selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 30, 2008 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Om man t.e.x använder Rippfactory så kan skivan gå hur bra som helst att rippa men sen finns det små fel som hörs tydligt

Vad är det som säjer att lasern läser rätt?, här är problemet att det finns inget på cd skivan som talar om för datorn hur filen ska se ut

Helt rätt är därimot att filen kan läsas om flera gånger om skivan är svårläst, men det finns inget som garantirar att den blir rätt läst
Olika program hanterar detta på olika sätt. Ripfactory har jag ingen erfarenhet av rent praktiskt så jag ska inte uttala mig. Jag använder mig av dBpowerAMP och EAC när jag rippar och så länge rippen går som den ska låter det också OK. Men man märker ganska snabbt när det strular och då är det ingen idé att fortsätta.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 30, 2008 09:37 
Moderator
Moderator

pekka71 wrote:
Det som skulle kunna funka är, om man rippade en låt laddade upp en checksum till en databas på internet för varje enskild låt/fil och på så sätt kunna jämföra om man fått rätt resultat
Jag tror man kan ställa in EAC att använda denna databas i detta syfte.

http://www.accuraterip.com/

Post subject:
PostPosted: Fri May 02, 2008 18:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Skulle det funka med en HTPC tex en sån här http://www.webhallen.com/prod.php?id=84436 istället för en dedikerad NAS
Den har nämligen inbyggd touchscreen med samma rekommenderade upplösning som Linns enklare GUI 800 x 480 den tar 4 interna Sata samt att det nästan rör sig om samma pengar..
Kan man bläddra i spellistorna med den "lilla" fjärrkontrollen som följer med DS spelarna eller måste man ändå köpa en fullfjädrad sådan?

Post subject:
PostPosted: Fri May 02, 2008 20:17 
Moderator
Moderator

Det går utmärkt att använda en sådan, eller vilken annan dator som helst som kan köra någon UPnP-serverprogramvara.

Med medföljande, eller andra standard-, fjärrkontroller kan man pausa, stoppa, spela och hoppa i inladdad spellista. För att byta eller ändra i aktuell spellista måste man i dagsläget köra LinnGUI på någon dator, eller använda någon annan UPnP-kontrollprogramvara. Det kan finnas avancerade fjärrkontroller eller handenheter som har denna funktionalitet idag.

PostPosted: Thu Sep 18, 2008 19:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni som har kollat lite mer på vad ni använder för nätverkskablar spelar det någon större roll vilken hur mycket kabeln klarar (100mhz, 250, 500 osv) om kabeln är skärmad?

Teoretiskt sett så tycker jag att cat6 kabeln jag har nu borde räcka gott då den är skärmad. Men ska man nöja sig med cat6 skärmat vilket inte behöver kosta så mycket och går att få tag i lätt. Eller bör man försöka krångla på och få tag i en cat7???

Post subject: Re:
PostPosted: Thu Sep 18, 2008 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

El Mero Mero wrote:
Skulle det funka med en HTPC tex en sån här http://www.webhallen.com/prod.php?id=84436 istället för en dedikerad NAS
Den har nämligen inbyggd touchscreen med samma rekommenderade upplösning som Linns enklare GUI 800 x 480 den tar 4 interna Sata samt att det nästan rör sig om samma pengar..
Kan man bläddra i spellistorna med den "lilla" fjärrkontrollen som följer med DS spelarna eller måste man ändå köpa en fullfjädrad sådan?
Kolla annars den här:
Quote:
Fujitsu-Siemens kommer med en Server anpassad för hemmabruk.

* TYST fläkt

* Byggd för dygnet-runt-drift.

* Snygg design

* Möjlighet till bl a automatisk backkup av övriga datorer/diskar i hemmet.

* Plats för upp till 4st inbyggda hårddiskar á 1TB med RAID-konfiguration för centralisierad lagring.

* OS: MS Home Server ger bl a tillgång till servern på distans.

* UPnP + streaming, Twonky Media Server

* Lika enkel att använda som en vanlig PC.

* Pris ca 6.000kr inkl 1TB disk och Microsoft Home Server operativsystem.

http://www.fujitsu-siemens.se/home/prod ... erver.html
Quote:
Serveren kan enkelt kobles til Internett, noe som i praksis betyr at du kan sitte på kafeen på hjørnet, på hytta, i båten eller på jobbreise og likevel ha tilgang til alt av privat informasjon. Takket være UPnP- (Universal Plug & Play) og streamingteknologi kan familiemedlemmer se video fra forskjellige rom i god kvalitet uten å miste et sekund.
Image

/M

PostPosted: Fri Sep 19, 2008 17:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Denna Fujitsu-Siemens server har dessutom i tester visat sig vara en snabb rackare, bäst i test osv.

/ B

PostPosted: Fri Sep 19, 2008 19:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Någon som testat den? ...och har en uppfattning hur den ljud/tunedem mässigt låter jämfört med andra NAS...?

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Tue Sep 23, 2008 22:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej,

Fick hem min majik ds efter en del stress idag, men kan inte få igång den. Är det ngn som kan ge ngr kvälls-hintar?

nätverkskabel direkt mellan pc och majik

installerat linngui och config + twonky

går det att göra så här överhuvudtaget?

på majiken blinkar bara "pricken" och datorn hittar den inte...

PostPosted: Tue Sep 23, 2008 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Iffen wrote:
nätverkskabel direkt mellan pc och majik
går det att göra så här överhuvudtaget?
Nej.

