JohanR wrote:
Quote:
min lät dämpad och frånvarande medan den jag lånat vara bara suverän. jämförde några gånger och insåg att på min inspelning så verkade det nästan som om vänster högtalare knappt lät nåt alls.
Den engelska originalmastern tappade med åren diskanten på ena kanalen. När det skulle göras CD i slutet på 80-talet så mixades just Rubber Soul om av denna anledning. Jag har också en sådan LP, jag tror den är den sista helanaloga engelska utgåvan från 80-talet.
Vad vet man, det kanske blir samlarvärde i dessa i framtiden
Idag fick jag hem just den skivan, blev så nyfiken så jag var helt enkelt tvungen att köpa den
Det är en dramatisk skillnad mot den vinyl jag hade hemma tidigare! Mitt ex är från en box inköpt 1983 eller möjligen -84 och den låter såväl mycket annorlunda som mycket bättre. Det räckte med 30 sekunder på första låten för att höra skillnaden.
Ja kanske den versionen blir ett samlarobjekt precis som frimärken med feltryck
Kollade lite på nätet och det visar sig att min skiva (ur boxen) troligen är någon form av andrapressning efter lite ommixning av George Martin. Lite märkligt med tanke på att skivan kom ut 1965 och jag köpte mitt ex (dvs hela boxen med all deras originalutgåvor) nästan 20 år senare...
Men hur mycket senare än 1984 pressades egentligen vinylskivor regelmässigt? Inte så många år i alla fall. Jag misstänker att när min skiva pressades fanns fortfarande moder-lackerna kvar och man gjorde helt nya "pappor" att pressa vinyler ifrån. När nästa sväng skulle pressas några år senare fick man gravera om från mastertejpen som då visade sig inte vara av särskilt bra kvalitet.
Men om man gjorde en ommixning inför en CD-utgivning måste väl då originalbanden ha funnits kvar eller vad har man annars utgått ifrån i mixen?
/ B