Comstedt wrote:
Är man jätteintresserad av Radio så är inte en AkurateRadio så jättedyr 16k nypris. Har inte hört på den men skulle tro den håller hög kvalitet, som resten av Akuratelinjen. Har sett en beggagnad en gång för ca 10000kr och skulle hellre satsat på en sånn en något som är betydligt äldre för samma pris. Men det kanske kan vara värt att jämföra. Vill man ha en billigare tror jag Pekin Radion är värd sitt pris jämfört med kudos.
Edit: Tror föresten alla har AM och FM? utom Kremlin som bara har FM. kanske fler som inte har AM om det nu är något att eftertrakta.
Tyvärr blir kvaliteten på radio-ljudet/musiken mycket beroende på omständigheterna. Hur sänder radiostationen ut sitt material (komprimering osv), är ljudet från analog källa (sällsynt numera), hur ser antennanläggningen ut (egen "passiv" antenn eller kabeltv-nät tex) osv. Kvaliteten på ljudet styrs till mycket liten del av tunern om man tex lyssnar på reklamradio via ett kabeltv-nät. I långt större grad om du har en egen (och bra) utomhusantenn med tillräcklig nivå för att mata din tuner utan inkopplad elektronik. Men det förutsätter en optimal antenn, bra riktad och utan störande reflexer. Med en sådan antennanläggning och att lyssna på en kvalitetskanal (P2 till ex, men ibland även P3) så spelar givetvis tunerns kvalitet mycket större roll.
Själv har jag en Pekin och lyssnar via ComHem. Tunern köpte jag begagnad för 4000:-, egentligen enbart för att den med sin LK-låda passar bättre i racken och att jag kan använda samma fjärris som till övriga apparater (Mimik/Kairn). Ljudmässigt är den något lite sämre än en Denon tuner jag köpte ny för 6 år sedan för 1900:-. Denon är mer som ett "öppet fönster" även om det man ser på andra sidan inte har så skarpa konturer. Pekin har lite skarpare och hårdare framtoning, det är inte ett öppet fönster längre utan snarare en ganska ren ruta...
Vad jag saknar på Pekin är RDS, det är faktiskt ganska händigt att se i klartext vad man lyssnar på istället för att komma ihåg vad kanal 17 är för något...
Men vilken tuner man än använder, antennen och signalen från denna är långt viktigare än apparaten i sig. Här gäller verkligen source-first!
/ B