Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag menade grymt bra på alla sätt Bill. Musikaliskt o ljudmässigt.
Har haft åtskilliga skivor (gäller både vinyl o CD) som jag sågat som skit både musikaliskt och/eller ljudmässigt men med bättre grejjer i systemet har de visat sig vara jättebra.
Vissa tillhör numera mina favvisar!
Fast då man jämfört med "orginalmaster" inser man att det kan bli ännu bättre - med det är ju en annan sak.
Den komprimerade skivan blir ju inte skit bara för orginalet var bättre.
Undrar dock vad som krävs för att få Ledins liveDVD från götet bra
Är nog bara den som fortfarande låter fiaskoartad...
Det finns ingenting som kan få Ledins live-dvd att bli bra...
Men att ett original är bättre än en remaster är inte alls "en annan sak". Det betyder bara att någon lagt ner jobb på att göra något sämre. Så visst är den komprimerade skivan skit. Fast kanske inte ur synvinkeln att du ska lyssna på den i sunkiga tio-kronors hörlurar på en bullrig buss. Men i jämförelse med originalmastern så är tyvärr remasters alltför ofta just - skit.
/ B
Det jag vill få fram är att trots att inspelningen till viss del blivit förstörd av remastring/komprimering (blivit skit enl dig) så låter det
inte "ofta f-dj-igt" som du tidigare skrev.
O det är ju en grym skillnad.
Det som utmärker en Linnrigg är ju att dåliga skivor (musikaliskt o ljudmässigt) låter mer njutbart ju bättre systemet är.
Som tidigare skrivet räcker det med ett tämligen enkelt Linn system för att nå gränsen där de allra flesta skivor är njutbara.
Med en LP12/Cirkus/Lingo som källa räcker det med Nait/Kan
Karik/Numerik alt Ikemi kräver dock lite mer av resten av systemet...
Det hindrar dock inte mig att bli GRYMT upprörd av att musik förstörs på detta sätt under remastering