selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 13:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Jul 21, 2008 14:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

"Townes van Zandt is the best songrwriter in the whole world - and I'll stand on Bob Dylan's coffee table in my cowboy boots and say that" Steve Earle

van Zandt är en countryns stora namn. Hans musik visar hur nära county och blues kan vara. Han var en man som plågades svårt av sina inre demoner. Han levde ett oerhört självdestruktivt liv med alla sorters droger. Han levde kort sagt enbart för att skriva låttexter. Han kallades också "The Dean of Depression".

Det finns samlingsskivor, biografier och en film om denne plågade men musikalsikt begåvade man. "Be Here to Love Me" är en intressant film.

Det sägs att Steve Earle en gång träffade Townes van Zandt. Framför ögonen på Earle tog Van Zandt fram en revolver, stoppade in två kulor i magasinet, snurrade magasinet, lyfte revelovern till huvudet och tryckte av. Klick. När van Zandt snurrade magasinet igen och lyfte den på nytt berättar Earle att "Jag bara vände och sprang".

Själv har jag svårt att lyssna på en hel skiva. Det finns för mycket ångest och tragedi mellan raderna. Därtill vill jag ha lite mera rockriff ibland typ Steve Earle. Men van zandt visade med sina texter att countrymusik inte behöver vara menlös och slätstruken.

Post subject:
PostPosted: Mon Jul 21, 2008 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med dig, men till skillnad från dig har jag inga som helst problem att höra en hel platta (eller två)...

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 22, 2008 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Steve Earle skrev "Forth Worth blues" när Townes dog. Dom var rätt nära vänner såvitt jag förstår.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 23, 2008 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kolla gärna in dokumentärfilmen Heartworn Highways. Klart sevärd om ni gillar dessa killar.
Störst fokus på Van Zandt och Guy Clark, medverkar i filmen gör också en då 20-årig wannabe vid namn Steve Earle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Heartworn_Highways
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=520375

Post new topic  Reply to topic  [ 4 posts ] 

All times are UTC+02:00