selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 13:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
hardcorelinnie wrote:
Jag undrar om han inte menade att det alltid går att få dem att låta bra, i alla (normala) rum (d.v.s. trapphus, badrum etc. undantagna).
Tusan också! Jag som tänkte köpa ett par Komri till badrummet :D

Jag uppfattade faktiskt att han menade "lika bra".
Exakt lika bra blir det ju bara inte(!).
fuffe wrote:
Kanske är som med Linns ovilja att prata om rumsinformation från inspelningstillfället. Där har jag fått svar att man kan aldrig veta hur ljudet lät då det spelades in och vad som är korrekt. Det är ju lite märkligt, det är ju bara att göra en bra inspelning på en jazzlokal och i en kyrka och sedan utvärdera om ens system återger på ett trovärdigt sätt. Linns platta ljud är den enda allvarliga anmärkningen jag har mot mitt system.

Där möjligt att man i konstruktionen måste prioritera de parametrar man vill satsa på, dvs sväng, pitch och tune.
Mer eller mindre trovärdigt är nog en allt för subjektivt och inexakt metod och som i högsta grad påverkas av hur inspelningslokal och inspelningen gjorts. Det är nog därför Linn:s åsikt är att ev. rumsinformation i inspelningar är (i varje fall i det närmaste) oanvändbar för att utvärdera hifi. Det går inte eller är i varje fall väldigt svårt att bedöma objektivt när rumsinformationen är bättre resp. sämre. Däremot är ju tune-dem helt överlägset eftersom man där tar fasta på aspekter i återgivnigen som är mycket lättare att värdera objektivt och som dessutom är mycket viktigare än huruvida återgivningen av rumsinformationen är bra eller dålig. Det spelar ju (!) ingen roll om man tycker det låter som att musikerna spelar i en lokal med akustiken trovärdigt återgiven om det samtidigt låter som att de spelar halvbra!? Om det framgår att de spelar bra så är det å andra sidan onekligen en extra krydda när det är återgivet på ett ur hifi-synvinkel trovärdigt sätt. Det är helt enkelt en fråga om prioritering. Jag håller f.ö. med sportis om att dagens Linn-anläggningar även presterar bra på klassiska hifi-parametrar. Tune-dem som utvärderingsmetod har dessutom gjort att Linn kunnat utveckla sin produkter i snabbare takt än konkurrenterna.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, Lars är en skön kille som har SMAK!
Han har 2 tolvor nu, inte tre...är nog gamla foton.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 15:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Såg detta program och insåg snabbt att ljudintresset var större än musikintresset hos dessa killar detta bevisades tydligt när han med Lp12:an snackade om att endast 180 gr. vinyler spelades på hans 12:a samt att den musik som spelades när dom battlade var Chic Corea, Paul Simon, Dire Strait m.m alltså musik som i princip låter bra t.om på en bergsprängare (musikhandlarnas dröm när dom demar). Har själv varit inne i den svängen när ljudet på plattorna bestämde vad jag skulle ha i min skivsamling, jag säger bara huga vad trist det var. Nä, Djup Bredd Höjd och alla dom andra s.k. hifiparametrarna vad har dom igentligen med musik att göra? Ingenting tycker jag eftersom det inte har någonting med att få till ett sväng i musiken och problemet blir att när man sitter och lyssnar efter dessa så kallade hifiparametrar så blir allt bara så himla tråkigt (jäsp, jäsp)

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

musikpolisen wrote:
Såg detta program och insåg snabbt att ljudintresset var större än musikintresset hos dessa killar detta bevisades tydligt när han med Lp12:an snackade om att endast 180 gr. vinyler spelades på hans 12:a samt att den musik som spelades när dom battlade var Chic Corea, Paul Simon, Dire Strait m.m alltså musik som i princip låter bra t.om på en bergsprängare (musikhandlarnas dröm när dom demar). Har själv varit inne i den svängen när ljudet på plattorna bestämde vad jag skulle ha i min skivsamling, jag säger bara huga vad trist det var. Nä, Djup Bredd Höjd och alla dom andra s.k. hifiparametrarna vad har dom igentligen med musik att göra? Ingenting tycker jag eftersom det inte har någonting med att få till ett sväng i musiken och problemet blir att när man sitter och lyssnar efter dessa så kallade hifiparametrar så blir allt bara så himla tråkigt (jäsp, jäsp)
Jo tänkte lite i samma banor, att han bara kunde spela 180 grammare för han hade ställt in något på skivspelaren så exakt. Det lät tråkigt. :(

men själv dokumentären var gjord med värme som har sagts tidigare vilket var viktigt tycker. Men ska man bli rädd när en av dom sa att förhållande inte riktigt fungerar när man har detta intresse. Jag är ju singel.... attans....:)

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 16, 2007 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En person som låter vikten på skivan bestämma vilken musik som ska spelas har en hobby som jag helt saknar förståelse för. Jag blir verkligen ledsen varje gång någon blandar ihop mig med sånt kuferi. Det är som en nykterist som samlar på vackra gamla vinflaskor.

Att man anser att förhållandet skulle ta skada är väl det tydligaste beviset. Bra musik gör förhållandet lättare!

Vilken tur att jag inte såg detta program :!:

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:lol: / En riktig fullträff, Fredrik !!!
Hur kan man låta formen bli viktigare än innehållet.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 10:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
En person som låter vikten på skivan bestämma vilken musik som ska spelas har en hobby som jag helt saknar förståelse för. Jag blir verkligen ledsen varje gång någon blandar ihop mig med sånt kuferi. Det är som en nykterist som samlar på vackra gamla vinflaskor.

Att man anser att förhållandet skulle ta skada är väl det tydligaste beviset. Bra musik gör förhållandet lättare!

Vilken tur att jag inte såg detta program :!:
Kan man inte ens om man äger tre lp12:or unna sig lyxen att nörda loss till den graden att en av spelarna är inställd för tjockare skivor?

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaså, var det han som hade tre st? Visst kan VTA:n optimeras för lite tjockare skivor, inga problem. Men måste man då avstå från att spela en lite tunnare skiva? Även om det är husets bästa LP12:a? Fem extra kuf-poäng.

Post subject:
PostPosted: Mon Dec 17, 2007 23:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

det var samma person som sa att "det är roligare att brinna". 10 hjältepoäng om du frågar mig. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Dec 18, 2007 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rynnox wrote:
:lol: / En riktig fullträff, Fredrik !!!
Hur kan man låta formen bli viktigare än innehållet.
Detta är inget som begränsar sig till HiFi, tyvärr. En skarp bild med "rätt" färger upplevs av många som bättre än en som speglar en intressant upplevelse. En bil med "rätt" märke på fronten är bättre än andra bilar även om den välter i kurvorna... En rostbiff tillagad i ett av hälsovårdsnämnden godkänt kök är godkänd/tillåten även om den bara smakar vatten jämfört med en rostbiff från sunkiga haket där kocken vet vad han/hon gör - men inte får göra det...

/ B

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 12:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Är det någon som fått några komentarer från icke HiFi-folk? Jag har inte fått en enda, tydligen gick programmet spårlöst förbi.

JohanR

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 13:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Quote:
Är det någon som fått några komentarer från icke HiFi-folk? Jag har inte fått en enda, tydligen gick programmet spårlöst förbi.
Inga kommentarer direkt, men min fru suckade och skakade på huvudet efter att ha sett 5 min av programmet...
Tur att vi inte träffades för 20 år sedan :roll:
/ Lolo

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 13:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

RDNZL wrote:
Quote:
Inga kommentarer direkt, men min fru suckade och skakade på huvudet efter att ha sett 5 min av programmet...
Tur att vi inte träffades för 20 år sedan :roll:
/ Lolo
Var samma här från min sambo lite suckar och skak på huvudet men hon sa att vi (Big D var med och såg programmet) inte var lika djupt nere i träsket som dom :lol:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min svärfar såg programmet (innan jag hann se min inspelning) och han sa att han inte har skrattat så mycket på åratal! :D Visst var det ett intressant program på många sätt. Men jag är mycket glad att jag inte är likadan. Det jag blir mest upprörd över är att jag med mitt musikintresse kan sammanblandas med sådana "audio/apparatofiler"! För den oinsatte kan det verka som att alla med en dyr stereo är lika tokiga.

Tänk vad ett Knektsystem skulle kunna göra i ett sånt hem som den store Don's... Men för honom är det ointressant, eftersom det är apparaterna och allt pill ikring dem som är intressant. Att då optimera musikalisk prestanda för pengarna blir helt fel! Intressant att de själva tror att de är intresserade av musiken, samtidigt som vi säger samma sak... (Hua, jag blir orolig, jag kanske är likadan? Näe, tror inte det... :P )

Post subject:
PostPosted: Fri Dec 21, 2007 22:32 
Site Admin
Site Admin

Med tanke på resultaten i den här pollen,

http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t=4023

så vet jag väl inte om vi är så mycket 'finare hifientusiaster' än de som var med i programmet. Oavsett så var det kul med en sådan dokumentär - och Carlsson T-shirten var ju klockren :!: :!: Kan man göra någon motsvarande med Linn;

Linn - probably the most tuneful hifi in the world

kanske? Klockren att ha på jobbet :D

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00