selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 22:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Finns inne en superfräsch och sen 5103 i butiken nu, har funnits ett bra tag likaså försöker vi hålla begsidan uppdaterad lite mer frekvent än det undermåliga jobb som gjorts förut...förstår dock att ingen ids kika, man ger ju upp tillslut!
;)

PS! 5103'an är dock silverfärgad...
Jag såg det och klart bättre har det blivit på uppdateringarna :)

Men 14K var ju dyrt fast färgen är rätt

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Att behålla SC tycker jag verkar dumt, den kommer bara att bli billigare och billigare. För det första tar ju blueray över som ny standard och dessutom så kommer väl antagligen filmer att helt distrubieras via internet snart (nåja, ganska snart).

Men din budget? Manar du att du ska köpa Akurate DS och utöver det kan lägga 10' på uppgraderingar?
Det är jättesvårt att göra sig av med en DVD-spelare från Linn om man använder den som en sådan. Har visserligen inte provat någon Blueray hemma inkopplad till SC'n men hur det nu är så blir det ett val mellan bättre bild och riktigt bra ljud/musikåtergivning från film. Såg (om) Walk The Line i helgen på min SC och det var en enorm musikalisk upplevelse, inte en chans att Bluerays bättre bild kan kompensera för det.

Tycker försteget i SC står sig väldigt bra, tycker inte att Majik kontrol är så värst mycket bättre i tunedem, däremot låter det snyggare. Beror också på åldern här, tyckte det var rejäl skillnad på en tidig (2004) och en sen (med HDMI) SC.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
henriklh wrote:
Att behålla SC tycker jag verkar dumt, den kommer bara att bli billigare och billigare. För det första tar ju blueray över som ny standard och dessutom så kommer väl antagligen filmer att helt distrubieras via internet snart (nåja, ganska snart).

Men din budget? Manar du att du ska köpa Akurate DS och utöver det kan lägga 10' på uppgraderingar?
Det är jättesvårt att göra sig av med en DVD-spelare från Linn om man använder den som en sådan. Har visserligen inte provat någon Blueray hemma inkopplad till SC'n men hur det nu är så blir det ett val mellan bättre bild och riktigt bra ljud/musikåtergivning från film. Såg (om) Walk The Line i helgen på min SC och det var en enorm musikalisk upplevelse, inte en chans att Bluerays bättre bild kan kompensera för det.

Tycker försteget i SC står sig väldigt bra, tycker inte att Majik kontrol är så värst mycket bättre i tunedem, däremot låter det snyggare. Beror också på åldern här, tyckte det var rejäl skillnad på en tidig (2004) och en sen (med HDMI) SC.
Jag håller med om tidiga och sena exemplar. Jag lånade en äldre SC när min var i Skottland och låneexemplaret var mycket sämre än jag mindes min och sen när jag fick tillbaka min från Linn var det ännu större skillnad, min var bara så mycket bättre, frun trodde inte det var sant så mycket bättre det var. Hon trodde att jag hade uppgraderat i smyg :D

Det är svårt att göra sig av med SCn men jag har egentligen inte råd att ha kvar den. Det skulle innebära att jag hade den i TV-rummet och var tvungen att skaffa en till playback-del. Det blir helt enkelt för dyrt med två anläggningar.

Jag har noga planerat in där jag ska ha stereon och där ryms ingen TV eller projektorduk så det blir att köra SCn som ren musikanläggning om den blir kvar.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 10, 2008 15:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Det är svårt att göra sig av med SCn men jag har egentligen inte råd att ha kvar den. Det skulle innebära att jag hade den i TV-rummet och var tvungen att skaffa en till playback-del. Det blir helt enkelt för dyrt med två anläggningar.

Jag har noga planerat in där jag ska ha stereon och där ryms ingen TV eller projektorduk så det blir att köra SCn som ren musikanläggning om den blir kvar.
Jag prioriterade ljudet, då blev det mycket enklare.
Jag ser alla filmer via dator direkt till TV'n, film ljudet blir lidande..
Men jag har aldrig lysnat på så mycket musik som jag gör nu. (HÄ-LÅT-BRA)

/Teuvo

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du sett detta på HF

Exotik, beg, 1års garanti, 21000kr

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 11, 2008 22:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Har du sett detta på HF

Exotik, beg, 1års garanti, 21000kr
Jepp :)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Står oxå inför valet av uppgradering.. Har just sålt en 5125 som jag hade till mina espek (mellan/bas aktiv) har 2250 på disk. Är det en prisvärd uppgradering att köpa två 2250 till (mellan bas) Vad säger du pekka som
kör espek med tre 2250.

