selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn radiodelar?
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Går i små funderingar om att utöka systemet med en radiodel så småningom, och då förslagsvis i lk-låde modell.
Har sett endel om pekin, och nyss såg jag att det tydligen finns en Fm/Am del som heter kudos?
Finns det någon fler? Och har någon koll på hur dom förhåller sig till varandra? Samt ungefär var de borde ligga i pris?

/A

Post subject: Re: Linn radiodelar?
PostPosted: Sat Nov 08, 2008 18:22 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Har aldrig jämfört och vet inte vad som är ett vettigt pris, men jag såg att det fanns en Kudos på blocket häromdan. Vill minnas att det begärda priset var 4.000:-...
/ Lolo

PostPosted: Sat Nov 08, 2008 19:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Anton :)

Utöver de radiodelar du nämnt finns också Kremlin, vilket är en äldre, mytomspunnen radio. Pekin är den senaste (förutom nuvarande Akurate) och Kudos generationen före.

Vad jag förstått anses nog Kremlin fortfarande vara den bästa av dem (Akurate ska jag låta vara osagt), den var fullständigt horribelt dyr på sin tid och är det fortfarande i den mån man hittar den. 10000kr är nog tyvärr fullt rimligt att få betala.

Efter den anses Pekin och Kudos olika bra av olika bedömare, det finns gamla trådar om det, t.ex. http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=1&t=908.

Pekin är oftast lite dyrare, eftersom den är nyare och dessutom var dyrare ny.

Den Kudos som ligger ute för 4000kr är hyfsat rimligt prissatt. Annars finns det två Pekin på Takt & Ton, varav en för 4700kr.

Annars är ju gamla Naim-tuners rysligt snygga, men det kanske man ska lämna därhän...

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110

PostPosted: Sat Nov 08, 2008 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är man jätteintresserad av Radio så är inte en AkurateRadio så jättedyr 16k nypris. Har inte hört på den men skulle tro den håller hög kvalitet, som resten av Akuratelinjen. Har sett en beggagnad en gång för ca 10000kr och skulle hellre satsat på en sånn en något som är betydligt äldre för samma pris. Men det kanske kan vara värt att jämföra. Vill man ha en billigare tror jag Pekin Radion är värd sitt pris jämfört med kudos.
Edit: Tror föresten alla har AM och FM? utom Kremlin som bara har FM. kanske fler som inte har AM om det nu är något att eftertrakta.

PostPosted: Sun Nov 09, 2008 15:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Är man jätteintresserad av Radio så är inte en AkurateRadio så jättedyr 16k nypris. Har inte hört på den men skulle tro den håller hög kvalitet, som resten av Akuratelinjen. Har sett en beggagnad en gång för ca 10000kr och skulle hellre satsat på en sånn en något som är betydligt äldre för samma pris. Men det kanske kan vara värt att jämföra. Vill man ha en billigare tror jag Pekin Radion är värd sitt pris jämfört med kudos.
Edit: Tror föresten alla har AM och FM? utom Kremlin som bara har FM. kanske fler som inte har AM om det nu är något att eftertrakta.
Tyvärr blir kvaliteten på radio-ljudet/musiken mycket beroende på omständigheterna. Hur sänder radiostationen ut sitt material (komprimering osv), är ljudet från analog källa (sällsynt numera), hur ser antennanläggningen ut (egen "passiv" antenn eller kabeltv-nät tex) osv. Kvaliteten på ljudet styrs till mycket liten del av tunern om man tex lyssnar på reklamradio via ett kabeltv-nät. I långt större grad om du har en egen (och bra) utomhusantenn med tillräcklig nivå för att mata din tuner utan inkopplad elektronik. Men det förutsätter en optimal antenn, bra riktad och utan störande reflexer. Med en sådan antennanläggning och att lyssna på en kvalitetskanal (P2 till ex, men ibland även P3) så spelar givetvis tunerns kvalitet mycket större roll.

Själv har jag en Pekin och lyssnar via ComHem. Tunern köpte jag begagnad för 4000:-, egentligen enbart för att den med sin LK-låda passar bättre i racken och att jag kan använda samma fjärris som till övriga apparater (Mimik/Kairn). Ljudmässigt är den något lite sämre än en Denon tuner jag köpte ny för 6 år sedan för 1900:-. Denon är mer som ett "öppet fönster" även om det man ser på andra sidan inte har så skarpa konturer. Pekin har lite skarpare och hårdare framtoning, det är inte ett öppet fönster längre utan snarare en ganska ren ruta...

Vad jag saknar på Pekin är RDS, det är faktiskt ganska händigt att se i klartext vad man lyssnar på istället för att komma ihåg vad kanal 17 är för något...

Men vilken tuner man än använder, antennen och signalen från denna är långt viktigare än apparaten i sig. Här gäller verkligen source-first!

/ B

PostPosted: Sun Nov 09, 2008 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men vilken tuner man än använder, antennen och signalen från denna är långt viktigare än apparaten i sig. Här gäller verkligen source-first!
Det är helt riktigt bättre att lägga ner en slant på en vettig antenn än att köpa en svindyr radio. Men som sagt de flesta radiokanaler komprimerar väl singalen rätt hårt att det är sällan man får ut allt av en kvalitets tuner. Hur ofta lyssnar man på livesändingar ? För mig personligen räcker det med den inbygda streamtuner i dsen. Men det är sällan jag använder den ens .Skulle vara att lyssna på nyheterna då. Lägger hellre upp en spellista på låtar jag verkligen gillar och får musiken i hög kvalitet i stället.

Skulle nog personligen tveka att köpa en begad Kremlin. elektroniken börjar ju ha en del år på nacken trots att det är highendtuner. Lagar linn ens dessa maskiner idag ?

Äger dock en radio som jag är riktigt nöjd med. Tivoli Audio Pal. Bra ljud och den kan man ha med sig när man tar sig en kaffe på terassen.

PostPosted: Mon Nov 10, 2008 23:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för alla tipsen, hmhm, får nog bli att vänta ett tag, hursomhälst, och lägga mer prio på andra saker först.
kanske köpa nått litet till köket så länge...

PostPosted: Tue Nov 11, 2008 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv har jag en Pekin radio ifrån Linn samt en liten Tivoli Audio i köket. Tivolin har jag haft längst och den har gått i varm här dom senaste åren. :wink:

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blev med Kudos strax innan jul, men har inte haft tid att packa upp den förrän för någon dag sedan. Har tyvärr inte någon fjärkontroll till den så jag måste läsa på i manualen hur man permanent sparar kanaler.
Dock tycker jag den låter riktigt bra :D speciellt med tanke på vad dom kostar! Använder en T-kabel antenn till den. Tycker definitivt att det låter bättre/trevligare än radio via datorn. Då jämför jag med att köra optisk kabel in i förstärkaren (unidisk SC) eller shoutcast vi snaekyn. Tyvärr har jag inte riktigt någon bra plats för den så den får stå bredvid centerhögtalaren, får fundera ut något senare. Får se hur mycket jag kommer använda den men just nu när jag varit utan riktig radio ett tag så är det ett trevligt nyhets behag över den.

Det finns inte så många beggagnade att få tag i så jag tycker definitivt att dom är värda ca 4000kr, borde vara ganska enkelt för den som är sugen på en radio att sälja den vidare om man av någon anledning inte skulle vara nöjd.

Om nån är sugen har jag sett att det finns en billigt på Hifimagasinet just nu!

PostPosted: Mon Jan 05, 2009 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Tack för alla tipsen, hmhm, får nog bli att vänta ett tag, hursomhälst, och lägga mer prio på andra saker först.
kanske köpa nått litet till köket så länge...
Vill du bara ha "lite radio" i din anläggning så länge, köp något begagnat för 3-400 kronor. Att sedan hitta något som låter väsentligt bättre kommer kosta dig både tid och pengar :-)

/ B

PostPosted: Thu Jan 08, 2009 10:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Vill du bara ha "lite radio" i din anläggning så länge, köp något begagnat för 3-400 kronor. Att sedan hitta något som låter väsentligt bättre kommer kosta dig både tid och pengar :-)
ja du har nog rätt.. får gå ner i min lokala lumpbod och se vad dom har på hyllorna...
/A

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00