selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 17:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Feb 06, 2008 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Har under en längre tid så smått börjat lyssna mer och mer på klassisk musik.
LP12:an gör ju att man nu kan finna massor med bra musik till mycket rimliga pengar.

Men, eftersom jag fortfarande är novis beträffande denna typ av musik, så tänkte jag att det skulle vara intressant att få tips på klassiska tolkningar som "sticker ut" är legendariska eller på annat sätt är riktigt bra, givetvis i första hand musikaliskt men även ljudmässigt.

Anledningen till frågan är att jag har märkt att det är så oerhört stor skillnad mellan olika orkestrar / tolkningar. Har sedan tidigare en del blandat på CD från naxos och det mesta är ganska trist. Igår köpte jag Bethovens 5:e symfoni på vinyl. Deutsche Grammophon och Berlins Sympfoniorkester under ledning av Herbert von Karajan. Jag gav 15 kr.

Det står inte på skivan när den är inspelad och jag är ganska säker på att min är någon form att återutgivning. Någon som vet?

Hur som helst så är den utan tvekan det bästa jag hört. Vilken fart, finess och kraft. Jag lyssnade igenom hela idag på ganska hög volym och blev aldeles tagen.

Så..

Eftersom jag inte vet bättre så säger jag (som svar på min fråga):

Bethovens femma - Detutsche Grammophone - Berlin / Karajan

Tacksam för ytterligare förslag (och jag inser att området är enormt stort, men ändå :wink: )

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 13:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har inte hört femman med Erich Kleiber och Concertgebouw Orchestra of Amsterdam ? inspelad 1949. Tonläget har väl kvar sin LP ? Ett fantastisk framförande, så här skall Beethoven spelas! Jag har den.

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Karajan spelade in 4 cykler med Beethovens symphonier: 1951-54 (Mono), 1961-62, 1976-77, 1983-85. Den sista cykeln kan man skippa, den är konstnärligt och klangligt (digital!) underlägsen. Experterna strider om den andra eller tredje är bättre. Är väldigt nöjd med min box med den 3. cykeln.
Ett mer välljudande alternativ till Erich Kleibers kanoninspelning är (hans sons) Carlos Kleibers inspelning från mitten av 70-talet med Wiener Philharmoniker.

Björn

Post subject:
PostPosted: Sat Feb 09, 2008 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Tack för svaren. Jag ska be Anders spela sin nästa gång jag är på Tonläget, och även leta efter den på stan. Jag tror att High Fidelity i sthlm lät nypressa denna inspelning mha Linn records?

Hur ser man från vilken "omgång" med Karajan inspelningarna är?

Jag har Beethovens Symfoni nr 3,5 och 6.

De har nr:
3 --- 138 802
5 --- 138 804
6 --- 138 805

Så man kan ju gissa att de är från samma omgång. 3 och 6 har samma svartvita bild på karajan på omslaget men skivettiketten på 3 ser äldre ut och vinylen, tjockare styvare. Den känns som en 60-tals skiva. Min femma har ett annat omslag med karajan i färg i stickad grå tröja. Den har den nyare(?) skivettiketten.

Jag köpte även Brahms Symfoni 2 och tre med Karajan. De heter 138 925 resp. 138 926. Jag har lyssnat igenom bägge och tycker även att dessa är mycket bra.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Sat May 31, 2008 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom ingen annan håller liv i min "klassiska tråd" så får jag väl göra det själv! :wink:

Stefan skrev:
Quote:
Du har inte hört femman med Erich Kleiber och Concertgebouw Orchestra of Amsterdam ? inspelad 1949. Tonläget har väl kvar sin LP ? Ett fantastisk framförande, så här skall Beethoven spelas! Jag har den.
Du har helt rätt! Denna tolkning är helt underbar. Jag har sedan sist snöat in på Kleiber och fått tag i de Decca original som Tonlägets "reissue" kommer ifrån. På decca finns (som jag vet) Beethovens 3,5,6,7,9 symfonier med Kleiber och Concertgebouw Orchestra of Amsterdam. Alla är utgivna i mono och någon gång på 50 talet. Även om det är mono och frekvensområdet är något begränsat så är t.ex. dynamiken mycket bra i dessa inspelningar. Femman men även sexan hör till mina favoriter.

Har även köpt en del annan klassisk musik på Decca mono (LXT) och det känns som att det mesta håller mycket hög musikalisk klass.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 02, 2008 12:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kan inte mer än hålla med om att Beethovens femma med von Karajan och Berlinerfilharmonikerna är en höjdare utan dess like

Jag har tillgång till skivan och den är en bidragande anledning till att jag måste investera i en LP12.

Men de andra inspelningar som ni nämner måste ju givetvis oxå kontrolleras.

/Thomas

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00