selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 29, 2025 03:25

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Allt i citatet är rätt förutom denna del.
Är som jag tidigare skrivit effekten som är avgörande för förmågan att acca, INTE vid vilket varv effekten utvecklas.

btw, w(2) är inte utväxling, det är vinkelhastigheten på de drivande hjulen.
Nu kan jag inte hålla mig längre, alla roliga bevis som här presenteras liknar ungefär alla bevis om att låg distorsion och många watt leder till välljud.

Men man blundar totalt för fakta i form av hörselintryck eller i detta fallet officiella accellerationssiffror. Härliga bortförklaringar som att "växellådan inte optimerad", eller "det låter dåligt illa men apparaten skall ju ha många watt och låg dist" enligt pappret.

Så många matematiska bevis som ämnar visa att effekt är saliggörande för accelleration, och så stor förvåning när verkligheten inte stämmer överens med detta.

Det är härligt att bortse från att det TAR TID att varva upp en motor från 0 till 7000 rpm, att motorn drar mer bränsle vid höga varv är för att de inre förlusterna och friktionskrafterna ökar med varvtalet och gör motorn mindre effektiv, att transmissionförluterna i växellådan ökar med högre varvtal.

Vid ju lägre motorvarvtal som kraft levereras ju bättre är det. (PUNKT)

Mina siffror (180k) ovan gäller en steglös automatlåda "aldrig växlar" utan låter motorn jobba på det mest effektiva varvtalet hela tiden. Ändå är bensinaren en hel sekund långsammare när den borde vara likvärdig..

Härligt att det krävs 56 sidor att bevisa något som vem som helst kan mäta. Vad kommer härnäst, bevis för att jorden är platt?

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 16:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Härligt att det krävs 56 sidor att bevisa något som vem som helst kan mäta.
Jag tror inte ens att de är överens trots 56 sidor... :wink:

/M

Post subject:
PostPosted: Thu May 22, 2008 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
man blundar totalt för fakta i form av hörselintryck eller i detta fallet officiella accellerationssiffror.
fredrik wrote:

Mina siffror (180k) ovan gäller en steglös automatlåda "aldrig växlar" utan låter motorn jobba på det mest effektiva varvtalet hela tiden. Ändå är bensinaren en hel sekund långsammare när den borde vara likvärdig..

Härligt att det krävs 56 sidor att bevisa något som vem som helst kan mäta. Vad kommer härnäst, bevis för att jorden är platt?
Man kan ju enkelt mäta att jorden ÄR platt, ändå visade det sig inte stämma :wink: (om man ser på det hela i lite större skala)

Om du ska använda praktiska tester som "bevis" får du ta till lite ytterligheter.
Tex
En bil med lite vrid/mycket effekt o en med mycket vrid/liten effekt, typ en RX-8 som har ca 210Nm vrid o 240hk toppeffekt o acca mot en dieselgolf 2.0TDI som har 320Nm o 140hk. (båda väger nära på lika mycket)

Med ditt synsätt att vridet avgör acc (om jag förstått det hela rätt) borde då Golfen acca klart snabbare.
Som ytterlligare handikapp (enl dig) lämnar också Mazdan effekten på 2.5-3ggr så högt varv.
Vem accar snabbast?

Post subject:
PostPosted: Sat May 24, 2008 02:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Men man blundar totalt för fakta i form av hörselintryck
Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta. Hörselintryck har väl inget att göra med hur högt man kan spela?

För precis som i fallet med acceleration av en bil så beror ljudtryck från en stereo av samma sak: Effekt. Om sedan bilen är lättare krävs det mindre effekt för samma acceleration. Och om högtalaren är effektivare krävs det mindre effekt för samma ljudtryck.

Vad är det du påstår? Att det är drivmoment som får bilar att accelerera och ström som får stereon att spela högt? I mina ögon är detta likvärdiga missuppfattningar.
Quote:
det TAR TID att varva upp en motor från 0 till 7000 rpm
Hur stor nackdel är detta i sammanhanget?
Quote:
att motorn drar mer bränsle vid höga varv är för att de inre förlusterna och friktionskrafterna ökar med varvtalet
Vad har detta med acceleration att göra?
Quote:
att transmissionförluterna i växellådan ökar med högre varvta
Hur stor påverkan har detta? Alltså: Jag vet inte men vill gärna veta mera.

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00