selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 23:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Klimax DS i Stereophile
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Hyffsat mottagande, men inga överord om återgivningen av CD-kvalitetsmaterial, vilket jag finner en aning märkligt. I.o.f.s. har jag noterat att den är dels ganska placeringskänslig vilket kan dra ner betyget om man inte ordnat med bra underlag och dels att resultatet kan variera kraftigt beroende av skivorna. Den har ingen direkt insmickrande ljudkaraktär om inte skivorna bjuder på det. Å andra sidan fattar jag inte hur testaren kunnat missa hur oerhört musikaliskt korrekt den är. Musiken flödar på ett sätt som ingen CD som jag hört ens kommer i närheten av (inkl. CD12). Att den är fullständigt magisk med högupplöst material är kanske ingen direkt överaskning.

Noterade att testaren hade Krell Evo-serie som Sportbilsentusiasten tyckt var klart bra. Är de verkligen så bra?

Ang. högupplöst material så ges en länk till http://www.itrax.com/. Någon som har handlat där någon gång?

PS! Lyssnar just nu på Bruce Springsteen:s Live 75-85 som en f.d. sambo även haft på vinyl, men detta är mycket bättre än vinylen med den dåvarande setupen (LP12 m. Cirkus, Lingo 1, Ekos I, Arkiv 1, Kairn m. Brilliant, LK280, Isobarik, modell precis före Ku-stone-implantaten kom).


Top
   
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hardcorelinnie wrote:
Noterade att testaren hade Krell Evo-serie som Sportbilsentusiasten tyckt var klart bra. Är de verkligen så bra?).
Så bra att man kan avgöra hur bra DS är eller tolkar jag dig fel?
CDn var dålig (200k apparat klart slagen av en Uni 2.1) men stärkare/högtalare var bra.
hardcorelinnie wrote:
Lyssnar just nu på Bruce Springsteen:s Live 75-85 som en f.d. sambo även haft på vinyl, men detta är mycket bättre än vinylen med den dåvarande setupen (LP12 m. Cirkus, Lingo 1, Ekos I, Arkiv 1, Kairn m. Brilliant, LK280, Isobarik, modell precis före Ku-stone-implantaten kom).
Vik hädan frästare :wink:
Den däringa DS är jobbigt bra :roll:


Top
   
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 23:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
sportbilsentusiasten wrote:
hardcorelinnie wrote:
Noterade att testaren hade Krell Evo-serie som Sportbilsentusiasten tyckt var klart bra. Är de verkligen så bra?).
Så bra att man kan avgöra hur bra DS är eller tolkar jag dig fel?
Du tolkade mig helt rätt.
sportbilsentusiasten wrote:
Vik hädan frästare :wink:
8)


Top
   
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 19:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
hardcorelinnie wrote:
I.o.f.s. har jag noterat att den är dels ganska placeringskänslig vilket kan dra ner betyget om man inte ordnat med bra underlag och dels att resultatet kan variera kraftigt beroende av skivorna. Musiken flödar på ett sätt som ingen CD som jag hört ens kommer i närheten av (inkl. CD12). Att den är fullständigt magisk med högupplöst material är kanske ingen direkt överaskning.
Jag har lyssnat ett flertal gånger på DS, jämfört hemma mot CD12 och måste säga att skillnaderna på Red Book är överdrivna när jag har hört.

Jag får en känsla av att CD, som är mekaniskt uppbyggda, ofta demas ner jämfört med DS. Att ställa DS och CD på samma MDF-möbel ger visserligen samma förutsättningar men torde vara en nackdel för CD´n.

Efter att ha demat CD12 i butik måste jag erkänna att Klimax DS var bättre i det systemet. Men det är inga jätteskillnader IMO.

Jag tror att det finns mycket att lära hur man ansluter en DS (men det avhandlas ju i en annan tråd).

Jag har i och för sig turen att ha ett bra ex av CD12 och har den alltid i våg på ett vältunat Fraim :wink:

/ZeeDee

_________________
Silent can be violent!


Top
   
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Zeedje wrote:
Jag får en känsla av att CD, som är mekaniskt uppbyggda, ofta demas ner jämfört med DS. Att ställa DS och CD på samma MDF-möbel ger visserligen samma förutsättningar men torde vara en nackdel för CD´n.
Intressant.
Efter att ha demat de olika DS mot varandra o även mot akurate CD - i tre olika butiker (dvs med tre olika rack) drar jag också slutsatsen att racken troligen inverkar på hur stor skillnad det är.
Men vilken apparat som gynnas kanske inte är givet. Precis som vissa rack passar LP12 o vissa visat sig passa CDspelare, är det säkert så att vissa passar DS.
Vore kul att testa med en dröse olika rack :D

Kan intyga att din CD12 är bra men ponera att ditt Fraim passar klockrent till CD12 men inte alls passar till Klimax DS :?
Inte så kul då du... :roll:

Fick nu ett gigantiskt behov av att ringa Anders o kolla vilken apparat han använder för att utveckla Mimer - hoppas han använt DS :wink:
Lustigt nog hävdar Anders att just Lingo gör sig otroligt bra i Mimer, inte så mycket rörliga delar där inne men uppenbarligen ger den stabilare matning till 12an om den står på ett Mimer-rack.


Top
   
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
... att just Lingo gör sig otroligt bra i Mimer, inte så mycket rörliga delar där inne men uppenbarligen ger den stabilare matning till 12an om den står på ett Mimer-rack.
Om det är en stabilare matning bör detta kunna gå att mäta/verifiera. En sådan mätning skulle jag gärna ha att stoppa i halsen på mätnissar som menar att allt låter lika bra "bara det är korrekt konstruerat" och att det är högtalarna som är det viktigaste....

/ B


Top
   
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Zeedje wrote:
Jag får en känsla av att CD, som är mekaniskt uppbyggda, ofta demas ner jämfört med DS. Att ställa DS och CD på samma MDF-möbel ger visserligen samma förutsättningar men torde vara en nackdel för CD´n.
Om inte mitt minne sviker mig så uppfattar jag faktiskt Klimax DS som mer placeringskänslig än CD12. I varje fall i en Harmonihylla. Kanske lite förvånande, men å andra sidan så tycker jag det är ännu mer förvånande att försteg är så placeringskänsliga som dom är (t.ex. Kinos, Klimax Kontrol).

Om man får spekulera så tror jag att anledningen till att det verkar som att i princip allt påverkar prestanda från en Klimax DS beror på att den i grunden (själva konstruktionen) har mycket låga störnivåer vilket medför att även den minsta förändring kan påveka utsignalen märkbart (även mätbart). För mer normalpresterande apparater drunkar helt enkelt små förändringar i den allmänna och högre inkonstruerade störnivån.

Placeringskänsligheten för apparater med inbyggd klockgenerering tycker jag inte är speciellt märklig eftersom just kristallen i oscillatorn är mycket vibrationskänslig. I system där oscillatorbruset är en kritisk parameter (t.ex. radar) är det t.ex. brukligt att hänga upp kristallen i en mekansikt avkopplad (jfr. flytande upphängning) kavitet för att minska prestandapåverkan till följd av vibrationer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Så om Linn ska leverera det ultimata systemet så ska dom göra det i ett inkapslat rack där alla ingående enheter är monterade och avfjädrade på absolut bästa sätt. Precis som vissa produktionsutrustningar inom elektronikindustrin levereras.

Vid inleverans kopplar man på strömmatning och ansluter högtalare - och sedan är det bara att köra :D

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 11:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2349
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Så om Linn ska leverera det ultimata systemet så ska dom göra det i ett inkapslat rack där alla ingående enheter är monterade och avfjädrade på absolut bästa sätt. Precis som vissa produktionsutrustningar inom elektronikindustrin levereras.

Vid inleverans kopplar man på strömmatning och ansluter högtalare - och sedan är det bara att köra :D

/ B
Säkert ingen dum idé! Blir rätt dyrt dock. Något som man kan tycka att de borde titta på är om de kunde lägga till en optisk Ethernet-anslutning så att det gick att hålla DS:en helt elmiljöimmun från övrig datorutrustning. I annat fall borde man kanske kolla upp om det finns någon lämplig opto-länk man kunde sätta mellan switch/NAS och DS. Då är det ju bara (nåja) att leta upp en opto-elektrisk ethernet-grunka som introducerar så lite störningar i DS som möjligt. Är det någon som har kolla på dyl. prylar? Borde kanske ta detta i en annan tråd!?


Top
   
PostPosted: Fri Mar 21, 2008 11:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Mar 05, 2005 23:52
Posts: 121
hardcorelinnie wrote:

Om man får spekulera så tror jag att anledningen till att det verkar som att i princip allt påverkar prestanda från en Klimax DS beror på att den i grunden (själva konstruktionen) har mycket låga störnivåer vilket medför att även den minsta förändring kan påveka utsignalen märkbart (även mätbart). För mer normalpresterande apparater drunkar helt enkelt små förändringar i den allmänna och högre inkonstruerade störnivån.

Placeringskänsligheten för apparater med inbyggd klockgenerering tycker jag inte är speciellt märklig eftersom just kristallen i oscillatorn är mycket vibrationskänslig. I system där oscillatorbruset är en kritisk parameter (t.ex. radar) är det t.ex. brukligt att hänga upp kristallen i en mekansikt avkopplad (jfr. flytande upphängning) kavitet för att minska prestandapåverkan till följd av vibrationer.
Jag har kommit till liknande slutsatser. Tex fungerar Manabord kanon under LP12, lätt bästa bordet jag provat till LP. Vidare fungerar det bra under Exotik och 2250 men sämre under KK och Solo. Mana ger ju drag och snärt till musiken men det blir för mycket av det goda under Klimaxprodukter IMO, vilket gör att det blir sämre tune.

Några slutsatser vad DS-produkter presterar bäst på för underlag?

/Z

_________________
Silent can be violent!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited