selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 10:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag testade som hastigast igår hur nätverkskabeln påverkade när jag lyssnade på LP12:an. Jag tyckte det var sämre med nätverkskabeln i. :?

Om det sen är relevant för diskussionen eller ej finns det egentligen för många variabler för att avgöra... :roll:

Post subject: Re: ...
PostPosted: Fri May 16, 2008 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Jag är nyfiken på hur underlaget påverkar ljudet. Eftersom DS inte innehåller några rörliga delar skulle man kunna tro att det inte påverkar, men så lätt är det sällan.
Ja, underlaget påverkar ju både förstärkare och tex Lingo, så varför skulle DS:en vara annorlunda?

EDIT: typo

Last edited by teatime on Fri May 16, 2008 13:17, edited 1 time in total.

Post subject: Re: ...
PostPosted: Fri May 16, 2008 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
ed wrote:
Jag är nyfiken på hur underlaget påverkar ljudet. Eftersom DS inte innehåller några rörliga delar skulle man kunna tro att det inte påverkar, men så lätt är det sällan.
Ja, underlaget på verkar ju både förstärkare och tex Lingo, så varför skulle DS:en vara annorlunda?
Du har rätt där, så därför blir det spännande om ni kan testa det hos sportis.

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 11:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

teatime wrote:
Jag testade som hastigast igår hur nätverkskabeln påverkade när jag lyssnade på LP12:an. Jag tyckte det var sämre med nätverkskabeln i. :?

Om det sen är relevant för diskussionen eller ej finns det egentligen för många variabler för att avgöra... :roll:
Ursäkta OT:

Är det någon mer än jag som tycker att det börjar bli lite jobbigt med alla parametrar; nätverkskabel i/ur; kvalitet på nätverkskabel; typ och märke av hårddisk; tillverkare av NAS...

Dock tycker jag det är fascinerande att ni tar er tid att utvärdera och testa; tack för det.

Mvh Per

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PerK wrote:
teatime wrote:

Ursäkta OT:

Är det någon mer än jag som tycker att det börjar bli lite jobbigt med alla parametrar; nätverkskabel i/ur; kvalitet på nätverkskabel; typ och märke av hårddisk; tillverkare av NAS...

Dock tycker jag det är fascinerande att ni tar er tid att utvärdera och testa; tack för det.

Mvh Per
Kan en optisk "avskiljare" vara lösningen? Jag såg en tråd på ett annat forum om det men hittar den inte nu.

Personen som hade testat där hörde ingen skillnad mellan olika sladdar, hårddiskar etc efter det att han kopplat in "grunkan" i fråga

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 14:38 
Site Admin
Site Admin

don Tomaso, hörde han skillnad innan då?
PerK wrote:
Ursäkta OT:

Det är väl välkänt vid det här laget att jag förvånas över alla komponenter som påstås göra skillnad i ett DS-system. Det är vanligt förekommande att argumentet "ettor och nollor, det sa de om CD också, och se hur det var med det" kommer fram. Som om det vore nån stor likhet mellan CD och DS...

CD:
  • RedBook-standarden innehåller ingen som helst form av checksummor. Data läses från skivan och levereras vidare, vare sig den är korrekt eller felaktigt tolkad.
DS:
  • Filen ligger i det vanligaste fallet på en hårddisk. Hårddisken har interna CRC-checkar för att se till att data skrivs och läses rätt.
  • På hårddisken finns filsystem. Filsystemen har felkontroller för att se till att data skrivs/läses korrekt.
  • Data läses från hårddisken och skickas vidare till minnet, läsningen sker med felkontroll genom systemkomponenterna ovan.
  • Data packas ihop i ett paket som sen skickas över nätverket - ofta Ethernet men även andra varianter finns - alla vanligt förekommande varianter har dock felkorrigering mha CRC. Detta är på lager 2 i OSI-modellen.
  • Protokollet som används för att skicka datat är TCP/IP. TCP har felkorrigering för paketets data. IP har felkorrigering för IP-headern.
I alla steg tillämpas här följande enkla algoritm:
1. Ta emot data
2. Kolla om checksumman för datat stämmer
3. Om inte, begär att datat skickas igen.
(repeat)

