selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Den digitala samtiden
PostPosted: Mon Jul 21, 2008 15:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Apr 14, 2004 17:25
Posts: 175
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2198&a=806896


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 21, 2008 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Såg artikeln i dag men glömde att jag kunde länka till Selleri. Så kan det gå. Annars bra artikel om digital musik lyssning och lite om framtiden ...

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 24, 2008 10:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Visst var den artikeln om digitalmusik intressant men jag tycker den borde paras ihop med denna artikel som DN publicerade för ett tag sedan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=800639

Det är två sidor på samma mynt. Visst kan man i första läget tänka att det är bra med gratis musik. Men om vi tänker oss det exempelt artikeln ger angående nyheter och gratistidningar. Det som är intresserade av bra nyheter och tidigare kanske köpt DN eller SVD (bara exempel) kan nu plocka upp en gratis Metro på väg till jobbet. Men är det bra nyheter? Näää Men det är gratis. Lite så tror jag det blir med musik. Om artister skulle börja släppa sina album gratis, hur mycket pengar skulle de satsa på inspelning, studio, producent osv... Jag har svårt att det skulle lägga ned några pengar på skivproduktionen eftersom de inte får in några pengar på det. Däremot spelningar eller annat som artisterna kan tjäna in pengar kommer de nog att lägga ned pengar på. Det är nog inte omöjligt att denna utveckling sker eftersom de flesta artister nöjer sig med mp3-filer och lyssnar dessa på datorn. Sedan är jag tveksam om jag skulle vilja äga den där hårddisken med all musik som finns. Tar inte det bort en del musikintresset? Jag tror rent psykologiskt att det är ointressant att ha allt, eller alla pengar eller alla bilar som finns. Att leta i skivbackar i en butik är ju en del av intresset.

Summa sumarum, så tror jag inte att om musik var gratis på Internet att det skulle vara bra för oss som gillar bra producerad musik. Det ska man nog tänka på nästa gång man tycker att en platta är lite dyr.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 27, 2008 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Självklart att det är två sidor av samma mynt. Håller med dig om artisterna som, naturligtvis, inte vill lägga ner pengar på att spela in CD skivor om det sen det laddas ner illegalt. Dom skall naturligtvis ha betalt för sitt arbete.

För att gå till mig själv så är det inte ofta som jag laddar ner gratis musik själv ok det händer men oftast är det för att kolla om en viss CD är bra eller ej. Är den det köper jag den och spelar på Ikemin.

Ett tag betalade jag för att få ladda ner musik men kom fram till att det var egentligen inte stor idé eftersom programmet jag använde var amerikanskt och jag tror ju inte att ett Limewire skulle betala Stim pengar till svenska artister för att jag laddade ner deras låtar. Det är möjligt att jag har fel det har hänt förr. I så fall fall får jag börja betala för tjänsten svårare än så är det inte.

Håller avslutningsvis med dig helt och hållet att om ngt är gratis är det inte per automatik bra.

_________________
Peter 18


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited