selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony!
Du får inte locka med sådant här.
Jag har gått och funderat på en Majik Kontrol/Exotik i flera månader.
Hur skulle du beskriva skillnaden tajthet, driv?

Fasiken, det är ju inte löning förrän om två veckor (som om det skulle hjälpa).

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 10, 2007 22:10 
Site Admin
Site Admin

Hehe, och om det inte vore för det här **** forumet hade jag kanske suttit glad ihågen med Ikemi/Kolektor/Lk140/Tukan fortfarande. :D

Det låter mycket mer rätt, är lite av en gitarranalfabet men nu hänger jag med på väldigt mycket mer av vad de håller på med på de där strängarna om det nu säger något.

Generellt tycker jag det är mer av samma sak som när jag bytte LK140 --> Majik-steget, helheten presenteras mycekt bättre, plus att det låter mycket snyggare också. Hade faktiskt ingen aning om att Ninka kunde låta så snyggt som det blivit av att gå från LK-lådorna till Exotik/Majik 6100. Har alltid tyckt att (oavsett elektronik) Ninka gör att det mesta är kul att lyssna på, men de kan vara 'hifi' också tydligen.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är lite svårt att förklara hur naim låter. De har en lite speciell karaktär som vissa gillar medan andra är lite svalare inför, på samma sätt som vissa gillar Linn medan andra inte. Jag vet inte om man kan säga att Naim förvränger musiken mer än andra märken. Tex en trumma på ett naimsystem låter snärtigt precis som en trumma gör i verkligheten.

Personligen tycker jag att det gamla klassiska systemet med LP12, Nait och Kan har vissa förtjänster även vid jämförelse med ett modernt system. Totalt sett är det inte bättre tycker jag men just det där drivet (eller vad man nu ska kalla det) tycker jag är svagare i tex mitt nuvarande system med karik, numerik, kolektor,140 och ninkas. Men det är också svårt att jämföra så olika system. Kan är ju tex en rätt extrem högtalare som också är väldig "snabb" i karaktären.
Stephan wrote:
Det här med rytm och driv hos Naim.
Skall jag tolka det som att det är någon förvrängning i Naims anläggningar som skapar detta?
Eller är helt enkelt Linn sämre på att förmedla drivet i musiken.
En nyare Linnrigg vilken som helst borde ju kunna förmedla drivet i musiken bättre än en Nait 2 (med all respekt :wink: )
Är det bättre driv i de nya förstegen från Linn (tex Majik Kontrol) eller har Linn ett annat fokus helt enkelt.
Jag har numera Ikemi/Kairn/C6100/Ninka.
Låter bra på alla vis, men jag känner fortfarande att anläggningen växer minst 3 nivåer när musiken är lugnare och melodiösare.
När man lyssnar på tung snabb musik så blir man inte lika överväldigad, utan det låter bra helt enkelt.

mvh
Steffe

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Tex en trumma på ett naimsystem låter snärtigt precis som en trumma gör i verkligheten.
O kritikerna brukar säga att Naimsystem saknar klang o är vassa. Det är PANG o sedan ingen avklingning... :wink:
Linn får kritik på andra punkter.
Man får helt enkelt lyssna själv o bestämma sig :roll:

Generellt låter små högtalare "snabbare o piggare" då de inte har en slö bas som saggar ned intrycket av snabbhet.

Naim vs. Linn
Tycker klang/snabbhet skiftar MER mellan olika system (från samma tillverkare) än generellt mellan Naim o Linnsystem.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportis!
Vad skulle du rekommendera mig att göra för uppgraderingar för att få ett så Naimigt Linn-system som möjligt?
Utgångsläge:
Ikemi/Kairn/C6100/Ninka

mvh
Steffe

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det OK att stoppa in en "nästan" Linn/naim-pryl så skulle jag satsa på Bonnec Timpano (försteg)
I klass runt sena 5103 tune dem mässigt, men låter snyggare o framför allt har den drag.
Har lite dolbyklang vilken gör att pop låter punchigare.

Ikemi gillas av de flesta Naimare o det förstår man ju :D

Som jag tidigare skrivit Kan/Kaber/Keltik låter mer Naimigt än senare Linntalare.
Nu har jag aldrig testat de små chakrstegen på dessa men du ska nog ha kraftigare slutsteg på framför allt basarna i Kaber/keltik för att det ska rocka som det ska.

Men vill du ha ett Naimljud, köp då Naim!
Oavsett märke - satsa slantarna på källan/försteg först i sann source first anda. :wink:
Din playbackdel är ju väldigt bra

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 17:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu får man väl hela forumet på halsen och även riskerar att bli betraktad som helt galen men det finns en förstärkare som jag är lite nyfiken på. Jag har dock bara läst om den. Det är en liten integrerad från Krell som heter 400xi. När man läser om den så får jag intrycket av att det är en Krell som har gått åt Naim-hållet.

Krell har ju alltid byggt väldigt kraftiga och dyra förstärkare och de som jag haft chansen att lyssna på har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Men från några tester jag läst och hört från några kompisar ska tydligen denna vara lite annorlunda. Om du får chansen att provlyssna den så kan det kanske bli en intressant halvtimma och kanske tom tycke kan uppstå.

Sedan är det ju det där med utseendet förståss. Som gammal linnist som gillar linns gamla LK-lådor så reser man ju ragg av amerikansk borstad aluminium. Denna är dock rätt så tunn och diskret och Linns nya lådor är ju inte så där rasande snygga de heller (min högst personliga uppfattning) så det kanske går på ett ut.

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 21:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om det är en viss *karaktär* på ljudet man är ute efter, så är väl högtalare ett bra ställe att börja på? (Väldigt smidigt för den som både vill maximera tune dem och ha ett visst sound.)

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 11, 2007 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag får väl kika in på Ågrens Hifi och lyssna.
Den största bromsen angående Naim är ju prisvärdheten.
Att driva en högtalare aktivt blir sanslöst dyrt.
Det blir många lådor och om dessa dessutom skall ha en egen Fraim-hylla så har man ju spräckt ekonomin innan man ens har något att ställa i hyllorna.
Det verkar inte hända speciellt mycket på R&D avdelningen heller angående nya produkter man verkar mest förfina det tillgängliga sortimentet.
Ideen med separata nätdelar ÄR förlegad.
Begagnatmarknaden är obefintlig.

Det fina vore om man kunde plocka ut det godaste ur kakan och köra Linn på resten av systemet.
Eller om man kunde hitta en Linnkombination som verkligen har ett riktigt gått driv som man kan sikta på att bli ägare till
Samtidigt vill man ju inte försaka för många andra kvaliteter heller :wink:

mvh
Steffe
Killen som aldrig kan bestämma sig

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 09:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min upplevelse av Linn respektive Naim är att att höger foten börjar röra på sig i båda fallen :?
Jag skulle nog välja att köra ett märke rakt igenom frånsett då LP-12:an och eventuellt vissa Linn högtalare som funkar väldigt bra i hop med Naim.

En klassiker som skulle vara skoj att lyssna på är väl en komplett Naimrigg som driver ett par Isobarikar aktivt och med en LP-12:a som källa.
Detta var ju det bästa som fanns att uppbringa på det glada -80 talet :D

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ang vad som händer på deras R&D avdelning, så är det ju trots allt så att de har lyckats få fram ngt som väldigt många gillar. Och kanske är det det som är det viktigaste?

Ang strömförsörjningarna. Vad är det du tycker ÄR så förlegat med dem? Linn hade ju ett tag möjligheten att gradera upp sina produkter med Brilliant. Då fick man dock skicka dem till skottland för att få detta utfört. Och sedan satt Brillianten i den produkten och man kunde givetvis inte använda den för att gradera upp etc en Ikemi, Genki, Majik etc. Med naim kan man koppla en Hi-cap från samma tidsperdiod som när Brillianten lanserades till en NAC 202 och få en rejäl förbättring. Är inte det suveränt.

Stephan wrote:
Ja, jag får väl kika in på Ågrens Hifi och lyssna.
Den största bromsen angående Naim är ju prisvärdheten.
Att driva en högtalare aktivt blir sanslöst dyrt.
Det blir många lådor och om dessa dessutom skall ha en egen Fraim-hylla så har man ju spräckt ekonomin innan man ens har något att ställa i hyllorna.
Det verkar inte hända speciellt mycket på R&D avdelningen heller angående nya produkter man verkar mest förfina det tillgängliga sortimentet.
Ideen med separata nätdelar ÄR förlegad.
Begagnatmarknaden är obefintlig.