Jag menar att mängden felkontroller i det här systemet är så många (minst fyra stycken, eller fem beroende på hur man ser det) att det känns väldigt långsökt att t.ex. valet av hårddisk skulle spela någon som helst roll. Det är sant att man aldrig kan veta saker säkert innan man testat, men det måste ju finnas en rimlig grundtanke med varför det skulle göra skillnad någonstans också.

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
... RedBook-standarden innehåller ingen som helst form av checksummor. Data läses från skivan och levereras vidare, vare sig den är korrekt eller felaktigt tolkad.
Alltså, jag är ingen hejare på sådana saker men nog finns det väl någon form av felkorrigering? Det är ju denna man brukar hävda får jobba "för mycket" om skivan vibrerar eller är svårläst av något annat skäl. Eller har jag missförstått saken?

I övrigt håller jag med dig, för mig låter det otroligt att själva dataströmmen kan vara påverkad så att det blir skillnad på ljudet. Med sådan påverkan skulle det inte gå att köra några program överhuvudtaget i ett nätverk. Och det går bevisligen alldeles utmärkt.

Däremot låter det hela mer logiskt att hårddiskar, elektronik, switchade nätdelar etc kan smutsa ner signalen (alltså inte dataströmmen i sig) och påverka den analoga elektroniken i andra änden. Men det kan man ju lösa genom att köra nätverket trådlöst.

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
don Tomaso, hörde han skillnad innan då?
Ja personen i fråga hörde stor skillnad både på kablar switchar och hårddiskar. Jag hade för mig att det var JohnS på lejonklou-forumet men nu hittar jag inte någon sådan post längre. Efter bytet till "avskiljaren" var återgivningen i tune konstant trots byten av nätverksutrustning.

Men det är klart det blir för enkelt om det är lösningen då får man ju inte labba med olika tekniska prylar :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Skillnaden ligger knappast i den digitala domänen, det handlar nog snarare om hur mycket den inkopplade apparaten stör jorden i systemet.

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 15:59 
Site Admin
Site Admin

Okej, men om vi snackar om störningar via elnätet är det väl följaktligen komponenter som sannolikt genererar starka störningar som man får börja titta på? I sammanhanget är en hårddisk mycket mycket beskedlig. Då får man börja välja kylskåp, spishäll (!), glödlampor osv efter vilken som stör minst. Är Electrolux ERB34301W bättre i tune-dem än Cylinda KFW 310?

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 15:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Det är vanligt förekommande att argumentet "ettor och nollor, det sa de om CD också, och se hur det var med det" kommer fram. Som om det vore nån stor likhet mellan CD och DS...
Ayn, tror du missuppfattar de som drar paralleller mellan DS teknologin med CD.

Det handlar inte om datat i sig är rätt eller fel - det handlar om hur man tar den digitala informationen till analogt ljud.
Att CD12 låter bättre än en Philips är ju inte för att CD12 skulle läsa av skivan så mycket bättre.

På samma sätt är det ju med DS, klämmboxar o andra HDDbaserade lösningar.

Hänger du med?

Och det är DÄRFÖR det inte är någon ide att snacka om överföringsfel som grund till att olika LANkomponenter påverkar DS-prestanda.

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Okej, men om vi snackar om störningar via elnätet är det väl följaktligen komponenter som sannolikt genererar starka störningar som man får börja titta på?
Tror iof att det som påverkar DS mest är "skit" (störningar, övertoner etc) som överförs via cat5-kabeln...

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 16:19 
Site Admin
Site Admin

sportbilsentusiasten wrote:
Ayn wrote:
Det är vanligt förekommande att argumentet "ettor och nollor, det sa de om CD också, och se hur det var med det" kommer fram. Som om det vore nån stor likhet mellan CD och DS...
Ayn, tror du missuppfattar de som drar paralleller mellan DS teknologin med CD.

