Lejonklou wrote:
Visst är de trevliga och lockande, men... egentligen reflekterar dessa erbjudanden att priset är för högt satt.
Jag föredrar en sund prissättning som reflekterar de faktiska kostnaderna framför rabatter och erbjudanden (som gynnar vissa och missgynnar andra).
Jag vill helst få känslan "detta är det bästa vi kan åstadkomma för denna peng" när jag köper något. Inte "det här är en unik produkt och därför har vi satt en unik prislapp".
Jag håller med dig. Med viss reservation. Vad är ett "rätt" pris? De faktiska kostnaderna beror ju bland annat på antalet sålda enheter. Den första serieproducerade Keel´en kostade nog totalt betydligt mer än vad kunden betalade.
"Rätt" pris är egentligen det som kunden är villig att betala. Med för högt pris blir det ingen försäljning. Det tuffa för en tillverkare är ju att hitta balansen som ger maximal försäljning och samtidigt maximal intäkt. Pris vs förväntad försäljning. "Hur många fler säljer vi med 20 % lägre pris? Hur många färre med 20% högre pris?" Hur stor vinst krävs för att få tillbaka investeringen?"
Inga lätta frågor...
Linn-anhängarnas relativa okänslighet för priset har, som jag ser det, bidragit till den prisbild vi har idag. Som marknadschef på Linn så har det nog varit enkelt, med rätt eller fel, att priserna kan skruvas upp hur mycket som helst.
Jag betvivlar inte att de förbättringar Linn kommer med, Keel för att ta ett exempel, verkligen ger ett bättre ljud. Och Keel är förmodligen framtagen med att göra det bästa möjliga, oavsett (nästan) vad det kostar.
Men tänk er scenariot att LP12:an befann sig under prispress, man vet (eller tror sig veta) att kunderna inte är villiga att betala några fantasisummor. Men för att behålla kunderna måste man ligga före konkurrenterna och plocka fram förbättringar. Tror ni då att man skulle jobbat "Keel-vägen"?
Det tror jag, om Keel skulle ge vinst även vid ett väsentligt lägre pris. Men om Keel är svindyr att producera och 29.000:- är nödvändigt för att ta hem utveckling och tillverkning, då hade man säkert gjort något annat för att nå samma eller liknande förbättring. Något som var väsentligt billigare att producera.
Men så länge som kunderna bara glatt slantar av så finns det ingen anledning att finna nya vägar.
Dyra grejor SKA vara bra, det svåra är att göra prisvärda saker bra. Går jag på en lyxkrog förväntar jag mig god mat, får jag lyxmat på lokala krogen för en struntsumma så blir jag glatt överraskad.
/ B