selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 15:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Och var sjutton har du gömt resten av anläggningen? :D :shock:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 10, 2008 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Allt utom högtalarna huserar i ett eget utrymme i ett rum på andra sidan den långa väggen, därav behov av IR-repeatern. På lite sikt behövs antagligen inte heller den eftersom det troligen kommer gå att styra alla fkt. via WLAN.

All nätverksutrustning (modem, router, switch, opto-brygga och NAS) huserar i ytterligare ett annat utrymme så det finns möjlighet att prova med både kort och lång väg mellan datagrunkorna och DS:en. Ja, jag har även köp en opto-brygga (LAN) för att testa om det är vettigt att isolera data-nätet från DS:en galvaniskt. Jag har inte hunnit testa detta så mycket ännu, men det ser ut som att det inte är bra att skilja NAS/Switch från DS:en. Däremot tycks det vara vettigt att skilja NAS/Switch/DS från övriga datagrunkor m.h.a. opto-bryggan.

BTW så har jag jämfört dubbelskärmad CAT6 kabel (skärm ansluten i båda ändar) med en skärmad CAT5e-kabel med skärmen endast ansluten i Switchen (med Switchen jordad) och CAT5e-kabeln med skärm jordad endast i Switch-änden var klart bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 00:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Mar 11, 2004 19:49
Posts: 924
Location: Umeå
Hur funkar det att inte ha tillgång till displayer eller slädar? Haft det på detta viset länge nog för att ha en åsikt om det funkar i längden?

_________________
musikgalen sedan -91, hemmabionörd sedan -96, linntok sedan -99, prylbög sedan nyfödd
[Anläggningen|Linnrevisionshistoriasidan]


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 11, 2008 10:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
daniel.n wrote:
Hur funkar det att inte ha tillgång till displayer eller slädar? Haft det på detta viset länge nog för att ha en åsikt om det funkar i längden?
Någon släde har jag inte, men vinylen behöver man ju komma åt. Jag tror nog det kommer funka. Lite ovant att inte se vilken volym som är inställd, men man vänjer sig och det är ju ändå hur högt man vill spela som är det viktiga. Det blir lätt högre än vad den som tittar på TV önskar (i annat rum 8) ). Högst på listan står en i-pod Touch med programvara för DS-styrning. Lite trist att alltid behöva lap-toppen på matbordet och att behöva gå dit för att välja skiva etc.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 13:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jan 21, 2004 13:52
Posts: 173
Jag blir riktigt imponerad!! Väldigt snyggt! :D Topp 12:a och Klimax DS, wow..

Att ha Klimax DS i annat rum antar jag inte är ngt problem men 12:an? Är det inte lite jobbigt att springa dit för att byta skiva/spår? Om du lackar plinten i vitt kanske du kan ha den framme? :wink:

Vita 212 var också väldigt snyggt. Man kan säga att du har min "drömplayback" med aktiva 212 med Akurate sub. Antar att de lyfter en del med aktivering. (jag kanske kommer över ett beg. C4200 snart..)


Last edited by linnist on Sun Jul 13, 2008 21:49, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
linnist wrote:
...Att ha Klimax DS i annat rum antar jag inte är ngt problem men 12:an? Är det inte lite jobbigt att springa dit för att byta skiva/spår?
Det återstår att se. Har inte haft 12:an uppkopplad mer än ett par dagar ännu och dessutom är det inte färdiginjusterat ännu. Igår tog jag upp hål i dörren och ett i väggen och satte in ventiler för att hålla temperaturen i utrymet neråt 25 grader isället för över 30 grder (som det gjort tidigare när dörren varit stängd).
linnist wrote:
Om du lackar plinten i vitt kanske du kan den framme? :wink:
8)
linnist wrote:
Vita 212 var också väldigt snyggt. Man kan säga att du har min "drömplayback" med aktiva 212 med Akurate sub. Antar att de lyfter en del med aktivering. (jag kanske kommer över ett beg. C4200 snart..)
En C4200 till skulle säkert inte göra ont (mer än i plånboken).


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
henriklh wrote:
Men jag kan inte låta bli att undra om placeringen framför hyllan? Är det verkligen optimalt? Testade du avståndet till bakvägg innan du byggde den?
Nix, hyllan åkte upp innan det spelats en enda ton. Hyllan är inte så djup där högtalarna står så jag tror inte det är något problem. Snarare tvärs om eftersom hyllan bryter stående-våg mellan tak och golv på ett förträffligt sätt. Å andra sidan så vibrerar den ju med så den är säkert både bra och dålig. Vilket som väger över är svårt att sia om. Jag lär bli satt i karantän om jag skulle montera ner den i vilket fall så det är bara att gilla läget. :?

Har varit lite knivigt med installatonen dock. Inte så konstigt kanske... jag upptäckte igår att jag haft olika nivå på basen på 212:orna och försökt hitta en bästa placering med det så... Ger lite skum effekt, inte helfel, men ganska uppenbart konstigt samtidigt. Trodde först att det hade med rummet att göra... Linn borde verkligen göra något åt nivåjusteringen av de aktiva filtren. Varför inte möjlhet att justera från framsidan!? Det skulle onekligen underlätta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Linn borde verkligen göra något åt nivåjusteringen av de aktiva filtren. Varför inte möjlhet att justera från framsidan!? Det skulle onekligen underlätta.
Vrid stegen 180 grader när du justerar, vrid sedan tillbaks :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 18:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Linn borde verkligen göra något åt nivåjusteringen av de aktiva filtren. Varför inte möjlhet att justera från framsidan!? Det skulle onekligen underlätta.
Vrid stegen 180 grader när du justerar, vrid sedan tillbaks :wink:
Lite jobbigt med kontakter som lossnar etc...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Linn borde verkligen göra något åt nivåjusteringen av de aktiva filtren. Varför inte möjlhet att justera från framsidan!? Det skulle onekligen underlätta.
Vrid stegen 180 grader när du justerar, vrid sedan tillbaks :wink:
Tja att man inte gjort en lucka på framsidan där man skulle kunna vrida på nivån är lika dumt som att en biltillverkar skulle sätta inställningen av framstolen under reservdäcket :?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Nu ser du bara problemen!
EDIT ska vara "ni", kom en post emellan mitt svar till Magnus.
Filtren sitter ju i bakkant så det är logiskt att justera genom lådan just där.
Antagligen skulle det låta sämre att ha filtren justerbara från fronten.
ok man skulle kunna konstruera lådan så att det gick men kostnaden skulle säkert vara högre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 13, 2008 22:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Det handlar nog snarare om design och estetiska anledningar till
att du inte har några vridpottar eller switchar tillgängliga från
framsidan.

Kostnad och prestanda blir nog detsamma om hänsyn tas till korten
redan från första ritningsutkast...

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited