selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken var er första inköpta musik?

Jag kommer ihåg att mina föräldrar köpte en skivspelare på auktion till mig. En sån där med högtalare i locket. Jag var kanske 6-7 år gammal. Till denna följde det med en hög repiga singlar varav en som jag spelade oavbrutet. "Gökvalsen" :D . Har inte hört den sedan dess. Undrar om mina föräldrar skickat ut den i omloppsbana...

Första kassetten: "Blondes have more fun" med Rod Stewart.

Första CD:n: Oj... kommer jag inte ihåg :?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mötley Crüe - Too fast for love

Tyvärr sålde jag det exet någon gång i 20-års åldern, men jag har köpt ett nytt. Lyssnade på den igår faktiskt, konstigt att så dålig musik kan vara så bra, som Dire Straits fast tvärt om typ :D

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Yours Forever More" med gruppen Forever More var min första egenköpta LP. Innan dess hade jag köpt några Beatles-singlar, den första var nog "Can't Buy Me Love". Färdiginspelade kassetter har jag aldrig köpt men däremot fått några, bland annat med den engelske pianisten Tom Benson. Men alla sådana kassetter har varit från människor jag känner som tagit fram dom privat, dom har inte varit utgivna på något bolag.
Första CD´n minns jag inte men tror att det var en MF Gold-version av "Dark Side of the Moon". På den tiden hade jag ingen CD-spelare, sådan kom först runt 92-93....

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 19, 2008 19:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt första musikminne där jag själv betalade och köpte något. var när jag var sex år och jag och min syster hade fått lite pengar av farmor. Vi gick till Bollmora el och belysning som sålde skivor! Jag köpte singeln, hot butter med popcorn. Jag äger fortfarande skivan vilket känns häftigt, det var där allt börja.

PostPosted: Wed Mar 19, 2008 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även jag köpte en skivspelare med högtalare som lock. Sparade ihop till den själv när jag bodde i Afrika. Första singeln jag fick var en med The Monkeys och den hade jag länge. Tyvärr blev den stulen i ett förråd här i huset för några år sedan.
Första vinylen för egna pengar var Simon & Garfunkel "Like a bridge over trouble water" samt ngn cover vinyl med Johnny Cash låtar. Den var billigare jag hade inte råd med originalet. Tyvärr försvann även dessa LP skivor vid ovan nämnda inbrott.

Skivspelaren har jag kvar och den står tryggt förvarad i ett förråd i lägenheten. En rolig grej ... Vi hade klassfest i femte klass och jag var den enda med skivspelare hemma så den fick stå för musiken ! Den spelade inte högt kan jag lova men den spelade i varje fall :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 00:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick min första stero när jag började 4an en dual 1210 med en dux reciver och så fick jag the Boppers keep on boppin senare köpte jag själv the Boppers number one och sedan följde det lite andra skivor som ronnets beachboys med mera och boppers skivorna fram till news innan man föll in i metal träsket med Iron maiden motörhead mötley crue saxon judas priest mm för att senare inrikta sig mer på 40-50 tal igen.

Men mötley crue too fast for love dålig musik vill jag nog inte hålla med om tycker det är en av de bättre mötley skivorna.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 02:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Första kassetten var nog Boney M, 'Take the Heat off Me'.

'Baby Do You Wanna Bump?' :lol:

Första LP:n var Spray, 1980. http://www.swizmusic.com/spray_under.htm

Efter att ha hört låten 'Alla kalla killarna' på radio. :lol: :lol: :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 09:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Första egna vinylen var Amy Stewart - Knock on wood. Dessvärr blev plattan fresbee i samband med ett extra livat kalas. Skulle vara kul att ha den plattan idag. Jag har fortfarande minnen från när jag spelade skivan på maxvolym på morsans stereo (jag var väl ca. 10 år och ensam hemma).

