selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 02:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Mon Sep 22, 2008 07:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
min lät dämpad och frånvarande medan den jag lånat vara bara suverän. jämförde några gånger och insåg att på min inspelning så verkade det nästan som om vänster högtalare knappt lät nåt alls.
Den engelska originalmastern tappade med åren diskanten på ena kanalen. När det skulle göras CD i slutet på 80-talet så mixades just Rubber Soul om av denna anledning. Jag har också en sådan LP, jag tror den är den sista helanaloga engelska utgåvan från 80-talet.

Vad vet man, det kanske blir samlarvärde i dessa i framtiden :wink: :lol:

Den ommixade CD'n låter, enligt min mening, alldeles utmärkt.

JohanR


Top
   
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Tue Sep 23, 2008 23:56 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Jul 29, 2005 00:55
Posts: 254
griedl wrote:
han var bussig och jag bytte den mot abbey road och the river.
/kristoffer
The river i "originalutgåva".... :D

http://www.youtube.com/watch?v=LWQV7agBFtE

Ursäkta om jag kapade tråden...


Top
   
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Wed Sep 24, 2008 19:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
JohanR wrote:
Quote:
min lät dämpad och frånvarande medan den jag lånat vara bara suverän. jämförde några gånger och insåg att på min inspelning så verkade det nästan som om vänster högtalare knappt lät nåt alls.
Den engelska originalmastern tappade med åren diskanten på ena kanalen. När det skulle göras CD i slutet på 80-talet så mixades just Rubber Soul om av denna anledning. Jag har också en sådan LP, jag tror den är den sista helanaloga engelska utgåvan från 80-talet.

Vad vet man, det kanske blir samlarvärde i dessa i framtiden :wink: :lol:
Idag fick jag hem just den skivan, blev så nyfiken så jag var helt enkelt tvungen att köpa den :-)

Det är en dramatisk skillnad mot den vinyl jag hade hemma tidigare! Mitt ex är från en box inköpt 1983 eller möjligen -84 och den låter såväl mycket annorlunda som mycket bättre. Det räckte med 30 sekunder på första låten för att höra skillnaden.

Ja kanske den versionen blir ett samlarobjekt precis som frimärken med feltryck :D

Kollade lite på nätet och det visar sig att min skiva (ur boxen) troligen är någon form av andrapressning efter lite ommixning av George Martin. Lite märkligt med tanke på att skivan kom ut 1965 och jag köpte mitt ex (dvs hela boxen med all deras originalutgåvor) nästan 20 år senare...

Men hur mycket senare än 1984 pressades egentligen vinylskivor regelmässigt? Inte så många år i alla fall. Jag misstänker att när min skiva pressades fanns fortfarande moder-lackerna kvar och man gjorde helt nya "pappor" att pressa vinyler ifrån. När nästa sväng skulle pressas några år senare fick man gravera om från mastertejpen som då visade sig inte vara av särskilt bra kvalitet.

Men om man gjorde en ommixning inför en CD-utgivning måste väl då originalbanden ha funnits kvar eller vad har man annars utgått ifrån i mixen?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Thu Sep 25, 2008 18:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
roligt att du köpte den!! och att någon mer än jag nu vet hur annorlunda exemplaret låter. ska hålla tummarna för din skull att "frimärksteorin" stämmer. blev försäljaren förvånad när du sa vad du ville ha? :D

/kristoffer

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
griedl wrote:
roligt att du köpte den!! och att någon mer än jag nu vet hur annorlunda exemplaret låter. ska hålla tummarna för din skull att "frimärksteorin" stämmer. blev försäljaren förvånad när du sa vad du ville ha? :D
Nä, faktiskt inte. JAG blev förvånad dock, för han påpekade att vi gjort affärer ihop förut. Så han bjöd på emballaget...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 13:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
ok :) bussigt att bjuda på det. faktum är att han är väldigt bra över huvud taget. kanonservice och seriös.

/kristoffer

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject: Re: rubber soul trubbel
PostPosted: Fri Sep 26, 2008 13:54 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Men om man gjorde en ommixning inför en CD-utgivning måste väl då originalbanden ha funnits kvar eller vad har man annars utgått ifrån i mixen?
Jo, så måste det ju ha varit, på 3 eller 4 kanaler. T.o.m. första LP'n som var inspelad rakt in på två kanaler utan pålägg "mixades" innan gravering. Jag vill minnas att George Martin skrivit att man körde det hela genom en kompressor för att få ett "hårdare" ljud, samt att man då naturligtvis gjorde mono av det hela. Stereo kom tydligen först på de Amerikanska utgåvorna, det var viktigt över där att det stod "Stereo" på omslaget redan då (George M är ju känd stereomotståndare :) ). Dessa kom ju förresten ut härom året på CD, det är inte samma namn eller riktigt samma låtar på dem.

JohanR


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited