selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 07:10

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 22:45 
Moderator
Moderator

Vet inte om någon här har installerat Chakra Aktiv-kort i adapter passande mono- eller stereokort?

Normalt då chakrakorten sitter i en chakraförstärkare har jag förstått att inställningsläge "3" på vredet är normalläge för 0 dB förstärkning. Skall vredet på monoadaptern stå på "3"? Vilken av de två vreden skall användas? Adaptrarna var inställda på "0" från fabrik.

Attachments:
DSC_6215.JPG
DSC_6215.JPG [ 46.3 KiB | Viewed 773 times ]
DSC_6211.JPG
DSC_6211.JPG [ 86.79 KiB | Viewed 781 times ]

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 23:25 
Moderator
Moderator

Det verkar förresten som att det går att länka signalen internt mellan dessa adaptrar. Sladden till detta levererades inte med. Antar att det är samma sorts kabel som kommer med själva Chakraförstärkaren numera, för intern länkning. Skall det vara en sladd av särskild Linn-kvalitet, eller kan man ordna lämplig sladd från Elfa?

Är det bättre att länka signalen externt vid aktiv drift, eller blir det samma prestanda med intern länkning?

Attachments:
DSC_6222.JPG
DSC_6222.JPG [ 60.52 KiB | Viewed 774 times ]

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stiliga bilder Per!

Jag hörde Anders på ToT nämna något om att man måste ändra något i själva förstärkaren också?

Ska bli spännande att höra dina lyssningsintryck sen
Edit: stavning

Last edited by don Tomaso on Mon Sep 24, 2007 08:37, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lite klurigt det där med varför de har två "pottar" som kan justeras, har inte fått/hittat ngn bra förklaring ännu men ska påminna Linn om att vi fortfarande vill få veta orsaken bakom. Använd pot "1" för den gör det den ska. Kan även berätta att när man tex monterar chakra filter i monoplatsen på en 5125 så är det oxå pot "1" på din bild som kan justeras utifrån...

Gällande ingrepp i själva slutsteget så gäller det bara LK85/140, 5125 samt 2250 som berörs. Dvs alla med stereokort, där är det ett knippe ytmonterade resistorer som måste bytas innan man får montera chakrafilter.

Mvh

anders@digitalinterior.se

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Två pottar. Det kan ju vara ifall de ska monteras in i en Klout.
Där sitter ju korten spegelvända och en pot skulle vara omöjlig att komma åt.

/A

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:53 
Moderator
Moderator

Tack för svar. Jag har skickade samma frågor till Linn helpline igår, vi får se om de har ytterligare info.

Ska man ändra grundinställningen från "0" till "3" för att utgå från 0 dB förstärkning av signalen?

Post subject: noll eller 3
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 11:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Att monokorten står på 0 beror nog på att läge +3 är ganska mycket jämfört med hur stereokorten låter. Jag prövade i mina Lk100, till Katan, med att ändra till +3 men det blir ganska hög volym, mycket högre än till mina Kaber & Trikan som står på normalt fabriksläge. Här måste man lyssna och pröva, troligen behövs det möjligen små steg uppåt. Eftersom korten hamnar på sidan i en klout behövs det bara ändras på den ena (?). I en LK100 är det inga problem att ändra båda om man har en tillräckligt fin mejsel, dock är vreden lite känsliga.

Fick chakrafilter installerade i mina Lk100 av Fredrik Lejonklou, vi upptäckte också problemet med interna kablar, vilket nämns i installationsanvísningen. Men, utan interna kablar till hands och för att undvika jordproblem, var det säkraste sättet att sätta bas o diskant för Katan i samma låda och ta en vanlig kabel mellan out och in på Lk100:an. Förhoppningvis gör Linn ett tillägg till manualen.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 12:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

bofredrik. Jag måste bara ställa den oundvikliga frågan; Hur upplevde du förbättringen av att gå från gamla monokort till chakrakort?

/A

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 13:27 
Moderator
Moderator

Jag förstod inte slutsatserna gällande inställningarna på vredet. Min fråga gäller alltså ett system som bara har aktiva kort av chakramodell. Enligt bruksanvisningen vill jag minnas att nivåjusteringen ser ut ungefär:
Code:
0: -3 dB
1: -2 dB
2: -1 dB
3: 0 dB
4: +1 dB
5: +2 dB
6: +3 dB
7: mute
8: mute
9: mute
Chakraförstärkaren var vid leverans inställd på 3. Alltså ingen förstärkning/dämpning av signalen.

Adapterkorten var vid leverans inställda på 0, alltså dämpning av signalen. Gäller ovan tabell även inställningen på adapterkorten? I så fall bör dessa ställas på grundläge 3 innan justering efter tune dem.

Förresten kanske det andra vredet är till för att justera "bass extension" på Keltikkorten. Hur man justerar det i en chakraförstärkare med bara ett vred per kanal vet jag i så fall inte.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 15:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mitt råd om att starta tunedem på 0 (=-3 db) bygger på att jag kör aktiva LK100 med Katan och chakrafilter som surround högtalare. I detta system blev volymökningen i relation till center och fronthögtalare mycket stor på bakhögtalarna när jag gick till läge 3 (=0 db). Jag misstänker att Linn tänkt på detta när de skrev manualen.

Men i ett stereosystem. Tänkte inte på det. Om båda korten står på o (=-3 db) finns det ingen möjlighet att minska diskant alt bas. Då är det kanske bäst att sätta korten på 3 (=0 db). Och låter det ok, är det ok.

Troligen behöver man inte reglera bas alt diskant upp eller ner. +/- 1 db är mycket. I de gamla korten var det oftast bara +/- 0.5 db i justering som gällde. I vissa av mina tidigare besvärliga (bas) rum kanske +/- 1 db.

Tidigare körde jag 3x Lk100 med aktiva Kaber, så jag har inte gjort någon direkt eller indirekt A/B jämförelse med gamla mot nya filter i samma förstärkare. Tidigare drev jag Katan surround med 2 kanaler i Ch6100. Med två aktiva LK100 låter det bättre. Jag är lite förvånad över den finess och subtilitet som LK100 presterar. Eftersom Katan är välkänt svårdrivna, och LK100 lite gammla, var jag var mentalt beredd på att det kunde låta lite orkeslöst och muddrigt, men så är inte fallet. Mitt övriga system är Chakra6100 + Ak2200 aktivt till Kaber, och ett 2250 aktivt till Trikan center. Överallt Chakra filter, pga Linns sommarkampanj. Intrycket av dessa filter är att de inte bara billigare än mina gamla Kaber filter utan också bättre elektronik. Det verkar vara minimal störning på signalen, även med dessa lite knepiga adaptrar inkopplade.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 19:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Som redan nämnts så var det bara monteringsanpassning till Klouten som orsakat de dubbla potarna, fanns inga andra roliga möjligheter...precis som på de gamla monokorten.

Kul för övrigt att få höra mer intryck om hur de nya chakrafiltrena presterar i de äldre stegen. Linn själva har ju inte testat att jämföra så mycke prestanda skillnader mellan hur tex en 2250 presterar med stereo resp chakrakort men utgår kort o gott från att det ska bli bättre(!) eftersom korten är såpass mycke bättre...

Tänk om Lk100 med chakrakort är en riktig killer lösning för rätt lite pengar? Hmmm...
:)

anders@digitalinterior.se

Post subject: Re: noll eller 3
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
Fick chakrafilter installerade i mina Lk100 av Fredrik Lejonklou, vi upptäckte också problemet med interna kablar, vilket nämns i installationsanvísningen. Men, utan interna kablar till hands och för att undvika jordproblem, var det säkraste sättet att sätta bas o diskant för Katan i samma låda och ta en vanlig kabel mellan out och in på Lk100:an. Förhoppningvis gör Linn ett tillägg till manualen.
Hmm, nån som kan utveckla detta? Jag har chakra-filter med adapter som ska sättas i LK100, dock bara för diskanterna. Jag trodde att det bara var att ersätta de gamla diskantfiltren med de nya filtren och adaptrarna, men då kan man alltså få jordproblem?

Äntligen fick man tummen ur att göra detta, men nu vågar jag inte koppla in det. Tur man har en bra den braiga köksradion Linnofil tipsat om att lyssna på så länge!

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problem 2: Korten plus adapter sticker upp så mycket att jag inte får igen locket. Har pressat dem max vad jag kan se, och ändå sticker de upp kanske 3 mm för mycket.

(Note to self: Betala nån annan för att göra jobbet nästa gång alternativt köp en Movie och ett par passiva högtalare. Blir så trött.)

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 29, 2007 21:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

skulle vara riktigt kul att få lite lyssning intryck gammla/nya filter

För med nya filter är det ju nästan som att det går att uppgradera ett aktivt system

Kanske inte hela vägen mellan 2250-akurate2200 men kanske tillräcklig bra för att det inte ska vara värt att byta slutsteg

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 31, 2007 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som kan svara på mina två frågor ovan?

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00