Det finns nog bara två seriösa alternativ till Mac - Max och xAct. Visst kan man drömma om EAC - som bara finns till Windows - men frågan är om skillnaden verkligen är hörbar. I alla fall tvivlar jag på att det är värt besväret att köra i EAC i emulerat läge ens på en ny intelMac.
För egen del använder jag både xAct och Max lite beroende på vad jag vill göra med filerna - men för att rippa samlingen tycker det är enklast att köra Max med CDparanoia.
Musicbrainz saknar mycket av den musik jag lyssnar på och det verkar knöligt att lägga in nytt på sajten. Därför tar jag ofta metadata från iTunes. Förmodligen hade jag även kunnat få omslag den vägen om jag registrerat mig.
Med Max följer skriptet "Get iTunes Metadata!" vilket gör det enkelt. När jag stoppar in en skiva startar iTunes automagiskt och läser in låtar m.m. från CDDB. Skivan kommer samtidigt upp i Max som jag startat manuellt. Hittar inte Max skivan på MBZ är det bara att klicka på skriptet.
Det ända jag tycker är ett problem är att skivorna och den optiska spelaren blir väldigt varma. Rippningen verkar innebära en intensiv avläsning. Någon skiva har dessutom krånglat och låtit som om den exploderade i läsaren. Så för att spara iMacens interna optiska enhet har jag beställt en extern. Men det är ända problemet - ja, och att det tar tid att rippa 1000+ skivor förståss
/per