selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 08:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Asus EEE 701
PostPosted: Sat Jul 26, 2008 07:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag funderar på att köpa en Majik DS och då måste man ju öven ha någon sorts styrenhet. Det jag tycker verkar passa mig bäst är en sådan där väldigt liten lap top, då man också kan använda den till annat. Den är också så pass liten och snygg att den kan ligga framme i vardagsrummet. Jag är dock helt novis när det gäller datorer (vilket också är det enda som håller mig tillbaka när det gäller DS) så jag har några frågor:

1. Funkar Asus precis som en vanlig laptop, dvs kan man tex köra vanliga word, power point och excel samt de program som behövs för DS?
2. Jag förmodar att man inte kan kolla på dvd med den?
3. Om lite drygt en vecka ska jag åka till California. Elektronik brukar ju vara billig där. Är det någon nackdel att köpa den där?

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 26, 2008 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag har förståt så har den endast två timmars batteritid. Så ska man ha den som framförallt fjärr så verkar det lite knepigt.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 26, 2008 13:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är själv lite inne på samma sak, dvs liiten PC.
Stora saker är hopplöst ute, bilar...klockor...o tyvärr även högtalare.

Åter till topic - kolla minnesstorleken. Alla har rätt små HDD, vissa inga HDD alls (på gott o ont)
Ska du köra Vista tar det plats.

Kolla även om den har mic/högtalare o om det finns, kan de tas bort enkelt.
Funkar displayen i dagsljus/reflexer/hur funkar styrdonet?
Tänk på att det ÄR budgetprylar så det man lärt sig funkar asbra på en kvalitetslaptop är inte självklart på dessa!

Batteritiden har nämnts redan.

Ska dock inte köpa något innan stödet för iPod Touch finns. Tror det blir en riktig höjdare!

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 26, 2008 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kommer en efterföljare nu som heter Asus Eee 900. Större skärm, mer minne och snabbare processor. 1Gb arbetsminne och 16GB Flash (i s f hårddisk) för 2995:- vikt 1 kg. Jag är lite sugen på denna, rätt käckt på resor. För att svara på frågorna:
1. Installerad med Linux så det är OpenOffice som gäller, kan läsa och spara i Word och Excelformat. Funkar bra, jag kör det hemma i Vista.
2. Med rätt programvara (ex VLC) och en extern USB-ansluten DVD-drive så skall det väl funka?
3. Priset lär väl vara minst 40% lägre, nackdelar är engelsk tangentbord och garantiärenden kan ju bli problem kanske. Nätadaptern borde klara 220V men det får man kolla upp.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 27, 2008 07:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för infon!

Jag ska se om jag hittar den där nya 900 modellen. Om jag köper den så återkommer jag med lite feedback.

Man skulle väl kunna ta ngn avdankad laptop som man har liggande också, fast mitt problem med det är att jag har stereon i vardagsrummet, och jag vill absolut inte ha ngt som påminner om jobb etc där.

Men en liten vit platt maskin som är lättare att flytta etc tror jag kan bli rätt snyggt.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 27, 2008 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Asus EEE 900 är visserligen helt ny i Sverige, men det finns redan en 901:a med bättre spec (bla bättre batteritid). Det kan ju tänkas att du kan hitta den i USA. Se http://en.wikipedia.org/wiki/ASUS_Eee_PC

Själv gav jag upp tanken på en laptop för styrning av DS:en (var också inne på en EEE). De har helt enkelt för dålig batteritid för att vara användbara utan att vara inkopplade. Jag valde en Nokia N800 ("surfplatta", batteritid ungefär som en mobiltelefon) och är så här långt otroligt nöjd med den. http://en.wikipedia.org/wiki/Nokia_N800

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00