Kanske, om du har en korsad nätverkskabel och DHCP-tjänst på din pc.
Att få en pc med Windows XP att agera DHCP-server kan du göra med TFTPD32 som du kan hitta här: http://tftpd32.jounin.net/

Last edited by Roland on Tue Sep 23, 2008 22:30, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Sep 23, 2008 22:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

...så vad är ett minimum för att köra igång? en router?

tack för hjälpen

PostPosted: Tue Sep 23, 2008 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Blinkningen innebär att DS inte får IPadress.
En DHCP server levererar Ipadresser, en sådan behövs således.
Finns i vissa NAS, finns i de flesta switchar, kan som Roland skriver även lösas i din PC.

Klart enklast är att köpa en billig switch.
Men har du fast internet hemma, har du en redan!!

simpel arkitektur:
DS - kat5 kabel - switch - cat5 - PC (med Linn config/Linn GUI)

Har du ingen NAS får du ha musiken på din PC, men tänk på att även Twonky behövs.
Twonky håller koll på alla musikfiler. utan Twonky ser inte Linn GUI musiken.

PostPosted: Thu Oct 02, 2008 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Denna Fujitsu-Siemens server har dessutom i tester visat sig vara en snabb rackare, bäst i test osv.

/ B
Jag hittade dessa kommentarer om Fujitsu-Siemens-burken ovan.

Priset ligger idag under 5.000kr inkl 2x500GB disk, lägg till en tusing så har ni 4x500GB.

/M
Quote:
apanoladotcom 4 mån sedan

Har köpt och jämfört HP MediaSmart Server EX470 med Fujitsu-Siemens Scaleo Home Server 1900.

Hårdvaran är jämförbar bortsett från att EX470 bara har halva hårddiskutrymmet. I prestandatester är det knapp fördel för Fujitsu-Siemens med sin Intel-processor.

När det gäller ljudnivå och energiförbrukning ligger HP långt efter Fujitsu-Siemens. Fläktarna i HP-maskinen är onödigt högljudda och ändå är temperaturen i maskinen mycket högre. Energiförbrukningen är även den mycket högre för HP och i en maskin som är tänkt att vara igång dygnet runt kommer det att kosta åtskilliga hundralappar extra varje år. Fujitsu-Siemens Scaleo Home Server 1900 är alltså mycket tystare och billigare i längden.

HP saknar även tilläggsprogramvara och operativsystemet är i princip tomt vid installation. Även där fördel Fujitsu-Siemens som har Scaleo Power Management, Intel Hardware Monitor och suveräna TwonkyMedia för att streama mediafiler (video, ljud, bilder etc.) till datorer och andra mediaenheter.

Sammanfattningsvis kan sägas att min HP MediaSmart Server EX470 redan har sålts vidare och att jag valde Fujitsu-Siemens Scaleo Home Server 1900 istället.

==========================================================

Rootkit 5 mån sedan

Har inget negativt att säga om hårdvaran förutom att den inte var så tyst som jag hade hoppats. Har inte märkt några prestandaproblem än, möjligen tar det lite väl lång tid att ta backup på klienterna (har iofs bara testat en gång). Mjukvaran fungerar också bra, förutom att TwonkyMedia add-in:et visar texter på spanska! Den medföljande manualen är under all kritik, bilderna är på tyska och informationen väldigt knapphändig.

PostPosted: Mon Oct 06, 2008 13:21 
Ny Medlem
Ny Medlem

Comstedt wrote:
Ni som har kollat lite mer på vad ni använder för nätverkskablar spelar det någon större roll vilken hur mycket kabeln klarar (100mhz, 250, 500 osv) om kabeln är skärmad?

Teoretiskt sett så tycker jag att cat6 kabeln jag har nu borde räcka gott då den är skärmad. Men ska man nöja sig med cat6 skärmat vilket inte behöver kosta så mycket och går att få tag i lätt. Eller bör man försöka krångla på och få tag i en cat7???
När det gäller att bara få fram datat till spelaren går nästan vilken kabel som helst bra. Får du bitfel på dataströmmen så märker du det ganska mycket (blippande ljud osv). Återstår då att du vill ha en kabel som inte fortplantar några elektriska störningar, och vad jag vet så är det samma typ av skärm på alla cat-kablar, men det kanske någon upplyst vet bätre än mig.

Post subject: Re: Re:
PostPosted: Thu May 07, 2009 13:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fynda hos Dustin! De säljer nedanstående NAS/Server för 2.995kr inkl 2 x 1TB disk och 2GB minne (pris inkl moms).

http://www.dustinhome.se/pd_5010185199. ... =Flik_home

Leverans tidigast om några veckor dock. Har beställt en själv precis. Ska fylla på med två extra diskar också.

Finns mer att läsa om denna server på länken nedan, eller i denna tråd.

/M
Magnus wrote:

Kolla annars den här:
Quote:
Fujitsu-Siemens kommer med en Server anpassad för hemmabruk.

* TYST fläkt

* Byggd för dygnet-runt-drift.

* Snygg design

* Möjlighet till bl a automatisk backkup av övriga datorer/diskar i hemmet.

* Plats för upp till 4st inbyggda hårddiskar á 1TB med RAID-konfiguration för centralisierad lagring.

* OS: MS Home Server ger bl a tillgång till servern på distans.

* UPnP + streaming, Twonky Media Server

* Lika enkel att använda som en vanlig PC.

* Pris ca 6.000kr inkl 1TB disk och Microsoft Home Server operativsystem.

http://www.fujitsu-siemens.se/home/prod ... erver.html
Quote:
Serveren kan enkelt kobles til Internett, noe som i praksis betyr at du kan sitte på kafeen på hjørnet, på hytta, i båten eller på jobbreise og likevel ha tilgang til alt av privat informasjon. Takket være UPnP- (Universal Plug & Play) og streamingteknologi kan familiemedlemmer se video fra forskjellige rom i god kvalitet uten å miste et sekund.
Image

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00