Ska man sälja högtalarna och ikemin och gå på bättre källa. Har 5103 som försteg. (Har ett par nya komponent 104som ligger och skräpar) Kanske duger ett tag som frontar. Fastän dom är lite tunn i basen.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft 5125 i basen samt 2*2250......och det sista 2250 gör att allt blir mera rätt

Kolla i min medlemspresentation där finns alla turer kring slutegsbyten :)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 12, 2008 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipset pekka ska kolla där.. Blev bara överaskad själv när jag böt från 5125 till 2250 på disk. Bättre än vad jag förväntat mig.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 13, 2008 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

budgeten sprack visst helt :D men tack för alla råd dom kommer väl till pass i framtiden. Nu funderar jag på om det blir en SB eller Airport Express eller nått annat billigt. Fortsätter i så fall under "Övrigt"

Ska nog hursomhelst sälja SCn om det nu går överhuvudtaget verkar ha droppat ner under 20K i pris :shock:

Post subject: Re: Uppgradering igen
PostPosted: Sun Feb 22, 2009 12:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha funderingar igen :-) med liten budget 9000kr

Vad tror forumet om följande alternativ? playback består av 2250 och Espek
Playbacken är nu precis som jag vill ha den möjligen att man i framtiden byter 2250 till Chakra 2200

1. Beg Sneaky DS, Exotik

2. Beg Sneaky DS, Unidisk SC

3. Ny Majik DS, inbyggda volymkontrollen i Majik alt att man får tag i en riktigt billig 5103

Vad skulle funka bäst? ska försöka lyssna själv såklart

alternativet är att vänta lääääääänge och gå på en Akurate DS och 5103 och under tiden köpa en Squeezebox
klart jag skulle kunna gå på:

4. Sneaky DS, 5103 i väntan på att ha råd med Akurate DS det altrnativet skulle i princip vara gratis om man bara blev av med SCn

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 13:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Om det är tvåkanal som prioriteras så är väl det uppenbara valet av försteg en Lejonklou Kikkin?

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Hej

Om det är tvåkanal som prioriteras så är väl det uppenbara valet av försteg en Lejonklou Kikkin?
Det är bara Linn som gäller för mig så förslag på andra märken är inte intressant :) Även fast jag inte var så strikt så räcker det inte med en ingång

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns nog många som saknat sin unidiscSC efter att ha sålt den. Visst man kan köra via dator eller köpa nån billig mediastreamer och se alla filmer i världen gratis via nätet innan de ens finns att köpa/hyra här. Men du får inte samma ljud och för mig är det en del av upplevelsen. När jag jämfört nedladdat via dator eller nån form av streamer så har det varit en aha upplevelse varje gång jag gått över till unidiscen och dvd i den. Det beror på vad man värdesätter men just nu skulle jag ha svårt att göra mig av med min unidiscSC iaf.

Tycker smidigheten är värd betydligt mer när det kommer till musik, men är den värd att byta försteget för till ett som kanske är lite sämre och utan dvd? Sneakyn tycker jag är ganska nära unidiscen's cd(utan att avgöra vilken som är bäst) så har du lite otur blir SneakyDS + 5103 lite sämre en det du lyssnar på nu.

Har lyssnat en del på AkurateDS via unidiscSC och det låter otroligt bra jämfört med SneakyDS, tror inte du skulle känna dig missnöjd med försteget om du testar det.

PostPosted: Sun Feb 22, 2009 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Finns nog många som saknat sin unidiscSC efter att ha sålt den. Visst man kan köra via dator eller köpa nån billig mediastreamer och se alla filmer i världen gratis via nätet innan de ens finns att köpa/hyra här. Men du får inte samma ljud och för mig är det en del av upplevelsen. När jag jämfört nedladdat via dator eller nån form av streamer så har det varit en aha upplevelse varje gång jag gått över till unidiscen och dvd i den. Det beror på vad man värdesätter men just nu skulle jag ha svårt att göra mig av med min unidiscSC iaf.

Tycker smidigheten är värd betydligt mer när det kommer till musik, men är den värd att byta försteget för till ett som kanske är lite sämre och utan dvd? Sneakyn tycker jag är ganska nära unidiscen's cd(utan att avgöra vilken som är bäst) så har du lite otur blir SneakyDS + 5103 lite sämre en det du lyssnar på nu.

Har lyssnat en del på AkurateDS via unidiscSC och det låter otroligt bra jämfört med SneakyDS, tror inte du skulle känna dig missnöjd med försteget om du testar det.
Hmmm måste ju lyssna själv men tycker jag inte heller att Sneaky är rejält mycket bättre än SC är det knappast värt att köpa den alls. De flesta verkar dock vara ense att Sneaky är i klass med UD 1.1

Vid en första lyssning mellan Majik och Sneaky DS så tyckte jag inte skillnaden var så där jättestor. Fast då Akurate DS kopplades in blev skillnaden desto större.

Nej jag skulle säkert vara rätt nöjd med Akurate DS och Undisk SC som försteg men då måste jag vänta ett par år innan jag har råd att hoppa på DS-spåret. Dessutom skulle säkert SC vara en flaskhals i mitt system då och behöva uppgraderas

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00