Det handlar inte om datat i sig är rätt eller fel - det handlar om hur man tar den digitala informationen till analogt ljud.
Att CD12 låter bättre än en Philips är ju inte för att CD12 skulle läsa av skivan så mycket bättre.

På samma sätt är det ju med DS, klämmboxar o andra HDDbaserade lösningar.

Hänger du med?

Och det är DÄRFÖR det inte är någon ide att snacka om överföringsfel som grund till att olika LANkomponenter påverkar DS-prestanda.
Hm. Nej, jag hänger inte med.

Om du menar att det handlar om hur den digitala informationen görs om till ljud, så är det alltså framme i DS:en vi pratar om. Fram tills dess är det ju en digital signal. Om det inte handlar om den digitala signalen är korrekt när den hamnar i DS:en, varför diskuterar vi då hårddiskars inverkan? Förutom då om man tar approachen att de ger störningar som fortplantar sig på elnätet - se mitt inlägg ovan om det.

Att CD12 är bättre än diverse andra produkter dristar jag mig att påstå att det till stor del beror just på att den läser skivorna bättre, dvs den levererar mer korrekt data till D/A-omvandlaren än många andra spelare.

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:

Hm. Nej, jag hänger inte med.

Om du menar att det handlar om hur den digitala informationen görs om till ljud, så är det alltså framme i DS:en vi pratar om. Fram tills dess är det ju en digital signal. Om det inte handlar om den digitala signalen är korrekt när den hamnar i DS:en, varför diskuterar vi då hårddiskars inverkan? Förutom då om man tar approachen att de ger störningar som fortplantar sig på elnätet - se mitt inlägg ovan om det.
För att det "skit o störningar" som är i den digitala signalen (dvs kommer tillsammans med de perfekta ettor o nollorna) påverkar HUR bra spelaren lyckas göra det till analogt ljud.

Hoppas du förstår mer nu. :)

PS störningar via elnätet påverkar på liknande sätt apparatens förmåga.

EDIT, en viktig egenskap som skiljer billiga Sneaky mot dyra Klimax DS är förmodligen förmågan att isolera de kritiska kretsarna från inre/yttre störningar.

Post subject:
PostPosted: Fri May 16, 2008 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är grymt skeptisk och tror ni är småtokiga allihopa .. MEN, transporter låter annorlunda, även om bitarna kommer fram korrekt.

Jag gjorde ett test vid ett tillfälle mellan digitalkablar kopplade mellan, har jag för mig, en gammal H/K DVD 25 (skitkass) och 5103. Det var en tydlig skillnad, och jag tror inte DVD 25'an blev bättre på läsa bitar med ena kabeln än med andra...

Således kan samma bitar låta olika. Inget nytt.

Meridian kör trippla buffrar mellan läsare och DAC. Inte en, inte två - tre. Ingen av dom bättrar på tillförlitligheten i bitarna, dom bara ser till att dom kommer till DAC'en i allt jämnare takt. Varje buffer plockar jitter men det blir inte noll jitter ens efter tre buffrar.

Jag vill fan inte tro det, men givet vad jag vet enligt ovan så finns det faktiskt i mina ögon en teoretisk och astronomiskt liten chans att ni som hör skillnad på nätverkskomponenter faktiskt har en poäng.

Huruvida era tester är repeterbara undrar jag dock, har inte hängt med tillräckligt, kanske ni avhandlat? Nån provlyssning det blev bättre kanske ni bara hade tur med hur det timade med windows pratglada inställning till nätverkand, dvs provlyssning råkade hamna när det var ganska tyst på nätverket..

(Edit: jag är för övrigt lite talspråkig av mig, hoppas ingen tar illa upp av att jag säger småtokig, det är ju som charmiga tokigheter ju ;) )

Post new topic  Reply to topic  [ 116 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 58 Next

All times are UTC+02:00