selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 22, 2025 01:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jun 20, 2008 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/musi ... 2692222.ab

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Thu Jun 26, 2008 18:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cdskivan sjunger nog på sista versen. Och förmodligen sista strofen nu när Linn äntligen släppt sina ds spelare :D (eller så inte är väl bara en promille av befolkningen som hörttalas om linn)
Skulle nog inte köpa en enda skiva till om jag hittade en vettig skivaffär på nätet som sålde studiomaster till vettiga priser. kanske kommer det?
Trist att cdon ,ginza bara säljer mp3 :x
Det jag oxå saknar är en vettig gui till ds spelarna som omfattar skivomslag ,låttexter ,enkelhet. Har därför fortfarande kvar min skivsamling på väggen trotts att jag har all musik på Nas.

PostPosted: Thu Jul 03, 2008 17:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Niel Young och Peter Grabriel ogillar IPOD och MP3. Inte särskilt överraskande, men de gör mer än snackar. Young satsar på Blueray, och diskuterar att strea musik med SUN, som inte går att kopiera! Trodde inte det gick, men den som lever får se. http://blogs.ft.com/techblog/2008/06/ne ... to-itunes/
Gabriel fixar Lossless sound.
http://www.bowers-wilkins.co.uk/display ... infid=3550

Den som följer länkarna från Financial Times till MusicRadar och vidare kommer till underbara blogginlägg som att "MP3s are good for music" och "Why nobody cares about high-fidelity audio". Notera att det verkar skrivet av musiker!!??
http://www.musicradar.com/news/guitars/ ... ack-159801

Man tänker bara: vilket torftigt liv, att inte höra och uppleva skillnad på MP3 och HiFi, men de har väl aldrig hört en LP12a får man förmoda.

Notera att Sony satsar på att streama nästa storfilm innan DVD släpp, och sälja mera utrustning föstås,
http://blogs.ft.com/techblog/2008/07/so ... k-at-home/

Så, ni som jag, som inte köpt någon Linn DS ännu, sitt bara lugnt i båten och vänta ett tag. Det kommer mera.

PostPosted: Fri Jul 04, 2008 09:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Så, ni som jag, som inte köpt någon Linn DS ännu, sitt bara lugnt i båten och vänta ett tag. Det kommer mera.
Det gör det alltid! Mp3 är det stora formatet för allmänheten och kommer fortsätta vara, sedan tror jag det kommer fler å fler som erbjuder lossless alternativ. Som jag ser på det är Linn DS en säker framtidsprodukt då den klarar både lossless och mp3 sedan till det viktigaste, den spelar våra gamla cd-skivor på en ny nivå och på ett nytt sätt.

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 04, 2008 18:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vet inte om det känns intressant att fortsätta med hifi om det i framtiden inte kommer att finnas något intressant format för oss ljudkvalitetetsmedvetna musikälskare.

Kanske blir det så som jag hört förutspås tidigare,att det kommer finnas såväl den gamla hederliga vinylen såsom serverbaserade alternativ som ljudbärare i framtiden.

Personligen ser jag min stereo för en fristad från all
data/server/operativsystems mekande.Det är den plats som jag vill slippa undan allt sådant.Då får det väl bli en vinylsvarv.

Om inte det dyker upp något nytt superformat som ALLA tillverkare såväl av mjuk som hårdvara kan acceptera.Om den dessutom icke skulle gå att kopiera så vore det väl bra för musikbranschen,antar jag.Kanske är denna tanke naiv,men visst skulle det vara skoj med ett nytt superformat som skulle slå!

Post subject:
PostPosted: Fri Jul 04, 2008 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Vet inte om det känns intressant att fortsätta med hifi om det i framtiden inte kommer att finnas något intressant format för oss ljudkvalitetetsmedvetna musikälskare.

Kanske blir det så som jag hört förutspås tidigare,att det kommer finnas såväl den gamla hederliga vinylen såsom serverbaserade alternativ som ljudbärare i framtiden.

Personligen ser jag min stereo för en fristad från all
data/server/operativsystems mekande.Det är den plats som jag vill slippa undan allt sådant.Då får det väl bli en vinylsvarv.

...
Personligen tror jag att vinylen kommer leva ganska länge till. Inte bara för välljudets skull utan för att det inte så enkelt digitaliseras.

CD´n däremot kommer att försvinna, den är digital och dess innehåll kan lätt flyttas och förvandlas.

Tyvärr är det nog så att datorns intåg gör att den gamla hederliga skivspelningen försvinner. För länge sedan räckte det med att veva upp grammofonen för att kunna njuta av musik (helt mekanisk apparat med tratt för att förstärka ljudet) men senare krävdes det en viss kunskap att ansluta apparater till elnätet och ansluta flera enheter till varandra (skivspelare/förstärkare/högtalare).

Idag befinner vi oss i en brytningstid när avsevärda kunskaper krävs om man vill befinna sig i frontlinjen. Är man nöjd med lite äldre teknik så är faktiskt en Classik Music och ett par högtalare något av det enklaste man kan få. En apparat, ett par högtalare och en fjärrkontroll.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00