selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 20:32

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 22:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 13, 2007 21:21
Posts: 11
Location: Lund
Uppgradering till Lingo2 och roliga inlägg på forumet fick mig nyligen att gå med, så nu får jag väl beskriva min anläggning också:

LP12 Cirkus, Lingo2, Ekos2, Klyde
Linto
Kairn
5125
Ninka, aktiva
och så en Genki.

Det hela började den mörka och kulna hösten 1990, när jag lärde känna en Sondek-ägare (och blivande forummedlem) på en kurs på Lunds universitet...

...årstiden främjade skivlyssnande, och efter en del uppjagade diskussioner (va??? skulle vinyl vara bättre än min Technics-CD??!?!?!?) och jämförelser så blev det en begagnad Axis i november -90, sedan begagnad LP12 i februari -91 (Akito-arm och AT-95 har jag för mig), och sedan minns jag inte exakta datum men det blev i snabb föjd en integrerad Rotel-förstärkare och Index II, varpå de sista Technics-prylarna åkte ut... 8) ...och sedan blev det en Lingo också.

Någon gång under 1991-93 blev det LK1 och LK100. Jag minns faktiskt inte riktigt vad som kom vilket år, men vid något tillfälle här byttes Index II mot Keilildh. Ett kort tag hade jag Ittok och K18 II, innan uppgraderingsåren 1993-94 då det blev en ny LP12 (jag har för mig den hade Cirkus redan från början), Ekos2 (en av de enskilt största uppgraderingarna jag upplevt), Klyde och aktiva Keilidh (på 2 st LK100). Sedan lugnt ganska länge, till början av 00-talet, när jag till slut bytte LK1:an mot en Wakonda, och sedan kom Linton (också en jätteförbättring). För ett par år sedan bytte jag Wakondan mot en Kairn.

I samband med en flytt förra året byttes LK100:or och Keilidh (som i och för sig finns kvar i form av frontsystem i TV-rummet) mot 5125 och aktiva Ninka. Och så då Lingo2 för ett par veckor sedan, och det leendet sitter fortfarande i :)

Har funderat en del på vad göra med Genkin (som köptes 2005), men nu med DS och sådant på gång så blir det nog till att avvakta. Keel lockar också minst sagt... Och så finns ju T-kable och Trampolin2 som ganska billiga uppgraderingar.

Har en hel del vinyl förstås, men också ganska mycket CD med framförallt ny musik (90- och 00-tal), så har de senaste åren försökt balansera lite mellan de två formaten.

Ja, det var väl det hela, 17 år med Linn :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 22:24 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Hej och välkommen. Kul att läsa lite Linnhistorik!

Jag är ju lite nyfiken kring dina erfarenheter av Klyde! Klyde är ett möjligt alternativ för mig som nästa pickup. Min tolva liknar din.

Misstänker att jag var med om att frakta hem Lingo2:an för någon vecka sedan :) Mvh Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 22, 2007 22:51 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 13, 2007 21:21
Posts: 11
Location: Lund
Quote:
Jag är ju lite nyfiken kring dina erfarenheter av Klyde! Klyde är ett möjligt alternativ för mig som nästa pickup. Min tolva liknar din.
Jag har haft Klyde sedan någon gång på 90-talet, jag har bytt efter 2-3 år lite beroende på hur mycket jag har spelat i olika perioder, och jag har varit väldigt nöjd med den. Man blir ju van vid hur det låter, men helt klart så minns jag att jag tyckte steget upp från K18 II var stort. Det är så mycket mer musikaliskt - "finspel" på ett trevligt sätt - med MC. Det känns så oansträngt. Men jag har också definitivt funderat på att sälja Linto och skaffa Adikt för att delfinansiera Keel... Men ska nog ändå försöka behålla Klyde och Linto trots allt. Linton i sig var en jätteuppgradering (nu finns det ju dock tydligen väldigt bra MM-försteg att tillgå från Lejonklou). Har aldrig jämfört Troika och Klyde, men jag har för mig att man sa när Klyde kom att de var i ungefär samma klass (men minns nu också att det nog fanns delade meningar om det, en del tyckte fortfarande att Troika var bättre). Jag har i ärlighetens namn aldrig riktigt tänkt så mycket på att Arkiv och Akiva finns (trots att man ju har kunnat höra dem på nära håll...), vilket delvis säkert beror på förträngning pga av priset, men får väl också anses vara gott betyg till Klyde!
Quote:
Misstänker att jag var med om att frakta hem Lingo2:an för någon vecka sedan
Japp, och det är jag tacksam för! :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 23, 2007 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun May 23, 2004 16:59
Posts: 869
Location: Södra Sverige
Hej och välkommen till forumet! :D ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 18:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Jag bytte från Klyde till begagnad Troika och häpnade över hur mycket bättre den var. Klart mer dynamisk, mer spelglädje och mer tyngd och precision i basen. Numera är det ju Akiva och den är i en helt annan klass...
Kul att höra att du gripits av "uppgraditis" igen!

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 25, 2007 20:46 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 13, 2007 21:21
Posts: 11
Location: Lund
Tendaberry wrote:
Jag bytte från Klyde till begagnad Troika och häpnade över hur mycket bättre den var. Klart mer dynamisk, mer spelglädje och mer tyngd och precision i basen.
Javisst ja, nu minns jag, det var ju du som tyckte att Troikan var mycket bättre. Men det är ganska många år sedan du gjorde det bytet, va?

När det gäller pickupper så verkar folk väga in kostnaden väldigt mycket, hur annars förklara att det verkar finnas så många i-stor-sett-topp-tolvor men med Adikt? Som jag skrev tidigare så har jag också funderat på att köpa Adikt nästa gång för att i stället lägga pengarna på Keel, men jag är samtidigt rädd att förlora något i musiken som jag har vant mig vid, har ändå haft Klyde i över 10 år nu. Tanken är nu alltså att det ska bli Keel med bibehållen Klyde. Till råga på allt börjar den nuvarande Klyden låta lite sliten...

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Du kunde ju ev. köpa denna Arkiv:

http://cgi.ebay.de/Linn-Arkiv-Moving-Co ... dZViewItem

Nyrenoverad för halva ca. nypriset av en Klyde. Du får dessutom 800,- Euro i inbyte mot en Akiva...

Björn

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 20:07 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 13, 2007 21:21
Posts: 11
Location: Lund
Aarghh... Du sätter griller i huvudet på mig :twisted: Jag är så påverkbar nu efter Lingo2-uppgraderingen...

Jag har funderat på Keel naturligtvis, och så även på nytt verk (har fått för mig att jag vill ha en svart(!) LP12:a, och så är min ju 12-13 år gammal), T-kabel, Trampolin2, och det är klart att tankarna flyger runt lite vad gäller Akiva och Ekos SE också, men det är verkligen bara fantasier än så länge... Nej, jag tror jag ska fokusera på Keel, och eventuellt T-kabel och Trampolin2.

...Men hur är en sådan renoverad pickup, spelar de bra??


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
campaigner wrote:
Nej, jag tror jag ska fokusera på Keel, och eventuellt T-kabel och Trampolin2.
För de slantarna röstar jag på nytt verk+Keel!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 21:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Nov 13, 2007 21:21
Posts: 11
Location: Lund
sportbilsentusiasten wrote:
campaigner wrote:
Nej, jag tror jag ska fokusera på Keel, och eventuellt T-kabel och Trampolin2.
För de slantarna röstar jag på nytt verk+Keel!
Ja, det är precis det jag har funderat mest allvarligt på. Men sedan är det ju det där att nålen börjar bli sliten. Kanske får det blir Keel och ny Klyde.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited