selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 23:35

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Ikemi balanserat?
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Wed Jun 23, 2004 15:36
Posts: 638
Location: Malmö
Jag får min Ikemi på fredag och ska hämta en Kairn Pro i morgon. En sista fråga innan köpet... Kör man Kairn-Ikemi balanserat eller ska man ha ngn annan burk då?

_________________
If a problem occurs... Ignore it. It might go away.
Majik LP12, Lejonklou Boazu, Slipsik 6, Majik 109, Auralic Aries Mini


Top
   
 Post subject: Re: Ikemi balanserat?
PostPosted: Tue Jul 13, 2004 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
jonteman wrote:
Jag får min Ikemi på fredag och ska hämta en Kairn Pro i morgon. En sista fråga innan köpet... Kör man Kairn-Ikemi balanserat eller ska man ha ngn annan burk då?
Kairn saknar nog balanserade ingångar, själv så är min silverkabel till hälften balanserad. Sitter balanserade grunkor från Ikemin och vanliga in i Kairn, den ligger förnärvarande på sidan och väntar på att få vanliga kontakter i båda ändor. Vanlig svart låter enligt mig bättre än min nuvarande semi-balanserade silver.
Mitt råd är som följer: Antingen balanserat eller inte, inget mellanting!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 16:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem
User avatar

Joined: Sat Dec 20, 2003 13:54
Posts: 242
Location: Luleå
En fågel viskade en gång i mitt öra att Ikemi låter bäst obalanserat. Har dock inte provat göra någon jämförelse själv.

_________________
/ Janne


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 19, 2004 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Enligt Linn så låter CD12:an bäst obalanserat och även tidningen Highfidelity konstaterade det då den testades där.

Balanserat innebär ju egentligen mer elektronik i signalvägen som visserligen skall kompensera men troligen på bekostnad av andra kvaliteter som står för musikförmedlandet!

Att korrigera medför oftast en förlust på något annat ställe precis som när en felkorrigeringskrets jobbar i en CD spelare på grund av en sliten skiva. Visst det låter fortfarande men på bekostnade av dynamik, timing o.s.v.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 20, 2004 09:26 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Inläggen ovan talar väl för att det inte är till det bättre vid normala kabellängder. Däremot kan jag gissa (obs gissa, har ej testat själv) att balanserat kanske ändå är bättre om du måste ha väldigt långa signalkablar, exempelvis 10m+ eller om du av någon anledning har väldigt mycket elektronik som kan störa kabeln längs vägen till förförstärkaren. Balanserat ska rent tekniskt vara mindre störningskänsligt som jag har förstått det, någon som kan tänkas hålla med om det eller ännu bättre har testat?


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited