Mindrunner wrote:
Nu hängde jag inte riktigt med idag är ju 99%? inspelat digitalt så att göra jämförelsen mellan vinyl och cd går väl alldeles utmärkt
Det är ju samma inspelade matrial och samma mix sen törs jag inte säga om masteringen är exakt samma idag när man tillverkar en vinyl eller cd
det kanske behöver justeras för respektive media det ska ligga på ex.man måste skära lite i diskanten för cd eller man får skära lite i basen för vinyl det vet jag inget om men man borde ju göra så bra master som möjligt för båda formaten om man inte är partisk och tänker nu f-n ska vi göra mastern till vinylen mycket bättre en till cd men det tvivlar jag ju starkt på...
Man kan jämföra precis vad som helst, äpplen och päron också

Frågan är dock vilka slutsatser man kan dra av jämförelsen.
Jo, inspelning och mix är nog ofta(st) samma oavsett om man sedan pressar CD eller vinyl. Men det är inte helt säkert. Bland de större bolagen är det nog så men jag tror mig minnas ha läst att några små svenska independentbolag har gjort "fetare" mixar till vinylsläppet.
Men problemet är mastringen. För VAD är "bättre"? Det är inte så att man på något sätt vill bevisa att vinylen är bättre. Vad man däremot tar hänsyn till är att de olika formaten spelas i helt olika miljöer. Vinyl köps av människor som generellt har högre krav (hoppas jag....) Skivornas spelas i en miljö som man har någorlunda koll på. Men hur ser det ut på digitalsidan? Kan du ha en lika dynamisk mix för musik som ska avlyssnas i en mp3-pinne på tunnelbanan jämfört med en som avlyssnas i lugn och ro hemma? Du har reklamradion att ta hänsyn till. Där gäller det att låta högst. Likaså är det så att ju närmare max du ligger med signalen ju längre räckvidd får du. Det betyder fler potentiella lyssnare och därmed högre reklamintäkter.
I den digitala världen är "bättre" kanske inte alls synonymt med vad vi med bra anläggningar och generellt högre krav tycker. Det har varit en del diskussioner med ljudtekniker inblandade på Faktiskt och det har till och med laddats upp olika mixar som smakprov. Vad som låter "bra" är inte alls så självklart som vad man kanske skulle tycka här.
Om man skulle utnyttja digitala medias fulla potential (CD och Master Series, typ) skulle dessa troligen låta bättre än vinyl. I alla fall så länge inspelning och master är gjorda digitalt. En ren analog kedja kanske möjligen skulle kunna förmedla något i musiken som filtreras bort i digitaliseringen. Men detta är ju i dagsläget en helt akademisk fråga eftersom det inte görs några helt analoga produktioner längre.
Det finns ytterligare en aspekt på vad som är "bra" och "bättre". Nämligen om det är "musiken" eller "ljudet" vi pratar om. För det kan ju faktiskt vara så att även en ihoppressad reklamradioanpassad digitalmix svänger bättre på en DS än på en Majik. I mitt tycke bär det mig dock emot att spendera så mycket pengar på avspelningsutrustning när man matar grejorna med rena dyngan. Men visst, gåslever och champagne är ju samma sak oavsett om man sitter i en svinstia eller på Fina Krogen. Själv sitter jag dock hellre på Fina Krogen och äter falukorv
/ B