selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 03:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 15:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

.
.
.
Denna kampanj gäller hos handlarna i Sverige fr o m NU:

Entry level package
Cirkus LP12
Solid base board
Akito
Adikt

Suggested retail of 37,560 SEK

Total promotion price for end-user 30,000 SEK

Reference package
Cirkus LP12
Keel Subchassis
Trampolin 2
Ekos SE
Akiva

Suggested retail 126,470 SEK

Total promotion price for end-user 100,000 SEK

Lingo
If anyone wishes to purchase a Lingo with either of these packages:

Suggested retail 14,380 SEK

Promotion price 12,000 SEK

This gives existing customers the opportunity to upgrade to a brand
new LP12 and keep their existing power supply (Basik,Valhalla, Lingo),
or go the all the way and purchase everything….

Auktoriserad LINN-butik sedan 1986

Postorder över hela Sverige.

Räntefritt 2 - 24 månader

Tel: 0920 - 17017

info@taktoton.com http://www.taktoton.com

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utmärkt Linn :!:

Är det Ivor som slagit till igen?
Han får gärna fortsätta på denna nya strategi - nya produkter/promotions varje månad :D

Har talat med några handlare o de är överfulla av entusiasm o förtröstan över framtiden, det är MYCKET bra för oss musikälskare!!
Detta är bara början hoppas jag.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 23:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur bra är "Entry level package"?
Räcker det länge eller får man "uppgraderingssjuka" efter en kort tid.
Jag borde inte ge mig in i diskussionen men det står så många flyttkartonger LP i förrådet som vill bli spelade.
Jag försöker hålla mot så länge jag kan :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 09, 2007 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:
Hur bra är "Entry level package"?
Räcker det länge eller får man "uppgraderingssjuka" efter en kort tid.
Jag borde inte ge mig in i diskussionen men det står så många flyttkartonger LP i förrådet som vill bli spelade.
Jag försöker hålla mot så länge jag kan :lol:
Det räcker mycket bra. Jag har i princip en sån tolva fast med Trampolin. Den är förmodligen bättre än min 2.1a.

/ Jacob

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 09, 2007 20:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hoppas jag kan stå emot!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 10:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det var ju trevliga erbjudanden med 20% rabatt. Hade förstås velat se en kampanj med 20% rabatt på bara Keel. Borde ju vara den första kampanjen om man vill uppmuntra uppgraderingar.

Ingen som redan skaffat Keel som är intresserad av Ekos SE + Akiva med rabatten ovan så kan man ju dela på ett referenspaket?

/Ola

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LINN kommer verkligen med det ena frestande erbjudandet efter det andra! Håller med dig Jan om att LINNs nya strategi med prissänkningar, inbyteserbjudanden och andra rabatter verkligen ger en hopp inför framtiden!

Synd bara att familjeekonomin är lite ansträngd närmsta året pga föräldraledigheter... Nåja, det är väl bara att hoppas att detta inte är en tillfällig strategi utan att det kommer fler liknande erbjudanden framöver!

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 19:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är de trevliga och lockande, men... egentligen reflekterar dessa erbjudanden att priset är för högt satt.

Jag föredrar en sund prissättning som reflekterar de faktiska kostnaderna framför rabatter och erbjudanden (som gynnar vissa och missgynnar andra).

Jag vill helst få känslan "detta är det bästa vi kan åstadkomma för denna peng" när jag köper något. Inte "det här är en unik produkt och därför har vi satt en unik prislapp".

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 20:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Visst är de trevliga och lockande, men... egentligen reflekterar dessa erbjudanden att priset är för högt satt.

Jag föredrar en sund prissättning som reflekterar de faktiska kostnaderna framför rabatter och erbjudanden (som gynnar vissa och missgynnar andra).
Absolut Fredrik! Frågan är bara om LINN kan/vill sänka priserna på alla befintliga produkter. Bästa sättet för LINN att behålla ansiktet inför mera "up-market"-kunder och samtidigt sänka priserna är nog att släppa nya produkter med bättre pris/prestanda än tidigare produkter. Rabatter och erbjudanden är sen ytterligare ett sätt att locka till nyinköp/uppgraderingar.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

Jag vill helst få känslan "detta är det bästa vi kan åstadkomma för denna peng" när jag köper något. Inte "det här är en unik produkt och därför har vi satt en unik prislapp".
Jag håller med dig. Med viss reservation. Vad är ett "rätt" pris? De faktiska kostnaderna beror ju bland annat på antalet sålda enheter. Den första serieproducerade Keel´en kostade nog totalt betydligt mer än vad kunden betalade.

"Rätt" pris är egentligen det som kunden är villig att betala. Med för högt pris blir det ingen försäljning. Det tuffa för en tillverkare är ju att hitta balansen som ger maximal försäljning och samtidigt maximal intäkt. Pris vs förväntad försäljning. "Hur många fler säljer vi med 20 % lägre pris? Hur många färre med 20% högre pris?" Hur stor vinst krävs för att få tillbaka investeringen?"

Inga lätta frågor...

Linn-anhängarnas relativa okänslighet för priset har, som jag ser det, bidragit till den prisbild vi har idag. Som marknadschef på Linn så har det nog varit enkelt, med rätt eller fel, att priserna kan skruvas upp hur mycket som helst.

Jag betvivlar inte att de förbättringar Linn kommer med, Keel för att ta ett exempel, verkligen ger ett bättre ljud. Och Keel är förmodligen framtagen med att göra det bästa möjliga, oavsett (nästan) vad det kostar.

Men tänk er scenariot att LP12:an befann sig under prispress, man vet (eller tror sig veta) att kunderna inte är villiga att betala några fantasisummor. Men för att behålla kunderna måste man ligga före konkurrenterna och plocka fram förbättringar. Tror ni då att man skulle jobbat "Keel-vägen"?

Det tror jag, om Keel skulle ge vinst även vid ett väsentligt lägre pris. Men om Keel är svindyr att producera och 29.000:- är nödvändigt för att ta hem utveckling och tillverkning, då hade man säkert gjort något annat för att nå samma eller liknande förbättring. Något som var väsentligt billigare att producera.

Men så länge som kunderna bara glatt slantar av så finns det ingen anledning att finna nya vägar.

Dyra grejor SKA vara bra, det svåra är att göra prisvärda saker bra. Går jag på en lyxkrog förväntar jag mig god mat, får jag lyxmat på lokala krogen för en struntsumma så blir jag glatt överraskad.

/ B

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 10, 2007 21:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Vi måste dock dra oss till minnes att Linn i slutet av 90-talet fick industripris i England som ett av de företag som tjänat mest pengar i landet.

Detta utan att sälja speciellt många enheter.

Detta beror endast på en sak: Man tjänar snuskigt mycket pengar på varje produkt. Man har en unik produkt ( den är ju bäst ) och sätter därefter priset efter detta. Prisvärdhet gällande: mest elektronik för pengarna, gäller här inte alls, möjligen bäst elektronik för pengarna.

Leijonclou har tyvärr rätt. Produkterna var troligen överprissatta förut. Detta eftersom man kan sänka priserna med ibland 20% utan att blinka.

Synd bara för de som betalat dyra pengar för en produkt, för att sedan se den tappa andrahandsvärde med 20 % över en natt.

Detta hände undertecknad för 15 år sedan, jag köpte en förstärkare, Linn Intek, för priset av 7500:-. Två månader senare sänkte Linn priset ( för att konkurera bättre , bl.a. mot Naim Nait, samt p.g.a. krassa recenssioner i engelsk hifipress ) till 5000:-, vilket fick många kunder upprörda. Linn gav dock en tillgodocheck på 1500:- kr samt erbjöd samma höga inbytespris som förut, vid t.ex. en uppgradering till LK1 och LK 280.

Vad gör Linn nu, då dom sänker priset på grejor som är tio gånger dyrare, med samma procentuella prissänkning? ger dom en tillgodocheck på 15000:- kr? Knappast. Erbjuder dom fortfarande fina inbytespriser på de gamla, dyrare grejorna. Vet inte, men kunderna borde kanske kräva det.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 11, 2007 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Observera att Sondek-erbjudandet är en kampanj, inte en permanent
prissänkning som Classikarna och Komponen-serien fick i våras.

Jag har inte sett samma kritik gällande övriga sommar-kampanjer, men
det ligger i linje med det som jag brukar förespråka generellt: Det är
bättre att bjussa på något extra, än att sänka priset med en procent-
sats.
Med en procentuell sänkning av priset uppkommer ofta frågor
kring rabattens storlek och varför säljaren kan sänka priserna just nu och
så mycket etc...

Så, ni får väl se det som att ni som köper en fullmatad tolva får (nästan)
en Keel på köpet...

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är den slut den här kampanjen?

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonläget har tidigare haft priser på sin hemsida men nu är dom borta så kampanjen kanske är slut.

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00