selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När det gäller tillbehör har jag en väldigt enkel syn - är det LINN som skickar med det så använd det.
Dessutom är jag säker på att LINN vet vad de gör.
Tror knappast att något dyrt tillbehör är bättre.

men... varför bry sig... Det är tillräckligt bra ändå.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
När det gäller tillbehör har jag en väldigt enkel syn - är det LINN som skickar med det så använd det.

Min erfarenhet är att skärmade nätkablar kan göra nytta men det är samma nytta som fås genom att hålla ordning på kabeldragningen om möjligt. Mao tänka på att ha de separerade och skall de korsas så 90graders vinkel för att magnetfälten skall ta ut varandra = inga störningar. Vanlig enkel fysik helt enkelt.

Har testat Jorma kabeln på min LK1a innan jag hadde Dirak det gjorde nytta men samma förändring skedde efter jag lyckats städa upp kabelhärvan om jag minns rätt ljudminnet är ju ganska kort.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 18:08 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Suck,detta säger allt.

Ingen ide´ att försöka ens.

Bye Bye

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:

Suck,detta säger allt.

Ingen ide´ att försöka ens.

Bye Bye
Alla har faktiskt inte tiden att jämföra :wink:
Jag är ändå tacksam för input...

O som någon annan tidigare sagt, jordat uttag är en stor skillnad.
= bättre att justera in sin anläggning o ha jordat, mm mm INNAN man funderar på att "tweaka" systemet med piratkablar.

O jag TYCKER faktiskt att mitt system är tillräckligt bra = tänker inte på att uppgradera när jag lyssnar.
Annan var det innan jag fick mina keltik/Klout - då "saknade" jag något.

Att jag ändå uppgraderar är en annan sak...
Men att lyssna på skivor o tycka FAN VA BRA det är en befrielse!!!

har vänner som är MANISKA... måste testa den där superkabeln... o det där statvet... man kanske skulle byta högtalare = aldrig vara nöjda.
Jobbigt :?

Jag skiter i om andra kablar kan vara 3% bättre - vill jag förbättra så kan jag köpa Akurate = en STOOOR förbättring.
Det kommer jag att göra (utan att jämföra dessutom) för de ÄR bättre än mina Keltik.
Spar tid för mig

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
... och varför hififöretag tillverkar kablar: jo, därför att folk köper det. Sen
om det beror på att de är lättlurade, att de faktiskt tycker att det blir bättre
eller om det beror på att de hör en förändring som de tror är bättre fast de
inte alls vet låter jag vara osagt. Jag hörde ingen skillnad, därför har jag inte
köpt några andra elsladdar, och just därför skulle det kännas jobbigt att bli
påtvingade dem i lådan när jag köpte en linnpryl!
Jo men då hänger du väl med i att man kan tycka att det är lite konstigt att Linn skickar med en "vanlig" strömkabel till sina produkter medan företag lägger ner ofantliga summor pengar på att ta fram specialkablar?

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
... och varför hififöretag tillverkar kablar: jo, därför att folk köper det. Sen
om det beror på att de är lättlurade, att de faktiskt tycker att det blir bättre
inte alls vet låter jag vara osagt. Jag hörde ingen skillnad, därför har jag inte
Jo men då hänger du väl med i att man kan tycka att det är lite konstigt att Linn skickar med en "vanlig" strömkabel till sina produkter medan företag lägger ner ofantliga summor pengar på att ta fram specialkablar?
Hur vet du att det är en "vanlig simpel" kabel...
Är rätt säker på att LINN har lyssnat fram den som låter bäst.

Väntar på svaret från LINN helpdesk, med spänning :wink: (ursäkta skämtet)

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:

Klipp i den och man inser snabbt att Christer Fuglesang inte skulle vilja åka med på sin första rymdtripp om elen i rymdfärjan var dragen med liknande kablar. :)
Inte speciellt "High-Tech" med andra ord.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
OTTO wrote:

Klipp i den och man inser snabbt att Christer Fuglesang inte skulle vilja åka med på sin första rymdtripp om elen i rymdfärjan var dragen med liknande kablar. :)
Inte speciellt "High-Tech" med andra ord.
Men för att låta bra behöver det ju inte vara high tech..
mao... bara för att det INTE är high tech kan man inte automatiskt anta att det är skräp... :wink:

Kom ihåg att HIFI från USA/japan brukar vara hightech men låta "sådär" medan brittisk är tvärt om..

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men för att låta bra behöver det ju inte vara high tech..
mao... bara för att det INTE är high tech kan man inte automatiskt anta att det är skräp... :wink:

Kom ihåg att HIFI från USA/japan brukar vara hightech men låta "sådär" medan brittisk är tvärt om..
Missförstå mig rätt...........det känns fortfarande konstigt att använda dom kablar som följer med, men jag har varken tid eller pengar att lägga ner just nu för att reda ut begreppen.

Post subject:
PostPosted: Sat Jul 10, 2004 23:36 
Site Admin
Site Admin

Angående olika elkablar i kombination med Linns enheter med SMPS: http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic.php?t=174

Liksom i den tråden rekommenderar jag att läsa den artikel vars URL jag postat där.

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 13:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Gillar man lite DIY så går det att fläta en egen nätsladd.Jag har funderat på att köpa dessa på ELFA

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... k=6979.htm

Det borde räcka med en 2,5mm2 tycker jag.

Man flätar en fyrfläta enligt Svalanderkoceptet

http://www.svalander.se/teknik/kablar/flata.htm

stickproppar och apparatkontakter finns på clas ohlson

http://www.clasohlson.se/shop/store/mai ... B4E4419222

sedan kan man,om man vill ta vanlig aluminiumfolie och vira runt flätan,som supra gör,och trä hela rasket genom en krympslang.

Hepcat skrev:
"Mao tänka på att ha de separerade och skall de korsas så 90graders vinkel för att magnetfälten skall ta ut varandra = inga störningar. Vanlig enkel fysik helt enkelt."

Med att fläta nätkabeln på rätt sätt borde den där 90 graders vinkeln återkomma längs hela flätan,eller ? Att sedan skärma hela rasket med aluminiumfolie borde hjälpa till ännu mer!?

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 14:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sportbilsentusiasten skrev
Quote:
Kom ihåg att HIFI från USA/japan brukar vara hightech men låta "sådär" medan brittisk är tvärt om.
De plattityder som du levererar har jag hört till leda hos min gamla (LINN) Handlare!

Har du lyssnat på ALL Amerikansk och Japansk hifi?
Om du hade viljan att leta litegrann så skulle du garanterat hitta produkter från nämnda länder som skulle låta BRA!

Vad är det för mening att skriva/snacka ner andra märken för att framhäva sitt eget?Vad vinner man på det?

Jag har fortfarande inget emot Linn eller deras produkter(förutom deras kablar då :wink: ),men jag är inte av den åsikten att de är den tillverkaren som har monopol på Hur det SKA låta.

Det FINNS skillnader mellan det brittiska och det amerikanska ljudidealet.
Men att säga att något är bättre eller sämre är svårt,det är helt enkelt en fråga om tycke och smak!

Bästa hälsningar
New Order

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 14:23 
Site Admin
Site Admin

new order wrote:
Quote:
Kom ihåg att HIFI från USA/japan brukar vara hightech men låta "sådär" medan brittisk är tvärt om.
De plattityder som du levererar har jag hört till leda hos min gamla (LINN) Handlare!

Om du hade viljan att leta litegrann så skulle du garanterat hitta produkter från nämnda länder som skulle låta BRA!
Jag tycker mig inte se något påstående om att amerikansk hifi ÄR sämre i största allmänhet? Även om Linn-entusiasmen här visserligen står högt i tak... ;)
Ska man ställa upp någon generell skillnad mellan amerikansk och brittisk hifi är det väl just att det är lite större imponatoreffekt på amerikanska prylar - OFTAST. Det finns alltid undantag! Sen, precis som du skriver, så får man lägga in sina egna värderingar beroende på vad som faller en i smaken.
Quote:
Vad är det för mening att skriva/snacka ner andra märken för att framhäva sitt eget?Vad vinner man på det?
Var har detta förekommit?
Quote:
Jag har fortfarande inget emot Linn eller deras produkter(förutom deras kablar då :wink: ),men jag är inte av den åsikten att de är den tillverkaren som har monopol på Hur det SKA låta.
Det tror jag att de flesta här håller med dig om. Läs i trådarna som behandlar varför medlemmarna här föredrar Linn så förstår du nog att det förhåller sig på det viset (och det visste du nog innan också). Sen att nöjda ägare hyser stor tilltro till sitt märke ser jag inte som något konstigt egentligen :)
Quote:
Det FINNS skillnader mellan det brittiska och det amerikanska ljudidealet. Men att säga att något är bättre eller sämre är svårt,det är helt enkelt en fråga om tycke och smak!
Precis!
Och var preferenserna ligger hos absolut de flesta medlemmarna på detta forum är det nog svårt att missta sig på...

Post subject:
PostPosted: Sun Jul 11, 2004 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

new order wrote:
Quote:

Det FINNS skillnader mellan det brittiska och det amerikanska ljudidealet.
Men att säga att något är bättre eller sämre är svårt,det är helt enkelt en fråga om tycke och smak!

Bästa hälsningar
New Order
Hej New Order!
Såg du att det var ett BRUKAR i meningen :wink:
Jag tycker att du tolkar saker ur den meningen som inte finns..

Klart det finns andra HIFI som låter bra, men det var väl inte det jag sa eller...

Min resonemang var; BARA för det är high tech så är det INTE automatiskt bra.
Det är många som gått i fällan att göra saker mer komplicerade är de behöver.

Gäller alla tekniska saker.
Ju enklare ju bättre är oftast det som gäller.
O jag tycker att brittisk HIFI har en befriande avsaknad av lampor/knappar/funktioner/konstig design... som inte har något med ljudet att göra.
En del låter dåligt ändå..

O slutligen så utgår jag ifrån mina ljudideal, alla får tycka som de vill.

Ja, jag har faktiskt ägt en hel del exklusiv HIFI från USA/Tyskland/Frankrike/Japan, men nöjd har jag bara varit med LINN/NAIM prylar.

Desutom om du har läst mina tidigare inlägg på forumet brukar jag uppmana alla till att själva jämföra (som ju även LINN uppmanar till)
Uppenbarligen är det flera som är övertygade att utfallet är till LINNs fördel.

Men som sagt - alla tycker ju lite olika...
Om du vill så kan du komma hem till mig o lyssna - ingen hittils har varit oberörd efteråt.
:D
Lev väl!

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 14, 2004 12:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej allihopa (och ett speciellt hej riktat till Sportbilsentusiasten!)

Jag ångrar lite att jag skickade mitt senaste inlägg,det blev lite väl fränt!

Men jag får stå mitt kast.

och tro det om ni vill,men det är absolut inte min mening att skapa tråkig stämning på detta forum.

Jag har läst Sportbisentusiastens senaste inlägg och det han/du skriver låter sunt.Lyssna Själv,utgå från sina egna ideal,så hittar man till sist sin idealanläggning!

Jag för min egen del hittade mitt Ljudideal utanför LINN :shock:

Och till min egna förvåning så hittade jag ett flertal andra märken som LÄT bra.Men och det är ett stort MEN,Allt är en fråga om system-matchning!!!

Jag kan nämna att min gamla Genki inte alls passade tillsammans med min nuvvarande rigg!

Detsamma gäller åt det andra hållet,att matcha in andra märken i en komplett Linn-rigg är svårt,mycket svårt!

Personligen så blev mitt Hifi och musik intresse större sedan jag övergav Linn,hur konstigt det än kan låta.Mycket beror på att jag inte känner mig så styrd i mina framtida uppgraderingar!
Det finns inte bara En tänkbar uppgraderingsväg,utan ett flertal!Jakten på det perfekta ljudet går vidare... :wink:

Bästa Hälsningar
New Order

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00