pekka71 wrote:
ska man kunna göra en jämförelse av effekt tror jag det är viktigt att man ialla fall har steg från samma tillverkare
Det räcker tyvärr inte med samma tillverkare och utvecklingsfas. Det förekommer nästan aldrig att två förstärkare med samma konstruktion har olika effekt. 5125 och 2250 är ett bra exempel, de bygger på olika kretslösningar och 2250 är klart mer avancerad (och låter bättre).
Rent teoretiskt skulle det gå att göra en halvhyfsad jämförelse av effektens betydelse genom att minska effekten i 2250 genom att koppla bort en respektive två av dess totalt tre effektkretsar (per kanal). Men det blir inte enbart effekt som påverkas då.
Jag tycker att behovet av "headroom" - alltså hur långt man har kvar till klippning - överdrivs kraftigt i vissa HiFi-kretsar. Både i fråga om signalnivå och effekt. Vissa anser att man ska ha enorma effektreserver för att kunna återge musik med kvalitet. Men hittills har jag bara kommit fram till att så länge man inte slår i taket så uppstår inga problem.
Det som kan bidra till idén att man behöver massor av effekt är snarare att många förstärkare ändrar sitt beteende när de levererar effekt. Men det kan även effektstarka förstärkare göra, på låga nivåer. Då återges musiken med en nivåberoende förvrängning och det brukar man uppleva som att "det hörs att stärkaren jobbar".
Man kan istället göra en effektsvag förstärkare som är superstadig och nästan inte alls ändrar beteende förrän den klipper tvärt. Då kan den upplevas som urstark - tills man drar på för mycket. Men de flesta kunder väntar sig rejält med effekt när de betalar mycket, så marknaden för sådana konstruktioner är nog begränsad.
Vad gäller C6100 till Keltik så har jag inte hört den kombinationen, men min gissning är att den på låga volymer låter bättre än 3*Klout. Så fort man skruvar på lite så kan nog Klout upplevas som bättre. Huvudproblemet är troligen att den ensamma nätdelen i C6100 inte klarar att mata så mycket ström till de 4 hungriga basarna. Det kommer att påverka alla register långt innan någon av kanalerna klipper.