selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:49

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Keel-kopia
PostPosted: Wed Oct 29, 2008 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta sent svar!

6061 var svaret jag fick.

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 00:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Ursäkta sent svar!

6061 var svaret jag fick.

Tack för det!

Inga konstigheter mao.

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 19:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, om det stämmer är det ingen udda legering. Men de använder en dragen bit aluminum och en sådan i 6061 är inte billig.

PostPosted: Sun Nov 02, 2008 22:34 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har du föresten hört nån av kolfibervarianterna, tex. funk firm säljer en "charm" eller vad den nu heter. Kolfiber/balsa sandwich i keelform. Jobbar själv med kompositer, och det skulle inte vara särskilt svårt att sätta ihop en sån.

/Mats

PostPosted: Mon Nov 03, 2008 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, inte hört dem ännu. Men påståendet av en ingenjör (i en diskussion på Linns forum) att subchassiet ska dämpa så lite som möjligt (alltså ringa som en kyrkklocka när man hänger upp den löst) tror jag stämmer bra.

Jag tycker att beskrivningarna av hur olika uppgraderingar påverkar LP12 brukar säga en hel del. Mera detaljer, tydligare svärta mellan tonerna och större djup i ljudbilden är beskrivningar som för mig indikerar troliga försämringar. Alltså ett "intressantare ljud" som är mindre musikaliskt. För ofta är det så att när musiken kommer fram bättre så blir man mindre imponerad av ljudet.

Fick min beskärda del av LP12-"förbättringar" och "definitiva LP12-dödare" under åren på Ljudkompaniet på 90-talet. Det var som nån slags sport på den tiden att lyckas klämma in en extra skruv/dämpning/jordning nånstans som gjorde LP12:an bättre. Till slut blev vi lite avmätta (hoppas jag inte uppträdde alltför kaxigt!) och inledde varje nytt förslag med att fråga konstruktören "Kan du beskriva hur din förbättring låter?". Det var nästan alltid en variant på någon av de ovanstående ljudbeskrivningarna. Och tyvärr var det inte en enda av förbättringarna som verkligen var bra. Lite trist faktiskt.

Det var också nästan alltid så att konstruktören tyckte att hemma blev ljudet förbättrat med hans modifiering, men när han skulle visa samma sak för oss i butiken så hörde han själv på en gång att det lät sämre med modifieringen än utan. Och väl hemma igen så blev det ju faktiskt roligare att lyssna på musik utan tweaken. Enda slutsatsen jag kan dra är att man får kämpa en hel del för att förbättra en LP12. För omöjligt är det ju absolut inte.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 23:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"Sent: Tue, 20 Jan 2009 2:13 pm
Subject: Linn Sondek LP12 Aluminum Sub-chassis UPDATE

Hello Everyone,

Things are moving forward with the production of the aluminum sub-chassis for the LP12. I have exciting news: Due to the number of requests, we have decided to produce the sub-chassis without the tone arm mounting holes. This will allow us to machine it to hold any tone arm on the market with no additional cost. If you have always wanted to have the performance of the Keel, but wanted to use a tone arm other than Linn's, our sub-chassis will provide the answer. Of course, it can be setup to hold any of Linn's arms as well.

We are currently setting up tooling and working on a proper website to fully explain our product. We hope to be ready to go by Spring. I will keep you informed of our progress.

Once again, thanks for your interest.

David M. Genther
GreenStreet Audio"

Det kom ett brev...

Nu saknas bara ett lysningsomdömme och ett pris.

PostPosted: Tue Jan 20, 2009 23:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Citerar mig själv från tidigare i denna tråd:
Magnus wrote:
En idé är att först gå ihop och köpa 1 kopia tillsammans för utvärdering. Är den bra så är det
grönt ljus. Är det bara rackel så blev "priset på lotten" inte så stort i o m att ni delat på den
initiala kostnaden.

