selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena

Funderar på hur bra Linns olika källor är egentligen.

1.
Om man jämnför en given LP12 med exempelvis Akurate CD eller Majik CD. Hur står sig då dessa inbördes. Jag tar exempelvis 2 olika tolvor som nu är till salu:
LP12, valnöt, cirkus, Lingo 1, Ekos 2, ny Adikt 29950:-
LP12 (svart) cirkus, valhalla, Ekos 1, ny Adikt 21700:-

Om man förutsätter bra skick, hur bra är då dessa?

2.
Eftersom jag köper en hel del musik från 70-talet på CD så har jag en känsla av att de flesta av dessa skivor i ej remastrade versioner är bättre. Kanske vore det därför bättre att köpa dem på LP och slippa "loudness war" mm. För att koppla till ovanstående: En Akurate Cd kostar ju 60 000 medan en beg tolva är billigare. Om den då är bättre samt att själva skivan är i en bättre version så borde ju slutresultatet bli "dubbelt bättre" :D
Frågan är då: Är det svårt att hitta beg LP i bra skick idag? och till rimliga priser?

3.
Är det någon som har koll på hur mycket ny musik som går att få tag i på LP?

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1. Ingen aning. Men det har andra här :-)

2. Köper du CD från 70-talet, försök hitta begagnade originalutgåvor istället för nya remastrade. Det är ofta(st?) bättre ljud på dessa. Vinylskivor finns det ganska gott om och de brukar vara ännu billigare som begagnade. Skicket varierar förstås, men det brukar gå att hitta anständiga exemplar.

3. Det släpps förvånansvärt mycket ny musik på vinyl, men det hänger mycket på i vilken genre man letar efter. Men kolla tex på www.vinylbutiken.com så får du en uppfattning om vad som släpps idag. Kvaliteten är ofta bra och dessutom långt bättre än motsvarande cd-släpp. Men ibland så pressas även vinylen från den (sönder-)komprimerade mastern som används till cd´n och då är det tveksamt med vinyl tycker jag. En sådan vinyl låter (ännu) sämre än cd´n eftersom energiinnehållet i diskanten blir för mycket och pickupen får svårt att spåra. Fast sådant brukar tunedemtaktstampande linnister inte bry sig om :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 15:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

12an i valnöt lär vara rätt mycket bättre än akurate CDn och definitivt bättre än majik CDn sedan hänger det lite på ålder.

Jag skulle gissa på att den svarta skulle vara bättre eller åtminstonde likvärdig med Akurate CDn men det är bara spekulationer på båda och med de förutsättningar du gav.

Begagnad vinyl i bra skick är inte svårt att få tag på åtminstonde inte i GBG.

Ny musik kommer väl det mesta på vinyl om inte annat så i begränsad upplaga bortsett från mycket av det jag lyssnar på.

Har skivorna blivit remastrade med loudnesswar syndromet så lär vilken tolva som helst vara bättre tilloch med basik och axis lär vara bättre då. Men alla remastrade skivor har inte drabbats av det syndromet.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hott Stuff har mycket vinyl

http://www.hotstuff.se/

http://www.diversevinyl.com/htm/home.php

http://www.elusivedisc.com/default.asp

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 16:20 
Moderator
Moderator

Säljs dessa 12:or hos en handlare? I så fall finns det ju ett gyllene tillfälle för dig att göra ett besök och ta reda på om de är bättre än Akurate CD eller Majik CD! :)

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla snabba svar

Bägge tolvorna är på ingång på tonläget, så det går nog att testa så småningom.

Kanske är det som jag misstänkte ungefär: att en beg. LP12 för ca 30' spelar som en ny Akurate CD för 60'

Såg på http://www.elusivedisc.com/default.asp att det fanns en massa 180 gram Audiofil pressningar av många bra skivor. Är detta något att satsa på?

Är hemma med sjuka barn och fick några av Abbas skivor på posten från CDon. Tycket faktiskt att de lät ganska risigt, typ komprimerat. Har bara lyssnat lite men ändå. Kanske är detta just sånt som är bättre på vinyl :roll:

/Christian

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Kanske är det som jag misstänkte ungefär: att en beg. LP12 för ca 30' spelar som en ny Akurate CD för 60'
Jämför! Jag skulle tro att Akurate CD hamnar ganska bakom. Släng in en Rega P2 eller något liknande också om du ändå håller på!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det står ju lite mer i tråden nedan som jag startade med precis samma tolvor som exempel

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack don Tomaso, det stod en del vettigt i den tråden också.

Nu blir man ju bara mer och mer sugen på vinyl...

/C

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
... och fick några av Abbas skivor på posten från CDon. Tycket faktiskt att de lät ganska risigt, typ komprimerat. Har bara lyssnat lite men ändå. Kanske är detta just sånt som är bättre på vinyl :roll:
Just Abbas skivor har jag inte jämfört men dessa är ju ganska "producerade" och har inte så mycket naturliga ljud. Men de LP´n jag har låter ändå ganska hyffsat. På CD har jag bara ett par återutgivningar i form av samlingsskivor och dessa är inte så kul....

/ B

Post subject: LP vinner...
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 20:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag skulle lätt satsa på någon av vinylsvarvarna.

1) Du gillar 70-tal - då fanns inte så många CD-spelare :wink:

2) De är analoga - ljud är analoga - LP har en självklarhet som CD aldrig klarar att levera särskilt inte i denna prisklass.

3) Du får för samma peng LP-spelare + beg vinyl mycket mer musik för pengarna.

Se till att köpa en Lingo (viktigare än cirkus enligt mig).

Mina 2 öre/ Zed

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 16, 2007 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kollade på Tradera och där finns ju jättemycket billig vinyl. Kunde inte hålla mig utan köpte två favoriter för 25 kr /st. Det här är skivor som jag också har på CD, så när de kommer hem ska jag testa lite lite... :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 18, 2007 19:11 
Ny Medlem
Ny Medlem

Att hitta begagnade LP-skivor är inte så svårt precis. Men att hitta beg. LPs med den musik du vill ha... och i det skick du önskar... det kan vara värre. Mycket beror förstås på vad för musik du är intresserad av. Är du i det lyckliga läget att du är intresserad av klassisk musik kan du hitta fantastiska spelningar i praktiskt taget nyskick för 10-20 spänn styck. Är du intresserad av ex.vis jazz i originalinspelningar från 50-talet blir det värre - jag missade nyss en platta på e-bay som blev för dyr. Den gick för 3000:-...
Att köpa 180-grammare kan vara en god idé, även om de 180 grammen i sig inte är en garanti för ett gott resultat. Alla, åtminstone de flesta, plattor du hittat på Elusive Disc finner du också på Vinylbutiken och/eller hos Svalander.
Jag skaffade en skivtvätt för att rengöra skivorna. Jag vet att det finns delade meningar om nyttan med en sådan, men jag tycker det är bra - det kan finnas mycket skit i spåren som knappast kan vara en bra arbetsmiljö för pick-upen.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 18, 2007 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svalander har slutat med vinyl. Han har bara någon enstaka Sheffield samt en testskiva för inställning av pickupen.

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 18, 2007 19:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kolla även http://www.musicstack.com
Köper man många skivor kan en vettig skivtvätt göra susen på skitiga vinyler...

Post new topic  Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00