Det fina vore om man kunde plocka ut det godaste ur kakan och köra Linn på resten av systemet.
Eller om man kunde hitta en Linnkombination som verkligen har ett riktigt gått driv som man kan sikta på att bli ägare till
Samtidigt vill man ju inte försaka för många andra kvaliteter heller :wink:

mvh
Steffe
Killen som aldrig kan bestämma sig

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Totalkostnaden för produkten ökar när man separerar nätdelen (två kabinett, kablage).
Man får fler burkar (hyllplan mm).
Nätdelen kan ej heller optimeras för den enskilda produkten/alternativt kan inte produkten optimeras för att den måste kunna arbeta med flera olika nätdelar.
Man får betala extra för nätdelar som man inte använder (i slutsteg och i CD-spelare om man kör med separat nätdel).
Att köra aktivt innebär en kostnad på minst 20000kr och minst tre extraburkar.
Räknar man dessutom med att ett Naim Frame hyllplan kostar ca 7500kr så blir det riktigt dyrt om man skall ha denna hylla.
Jag skall inte kritisera Naims R&D fel av mig. De gör säkert vad de kan med de resurser de har.
Det känns oxå som om Naims produkter är mycket dyrare att tillverka än Linns (bra eller dåligt, vet ej?)

Nu kanske jag låter väldigt kritisk, men detta är väl de saker som stör mest.
Positivt är utseendet, grymt snygga
Värdebeständighet
Ljudet (får jag återkomma till)!
Service och kvalitet

mvh
Steffe

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fast å andra sidan behöver ju deras nätdelar ses som något negativt. Det är ju bara att köpa deras produkter och strunta i nätdelarna så funkar det som vilket anna märke som helst. De funkar ju alldeles utmärkt utan dessa också. Och skulle man sedan känna för att gradera upp sig så kan man byta hela produkten precis som vanligt och helt enkelt bara bortse från alla separata nätdelar.

Det som är intressant dock, är att deras separata nätdelar, som inte är anpassade till en specifik produkt ändå låter bättre än strömförsörjningen som sitter i produkten från början. Vad det beror på vet jag inte. Om det helt enkelt är en bättre nätdel eller om det finns fördelar med att separera nätdelen från elektroniken.

Jag måste dock påpeka att jag inte är århundradets största naim fan. Jag tycker att de har en hel del positivt men jag får ibland för mig att de ligger lite väl högt i pris.

Post subject:
PostPosted: Fri Oct 12, 2007 11:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För min egen del ser jag mer praktiskt på det hela med separata nätdelar. I tidernas begynnelse, med en vinylspelare, en förstärkare och två högtalare så gjorde det inte så mycket med en extra låda eller två.

Idag är det mycket få anläggningar som är så sprtanskt uppbyggda. Det är försteg, delningsfilter, ett antal slutsteg, cd/dvd-spelare, DAC, det är hemmbiosystem med 5-6 högtalare, kanske med en HTCP, en DS, en LP12:a med Lingo/Linto osv. Med separata nätdelar kommer vardagsrummet se ut som en ljudbutik....

Nä, en Movie med ingång även för trådlöst nätverk (en inbyggd DS alltså) vore modellen :-)

/ B

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 15, 2007 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nätdelen är en av de viktigaste (om inte den viktigaste) delen i en förstärkare eller cd-spelare. Naim och linn har närmat sig problemet på fundamentalt olika sätt även om båda insett vikten av det. Det skulle vara intressant att höra en Kontrol med nätdelen separerad, det kanske skulle vara bättre men helt säker kan man inte vara.
Jag skulle gärna ha färre lådor med färre hyllplan Fraim som följd och en av anledningarna till att jag inte har ett aktivt system (än 8) ) är att det blir ytterligare en stapel med lådor.

Däremot har jag svårt att se separata nätdelar som förlegat när det gör en sån stor skillnad. Dessutom är det ett smart sätt att kunna uppgradera stegvis.

När det gäller begagnatmarknaden så är den minimal i sverige men stor i England. Dessutom lägger Naim fortfarande en stolthet i att kunna serva alla sina komponenter även om det slitit sig lite när det gäller transporter till de förtsta cd-spelarna.

/Erik

Post new topic  Reply to topic  [ 54 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00