Se: http://riktigtkaffe.se/showthread.php?t=2017 och http://www.home-barista.com/forums/view ... 903c35898f
Verkar vara en design från 1958, så det borde åtminståne finnas delar till den.

Med decaf så behöver du inte bekymra dig för att fastna i kaffeträsket, då väljer du själv när du vill ha en kopp!

PostPosted: Tue Dec 02, 2008 11:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Aaaaningen för fruktigt för mig...Har aldrig varit med om maken!
Jag brukar iof tycka bäst om kaffe som är rejält jordig i smaken.
Jag håller med, Idido är verkligen speciell! Det roliga är att man verkligen kan påverka smakerna genom att labba med extraktionstiden. Brukar köra finmalet, tunt och kort för att undvika citrustonerna, men förra veckan justerade jag lite och fick ut en kopp citron! :shock: Inte surt alls och verkligen annorlunda!
Lejonklou wrote:
Nu vet jag vad det är för (defekt) maskin som vi snart kommer att få: En La Pavoni Europiccola.
Välkommen tillbaka i träsket (eller är det sumpmarken...) Fredrik! Kul med en Leva-maskin! Jag har aldrig provat en sådan själv, så det skall bli kul att höra vad du tycker. På RiktigtKaffe.se finns det en hel del Leva-fantaster, så där kan du nog få många goda råd. Linnofils länk verkar vara en bra början!

PostPosted: Fri Dec 05, 2008 19:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:
men förra veckan justerade jag lite och fick ut en kopp citron! :shock: Inte surt alls och verkligen annorlunda!.
Vilken DSM-diagnos får man om man gillar kaffe som smakar citron? :wink:

PostPosted: Fri Dec 05, 2008 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

292.9?! :D

PostPosted: Sat Dec 06, 2008 02:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Annan (eller okänd) substansrelaterad störning utan närmare specifikation" :lol:

Har nu fått vår La Pavoni. Plockat isär, rengjort och satt ihop igen, pust. Konstaterat att några packningar och lampor behöver bytas. Annars funkar den!

Testat att göra några koppar med ojämnt resultat. Ena koppen riktigt god, nästa bränd och hemsk. Svårt hantverk! Blir kanske lättare när den inte läcker...

Behöver decaf om jag ska fortsätta med detta, får magsår annars!

PostPosted: Sat Dec 06, 2008 17:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pediatrik wrote:
292.9?! :D
:D :D

Frågan är bara vad som kommer först: den mentala störningen som leder till detta djupt perversa betende eller att citronsmaken gör en galen....

Antagligen är kausaliteten cirkulär. Så man får förbereda sig på att gå in i dimman totalt (292.12).

Last edited by fuffe on Sat Dec 06, 2008 19:17, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 16 Next

All times are UTC+02:00