selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Jun 05, 2024 03:03

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 11, 2008 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Jag har jämför två olika utgåvor av denna skiva. En Cd "made in EU" samt en LP "Manufactured and Marketed by Rhino UK".

Jag vet inte om detta är en original utgåva av LP'n eller någon form av Audiofil variant. Hur som helst så är det en betydande skillnad mellan LP och CD. Med en artist som Johhny Cash så är det som att när det är bra så är det magiskt och när det är dåligt så låter det som att han är full.

Ljudmässigt märker jag inget alls men det finns andra skillnader som är destå större.

LP:
Jag tappar fort intresset och jag tycker han sjunger falskt. Inget driv i gitarrspelet heller.

CD:
Plötsligt så tycker jag att skivan trots allt är ganska bra, han sjunger bättre, det är bättre driv i gitarrspelet och jag tänker plötsligt på vad texten handlar om och lyssnar på den histora som den berättar.

Kul och veta om någon har testat andra varianter av denna skiva (sticker nu och säljer LP'n)

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 12:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Vad du behöver är naturligtvis original-lp US-utgåvan på American Recordings 945520-1 ;-) Den låter magiskt!
Där slår t.o.m. en Linn Basik med AT-95 (Lp) en Movie DI (CD) rejält!

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sun Oct 12, 2008 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Tendaberry wrote:
Vad du behöver är naturligtvis original-lp US-utgåvan på American Recordings 945520-1 ;-) Den låter magiskt!
Där slår t.o.m. en Linn Basik med AT-95 (Lp) en Movie DI (CD) rejält!

Björn
Tack!

Har du koll på övriga skivor i denna serie, jag har bland annat sett nr 5 i US press från "Lost highway". Är detta en original utgåva?

Christian

_________________
Mvh
Christian


Top
   
PostPosted: Tue Oct 14, 2008 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Så vitt jag vet (saknar 3:an) är 1-3 på American Recordings och de finns alla i USA-press. Fr.o.m. 4:an är det American Recordings i samarbete med Lost Highway, de finns också i USA-pressar (och är då original). Det finns även nysläpp av de tidigare plattorna, de har jag inte hört, så jag vet inte om det är någon skillnad ljud-/pressningsmässigt.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Sat Oct 18, 2008 10:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Aug 18, 2007 13:23
Posts: 567
Köpte nr V i denna serie på "Lost highway" USA press. Den är jättebra, det märks direkt om det är något med pressningen som inte lirar ok. Men denna är bra. Har några fler LP från Lost Highway och jag tycker överlag att deras utgåvor låter bra på Vinyl

_________________
Mvh
Christian


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited