selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Apr 29, 2024 01:31

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 20:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Sep 13, 2005 15:52
Posts: 1435
Hej!

Tänkte skriva lite snabbt och berätta om två nya produkter från Linn som jag har haft förmånen att provlyssna - den integrerade förstärkaren Majik I samt golvhögtalarna Majik 140. Prylarna demonstrerades på Ljudkompaniet i Uppsala, av Linn-representanten Andrew Oattes och Gunnar från butiken. Andrew, eller Andy som han brukar kallas, har representerat Linn under samtliga av de senaste butiksdemonstrationerna jag varit på och han gör alltid ett mycket bra jobb med bra balans mellan teknik- och musiksnack.

Image
Andy från Linn

Linn Majik I

Linns nya integrerade förstärkare har enligt Andy enbart kommit till tack vare påtryckningar från handlarna efter instegsprodukter. Prislappen ligger på 22300:- så om det är en instegsprodukt kan diskuteras. På utsidan ser den ut som en Majik Kontrol, men på insidan gömmer sig även en 100W chakra-förstärkare som ska motsvara de andra separata hundrawattarna i prestanda. Förstegsdelen är tydligen något sämre än Majik Kontrol. Det finns sex ingångar för analoga källor varav en med RIAA-förstärkning (MM som standard men man uppgraderas till MC eller konverteras till vanlig linjeingång). RIAAt ska vara något enklare (och sämre) än det som sitter i New Exotik. Prestanda då? Jo, tyvärr fick inte Majik I duellera mot någon annan kombo, men spontant kan jag inte tänka mig att det är så långt från Majik Kontrol och C2100. Det svänger och låter kraftfullt. Bra jobbat!

Image
Majik I, 100W chakra och förförstärkare med 6 ingångar. 22300kr.

Majik 140

Majik 140 är ersättaren till Ninka, och även Espek om man ska tro Andy. Det kommer alltså ingen bättre högtalare i Majikserien som det ser ut nu. Högtalaren är fyrvägs med två basar som spelar i olika frekvensområden + 2k-array. Podden med 2K-arrayen är i en relativt avstickande silverfärg men Linn arbetar tydligen på att kunna släppa den även med svart podd. På pappret ska Majik 140 spela ner till 55Hz såväl aktivt som passivt. För att driva dessa högtalare aktivt krävs 8 kanaler - något som enklast (och billigast) uppnås med Majik I och en 6100.

Image

De första bilderna på Majik 140 såg ganska risiga ut men glädjande nog är högtalaren MYCKET snyggare i verkligheten. Den ser ut som en förminskad Akurate 242! Fötterna är uppgraderbara.

Image
Andy förklarar Tunedem.

Vi spelade först på Ninka och det lät mycket bra redan där. Men det rådde inga tvivel om att Majik 140 är bättre på allt. Bättre tunedem - toner känns renare, det är lättare att höra hur artisterna spelar och mycket mindre ansträngande att förstå musiken. Ljudmässigt har de ett mer detaljrikt och kraftigt ljud. Imponerande. Låtarna lät som nya. Mot Akurate 212 som jag har i färskt minne har de inte direkt nån chans, men för priset (22 700:-) är det ett fynd.

Image

Image

Vi gick aldrig tillbaka till Ninka, det kändes helt meningslöst. Skillnaderna var allt annat än subtila.

Samma sak kan man säga om Akurate CD. Högtalare i all ära, men dagens största skillnad var att gå från Majik CD till Akurate CD. Dang! Spontana känslan var att skillnaden mellan högtalarna kändes ointressant i jämförelse (även fast det är att ta i...). Ett sömnpiller och en skränig punklåt förvandlades till två riktigt bra låtar tack vare bättre signalkälla. Folk skrattade åt hur uppenbar skillnaden var...

Kvällen fortsatte med att spela på Akurate CD, Majik I och Majik 140. Det spelades också lite LP12 och allt lät mycket bra. Ljudkompaniet har verkligen lyckats få till det bra i den nya lokalen!

Tack till Gunnar och de andra på Ljudkompaniet för den här roliga aktiviteten och Andy från Linn som bidrog med bra musik och intressant kunskap!

/ Jacob


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 21:02 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Tack för intressant text och finfina bilder Jajo:!: Med svart 2K-array och Lönn på träet kanske de kan bli riktigt tjusiga!

Har du någon uppfattning om hur du skulle gradera dem mellan Ninka och 242, mitt emellan eller närmare Ninka? Intressant med Akurate CD:n, tyckte själv när jag hört den i snabb jämförelse med Ikemi att den var otroligt mycket bättre på någon låt och inte så stor skillnad på en annan. Ska dock ta och testa den hemma vid tillfälle, kanske blir i slutet av månaden. Är alltid en helt annan sak att prova hemma jämfört med i butik...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 31, 2007 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Jun 30, 2005 00:41
Posts: 571
Location: Malmö
Instämmer med föregående talare !! Attans fina bilder och kan mkt väl tänka mig att det lät kanon för att använda en sliten klyscha ... :wink: :wink:

_________________
Peter 18


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 01, 2007 09:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Apr 29, 2004 11:35
Posts: 1217
Location: Stockholm
Tack Jacob! Snyggt och trevligt sammansatt. Vore kul att se hur du placerar in dessa nya produkter i din (oerhört uppstyrda!) Referenslista! ;-)

Posted from a Sony Ericsson mobile phone


Last edited by monkeydevil on Thu Nov 01, 2007 09:11, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 12:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Sep 16, 2006 10:07
Posts: 289
Location: uppsala
det var en helt klart lyckad demo. min första, så jag har just inget att jämföra med, men jag hade klart trevligt. det enda var väl att musiken var något enahanda (min personliga åsikt). redan första kombinationen (majik cd, majik-I, ninka) var riktigt bra. och priset är ju riktigt bra det med, särskillt med tanke på de kommande priserna på ninka. sen blev det ju så klart bara bättre och bättre iom uppgraderingarna.

det jag tycker är mest glädjande med de nya produkterna är inte bara att de är väldigt bra, utan att priset är nästan lika bra det med. med de skenanade priserna i färskt minne känns det upplyftande.

mest intressant för mig denna afton var majik-I, och den gjorde nog ingen besviken. om man, som jag, vill uppgradera från lk-lådor, banta systemet och samtidigt förbättra prestandan är ju majik-I det självklara valet vad gäller förstärkeriet.

tack för det linn!

_________________
Kristoffer, som gillar vinyl...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 22:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Mar 07, 2008 17:02
Posts: 205
Man börjar nästan tycka att det är billigt med en integrerad Majik-förstärkare / Högtalare Majik 140. Endast ca 46000 kr.
Men det är det jag siktar på... :)

Källan... det är den som är det svåraste... Vill inte köra CD i framtiden.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
En majik ds borde väl vara självskriven? :)

Posted from a Sony Ericsson mobile phone


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited