selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 15, 2025 17:54

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Temperatur I Unidisk 2.1
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 07:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det normalt för en Unidisk att bli ordentligt varm? Min blir det, varmare än t.ex. min 5103.

Dessutom strular den som fan. Efter att den varit igång en stund känner den inte igen några skivor man stoppar i utan rapporterar "unknown disc" om allt. Det riktigt märkliga är att den har varit inne för repararion hos Linn tre gånger nu, men varje gång den kommit tillbaka har felet också kommit tillbaks efter en stund. Sista gången den var inne så hittade de hittade en defekt kabel som de fixade, varefter den testades i fabriken under tre dagar och den fungerade felfritt. Efter två dagar i min lägenhet däremot så kom felet tillbaks. Det har varit på liknande sätt efter varje gång den varit inne hos Linn...

Min lägenhet är varm, 25--30 grader om jag inte kör luftkonditioneringen och luftfuktigheten är mycket hög, men kan det spela någon roll? Alla andra elektroniska prylar jag har fungerar klanderfritt, förutom min 5103 som ibland (men rätt sällan) behagar stänga av sig.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 08:54 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

25-30 grader och hög luftfuktighet... Du bor i djungeln min vän!

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade min 1.1'a i södra frankrike (6månader/år med över 30grader) o den gick felfritt.

MEN! Den blev trots det inte speciellt varm. Låter som något fel på din.
Lägg en tempmätare på den o redovisa värdet.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 03, 2008 13:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Japp, jag ska skaffa en termometer.

Fast jag tycks minnas att man kan få 5103an att visa sin interntemperatur (sant eller har jag drömt?). Går det månne med Unidisk också?

Clubber: Jo, på Latitud 1 grad 22 minuter norr.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 04, 2008 23:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om du har en Unidisk utan fläkt så blir de ibland rätt ordentligt varma. Men de är inte utanför några specifikationer, varken för konsumentprodukter eller för några ingående komponenter.

Strulet du har behöver inte hänga ihop med temperaturen. Linn misstänkte ett samband och införde därför fläkt, men flera problem kvarstod ändå. Det där med kabelfel är en standardgrej som de misstänker; att kontakten mellan nätdel och moderkort inte är bra nog och att svajig strömförsörjning därför ger oregelbundna fel. Dock verkar det oftast vara något annat än den där kabeln när det verkligen strular...

Stämmer att 5103 kan ange temperatur (går att slå på i menyn), detta kan dock inte Unidiskarna.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 06:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för info Fredrik.

Men vad tusan ska man göra nu. Jag är grymt less. Den har varit inne på rep tre gånger nu och efter varje gång har felet snabbt kommit tillbaks. Min handlare snålar på frakten, vilket jag har svårt att klandra honom för då jag inte köpt den av honom, men det innebär att cirkulationstiden från att jag lämnar in den blir olidligt lång. Det här har hållit på i snart sex månader, varav jag den mesta tiden inte haft en fungerande Unidisk.

Det verkar som att antingen:

1. Det är något skumt med förhållandena hemma hos mig som en Unidisk helt enkelt inte tål.
2. Det är något mer fundamentalt fel med mitt ex varav strulande kablar bara är ett symptom, men som teknikerna på Linn inte klarar av (eller bryr sig om) att hitta.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 05, 2008 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är du första ägare? Har den strulat hela tiden, trots tre besök till fabriken? Då skulle jag vara arg! Skriv ett brev, begär att de byter ut den.

Om samma fel kommer tillbaka är det troligt att de inte funnit orsaken.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00