selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
SOPOR!!!!!!!
Nej men fy fasen!!!

Hoppas du får ersättning och i slutändan en minst lika bra anläggning!

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 07, 2008 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Lejonklou wrote:
Jag påpekar detta för att det är lätt att tänka "ju mer desto bättre" i alla hifi-sammanhang (en sjuka som är väldigt tydlig i hifipressen), men den regeln stämmer i stort sett ALDRIG. Inte vad gäller effekt, inte vad gäller kondensatorbank, vad gäller kabeltjocklek, antal högtalarelement, storleken på dem eller något annat.

Finns det någon enkel regel som är sann så är det snarare "lagom är bäst". Och lagom måste man prova sig fram till.
.
Uppenbarligen tycker Linn inte att lagom är bäst avseende antal högtalarelement o dess storlek :?
Man får onekligen intrycket att många element --> vi får sälja många slutsteg i aktiv drift.
Dessutom blir de passiva filtren komplexa vilket gör uppgraderingen till aktivt stor. :roll:
Slutligen, för att vara säker på att kunna ta ut ett högt pris slänger man in slusteg som driver basen.
Visst är det lite paradoxalt att ett source first företag har högtalare som kostar över 3ggr så mycket som den bästa källan? :wink:
Kan inte annat än hålla med

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 08, 2008 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Visst är det lite paradoxalt att ett source first företag har högtalare som kostar över 3ggr så mycket som den bästa källan? :wink:
Det var väl länge sedan Linn var ett source first företag? Det i är väl bara bara i Sverige som Linn(r) lever kvar... :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 02:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag bor i hyreslägenhet för tillfället och har bara jordade uttag i köket. Det låter inte speciellt kul om en hushållsmaskin som kopplas in av damen kan slå ut hela stereon.

Så vad göra? Kan man begära av hyresvärden att dra in jordat i övriga lägenheten?

Alternativt betala nån elektriker för att bara koppla jordat kablar från egen säkring till en extern dosa vid säkringsskåpet, då detta ändå sitter ganska bra till?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bor själv i en hyreslght och jag har dragit en kabel från köket som är enda platsen i lght som har jordade kontakter. Har varit inne på att låta en elektriker dra in en separat kabel från kabelskåp direkt ut till vardagsrummet där stereon står. Av olika anledningar har det inte blivit av. Bla därför att den eventuella förbättringen av ljudet inte står i paritet med kostnader för att dra kabeln.

Tyvärr kan du inte kräva av värden att han skall jordade uttag i hela lägenheten. Lght som byggs idag har det eftersom det är standard men i äldre lght var det inte standard. Vad du skulle kunna göra är att höra dig för med Hyresgästföreningen vad dom anser. Värt ett försök :!:

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peter 18 wrote:
Bor själv i en hyreslght och jag har dragit en kabel från köket som är enda platsen i lght som har jordade kontakter. Har varit inne på att låta en elektriker dra in en separat kabel från kabelskåp direkt ut till vardagsrummet där stereon står. Av olika anledningar har det inte blivit av. Bla därför att den eventuella förbättringen av ljudet inte står i paritet med kostnader för att dra kabeln.

Tyvärr kan du inte kräva av värden att han skall jordade uttag i hela lägenheten. Lght som byggs idag har det eftersom det är standard men i äldre lght var det inte standard. Vad du skulle kunna göra är att höra dig för med Hyresgästföreningen vad dom anser. Värt ett försök :!:
Hur vet du det? Det är oftast den prismässigt bästa uppgraderingen som dessutom finns kvar så länge man inte flyttar. Jag rekommenderar den starkt!

/Erik

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte hur länge till jag kommer bo i den här lägenheten men det blir minst 1år och antagligen max 2-2.5år. Efter det kommer jag antagligen flytta till en större hyresrätt eller bostadsrätt, eventuellt hus.

Är det risk för att mina saker av misstag går sönder pga. att jag använder uttaget i köket kanske det kan vara värt dom där extra pengarna på bättre och säkrare strömtillförsel utan risk för spikar från köksutrustning? Jag är mest orolig för utrustningen ska kunna komma till skada, har succesivt börjat att byta ut grejerna mot Linn prylar och skulle inte direkt bli nöjd om något gick sönder. :(

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 29, 2008 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Peter 18 wrote:

Hur vet du det? Det är oftast den prismässigt bästa uppgraderingen som dessutom finns kvar så länge man inte flyttar. Jag rekommenderar den starkt!

/Erik
Jag vet det inte till 100 % MEN jag har pratat med Anders på Tonläget i Gtbg samt ngn annan på forumet men det var inte helt säkert att just en dragning av kabel skulle ge det optimala ljudet helt enkelt. Därför har jag behållit det som jag har det just nu. Det finns iofs inget som hindrar att jag gör en annan prioritering längre fram och verkligen drar in en separat kabel till enbart stereon.

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00