/M
/M

PostPosted: Fri Jan 23, 2009 20:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Magnus wrote:
Citerar mig själv från tidigare i denna tråd:
Magnus wrote:
En idé är att först gå ihop och köpa 1 kopia tillsammans för utvärdering. Är den bra så är det
grönt ljus. Är det bara rackel så blev "priset på lotten" inte så stort i o m att ni delat på den
initiala kostnaden.

/M
/M
Jag gillar iden. Men jag vill dela det inköpet med Aro-ägare isåfall, eftersom det finns skillnader.

Om det är någon som är intresserad, så hör av dig. Det är ingen brådska alls iom att det inte ens är nära produktion.

PostPosted: Sat Jan 24, 2009 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

CJWalker55aliasLivetEkar wrote:
Jag bad honom göra en Keel till som passar min Aro (vilket inte Linn har fixat), men han var inte beredd att göra det än.
Ursäkta om det blir lite OT, men nu finns det Linns original Keel även till Aro. Det har skrivits en del om det på Naims forum på sistone.

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 09:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

http://www.greenstreetaudio.com

PostPosted: Tue Jul 07, 2009 14:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

intressant! vore kul om någon här vågar chansa och sedan kan berätta om hur det funkar. i en förlängning skulle det vara intressant hur linn reagerar på detta, förutsatt att den är lika bra. stämning? prissänkning? hävda att deras ändå är bättre och därför bibehålla priset?

vad tror ni andra om produkten?

PostPosted: Thu Jul 09, 2009 13:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Väldigt spännande!

Jag tror (observera tror :P ) att priset för materialet, produktionen och utvecklingskostnaderna långt understiger det pris som Keel går loss på. Däremot tror jag att Linn tar betalt för den förbättring som produkten ger för helheten. Keel har ju fått massor av ros och därmed kanske priset är motiverat.

För mig själv känns detta dock väldigt intressant. Är sugen på att köpa mig en 12a inom en inte allt för lång framtid, och kan jag spara så här mycket pengar på en fejk-keel, som eventuellt är nära på lika bra som originalet, så är jag mer än nöjd :)
Med pengarna jag isåfall sparar är jag inte långt från vad radikal (akurate-låda) kostar. Perfekt! :)

Blir dock intressant att se vad Linn säger om detta..de lär ju inte gilla det i alla fall..frågan är om de kan göra något åt det.

PostPosted: Thu Jul 09, 2009 14:40 
Site Admin
Site Admin

Att tillverkningskostnaderna är 10-20% av försäljningspriset är väl inte så konstigt, det är väl utprovning av material och design som kostar. Fem man som jobbat ett år med den ska betalas på inte alltför många Keel. Säg 5 miljoner på de då och 1000 sålda Keel så har man 5 000 000 / 1000 = 5000 kr / Keel. Har nämts flera gånger i andra trådar om Keel tror jag.

Samma problem har många företag med små serier - att förfina en design är dyrt och svårt att räkna hem om du inte får volym på det sedan.

Apropå detta, någon som vet hur många LP12:or det finns på marknaden, och hur många Keel det kan ha sålts?

PostPosted: Thu Jul 09, 2009 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Keel kostar i Sverige ca 22.400kr exkl moms. Av de pengarna så ska
både Linn och butiken ha några tusingar var.

Dessutom består priset av utvecklings- och logistik-kostnader också.

Så om du kan köpa en kopia direkt från en CNC-firma i USA för omkring
8-9.000kr exkl moms så verkar ändå 22.400kr vara hyffsat rimligt.

Frågan är väl egentligen vilka marginaler som butik/Linn ska ha, samt
hur utvecklingskostnaderna ska tas hem. ...och det är marknaden som
bestämmer det.

/M

PostPosted: Fri Jul 10, 2009 08:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag blev riktigt sugen att beställa en priset känns mera rimligt än originalet. Det ser ut som en exakt kopia så ljudet borde vara väldigt lika.

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00