Första CD:n var Kate Bush - Hounds of Love. Lät helt enkelt fördjävligt på min dåvarande CD Philps 603 (tror jag den hette). Sålde både spelare och CD-skivor (12 st.) efter något år och köpte en Thorens 166 istället.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Första CD:n var Kate Bush - Hounds of Love. Lät helt enkelt fördjävligt på min dåvarande CD Philps 603 (tror jag den hette).
De tidigare CD-spelarna var inte roliga. Märkligt att så många gick på det sterila och tråkiga ljudet. Själv köpte jag ingen spelare förrän typ 92-93 och då köpte jag det billigaste jag kunde hitta bara för att kunna spela de skivor som jag trots allt börjat samla på mig. Vid den här tiden var det inte givet att en platta släpptes på vinyl också även om det skedde relativt ofta.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Första LPn jag fick var Iron Maidens "Killers" som jag fick som födelsedagpresent någon gång i början av 80-talet. Den skivan står fortfarande i hyllan, även om det var länge sedan den snurrade på skivtalriken (särskillt som vinylsvarven inte är uppackad sedan senaste flytten :oops: )

Första CDn var nog Metallicas svarta album och ska jag vara ärlig är det nog minst lika länge sedan den snurrade som Maidenskivan ovan.

Några kasetter har jag aldrig köpt, men dock fått ett par, Kiss "Destroyer" och något Queenalbum minns jag att jag hade. Var dessa har tagit vägen kan jag inte minnas, kanske ligger de hemma hos föräldrarna fortfarande...
Bill50x wrote:
hardcorelinnie wrote:
Första CD:n var Kate Bush - Hounds of Love. Lät helt enkelt fördjävligt på min dåvarande CD Philps 603 (tror jag den hette).
De tidigare CD-spelarna var inte roliga. Märkligt att så många gick på det sterila och tråkiga ljudet. Själv köpte jag ingen spelare förrän typ 92-93 och då köpte jag det billigaste jag kunde hitta bara för att kunna spela de skivor som jag trots allt börjat samla på mig. Vid den här tiden var det inte givet att en platta släpptes på vinyl också även om det skedde relativt ofta.

/ B
Det är väl inte så konstigt egentligen. På tiden innan CDn så var det brus, distorsion, wow and flutter och liknande som var de problem som diskuterades. Avseende dessa parametrar var CDn överlägsen, tyvärr har den dock andra tillkortakommanden som man då förbisåg...

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 12:24 
Ny Medlem
Ny Medlem

Första vinylen: U96 - Das Boot :D
Första CD: Teddybears sthlm, första skivan, tror den var self titled?

Som tur var har de musikaliska horisonterna skjutits framåt en del sedan dess hehe.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 20, 2008 16:29 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Den första skiva jag köpte för egna pengar, var FZ "Apostrophe" (1977).
Hade lyckats övertyga mina föräldrar att grabben skulle ha en stereo. En kompis var Zappafrälst och på den vägen är det...

Kan inte påminna mig att jag köpt något på kassett. Däremot vill jag minnas att jag fick en Eddie Meduza-kassett när jag fyllde år en gång.
/ L

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 26, 2008 13:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Första skivan som jag fortfarande har i min ägo är Beatles - Sgt Pepper som jag fick i julklapp 1967.

Kassetter har jag aldrig köpt inspelade. Jo förresten, jag prenemurerade på nåt skit från Mr Music eller något liknande 1986. Pengar i sjön.

Första CD'n var Rolling Stones - Between the Buttons 1986.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 16:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Första egna vinylen tror jag var Should I med Hep Stars på singel. Första egna LP var i alla fall (också) "Bridge Over Troubled Water" inköpt på Tempo (hette det väl då? numera Åhlens) i Karlstad år 1970. Den finns kvar men rätt sönderspelad, skaffade ett bättre ex under 90-talet. Andra LP'n var Creedence "Cosmos Factory".

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 27, 2008 19:36 
Site Admin
Site Admin

Övrigt --> Musik

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00