selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
OTTO wrote:
Denna person har sett ett antal fler spelare från insidan än vad alla här på forumet gjort sammantaget så jag antar att han vet vad han pratar om.

Hans åsikt var i alla fall att denna platta som skapat sån panik var att en stabilare variant skulle vara en kraftig uppgradering för spelaren.
"stabilare variant = kraftig uppgradering" hahaha
Säg åt "vinylsvarv guden" att tipsa LINN o håva in pengarna.
Eller att han gör uppgraderingar o konkurera med LINN. Bör finna en jättemarknad :lol:
...ett patent kanske?

Roligast tråden på länge :lol: :lol:

Jag har haft SÅÅ många "experter" hemma som INNAN de lyssnat på min LINN, haft SÅÅ många ideer om "hur HIFI ska vara" (rörstärkare... elektrostater... horn...)
Och som TOTALT sågat LINN...

De har inte riktigt :wink: samma inställning efteråt - hahaha

Sedan har vi de "som inte hör någon skillnad o tycker en bergsprängare duger o som tycker man är indoktrinerad"
Då brukar man slänga på en platta de HATAR, o de står med hakan i backen o stammar "FY FAAAAAN" va bra

Lika kul varje gång!
Om man ser det från ett objektivt perspektiv så finns det risk att den här typen av resonemang kan mycket väl tolkas som killarna med bergsprängaren gör.
Är det verkligen så att det inte skulle kunna finnas vissa delar i Linns produkter som skulle ha kunnat göras bättre??
Av vilken anledning kommer det uppgraderingsmöjligheter, är det inte bättre att göra det ordentligt från början??
Jo, det är det men man måste ju tjäna pengar också. Vissa uppgraderingar hålls garanterat medvetet på medan andra inte kan släppas pga att tekniken brister.
Titta bara på andra branscher, bilindustrin tex, nya modeller som lanseras och nästan direkt så går det ut servicemeddelanden på delar som måste bytas.

Grymt OT men ibland så måste man få undra lite............

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Av vilken anledning kommer det uppgraderingsmöjligheter, är det inte bättre att göra det ordentligt från början??
Jo, det är det men man måste ju tjäna pengar också. Vissa uppgraderingar hålls garanterat medvetet på medan andra inte kan släppas pga att tekniken brister.
Titta bara på andra branscher, bilindustrin tex, nya modeller som lanseras och nästan direkt så går det ut servicemeddelanden på delar som måste bytas.

Grymt OT men ibland så måste man få undra lite............
Jag lovar dig Otto att ALLA tillverkare (oavsett vad de utvecklar) försöker göra produkterna så BRA som möjligt.

De håller INTE in på en upgrade.

Att det går ut servicemeddelanden omgående är bara för att det tar tid från "stoppa utvecklingen --> testa --> tillverka" till "leverera"
O utvecklingen står ju inte still under den tiden...

Tex Ikemi är så bra de KAN göra den just nu!

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 11:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Om man ser det från ett objektivt perspektiv så finns det risk att den här typen av resonemang kan mycket väl tolkas som killarna med bergsprängaren gör.
Är det verkligen så att det inte skulle kunna finnas vissa delar i Linns produkter som skulle ha kunnat göras bättre??
Rätt, man SKA vara skeptisk till alla som som lovar bättre, slankare, rikare, lyckligare etc..

Men ingen som lyssnat till min LINN missar poängen med LINN's filosofi.
Iallafall hittils :shock:

Självklart kan LINN förbättra sina produkter.
Är ju det de jobbar med konstant.. :wink:

Sedan är det ju så att de måste kompromissa lite = pris/prestanda.

De kan ju inte sälja bara CD12/Klimax/Komri.
De är så BRA de KAN göra, medan resten är kompromisser...

Skulle tippa att de sätter ett mål typ detta; utveckla en så bra CD som möjligt i prisspannet 30 kkr.
Utvecklarna tar då så mycket som möjligt från CD12 o försöker få in det innom 30kkr gränsen.

Grymt intressant ämne detta, med utveckling!

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 15:28 
Jag håller med OTTO om att man inte alltid kan lita på att ett företag
producerar produkter med maxprestanda direkt. Just uppgraderingar är ju
ännu ett sätt att tjäna pengar. Därmed inte sagt att Linn gör så, och det
skulle verkligen förvåna mig om de gjorde det med tanke på hur bra deras
apparater presterar i jämförelse med annat.

LP12 kom första gången 1973. Den hade knappast varit där den var nu om
det fanns "uppenbara" brister i den som Linn varit medvetna om för att
sedan erbjuda en uppgradering. I synnerhet inte en "sladdrig
aluminium-skiva" som i såna fall skulle vara väldigt enkel att identifiera.

Linn erbjuder uppgraderingar när utveckligen gått framåt och de anser sig
kunna släppa något som är markant bättre än det som tidigare gjorts. Om
Linn skulle göra som OTTO föreslår och "göra produkterna ordentligt direkt
istället" skulle det antagligen dröja väldigt länge innan produkterna släpps.
Varför inte erbjuda uppgraderingar när nya tekniska landvinningar gjorts?

Personligen har jag ingen lust att lägga ner en massa tid på att misstro allt
och alla. Om en produkt presterar överlägset bättre än allt annat i mina öron
är jag nöjd och lyssnar på musik istället.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag lovar dig Otto att ALLA tillverkare (oavsett vad de utvecklar) försöker göra produkterna så BRA som möjligt.
Jag är också helt övertygad om att detta är syftet men är lika övertygad om att när produkten skall lanseras så får man ta till kompromisser. Vilka fel och brister man kan leva med och vilka man måste åtgärda innan lansering. Jag tror inte någon produkt är till 100% som man tänkt det från början, det är förmodligen tullat på en del punkter, kvalité, toleranser, mm, under produktens utveckling.
Att det går ut servicemeddelanden omgående är bara för att det tar tid från "stoppa utvecklingen --> testa --> tillverka" till "leverera"

Jag tror att det är billigare för företaget att lämna ut en produkt som inte är helt upp till kraven än att stoppa produktionen för att hinna med ändringarna. Hellre att folk köper den nya produkten och blir besviken senare än att inte orka vänta och därmed välja ett annat märke = tappad marknadsandel.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 21:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sportbilsentusiasten skrev
Quote:
Självklart kan LINN förbättra sina produkter.
Är ju det de jobbar med konstant.. :wink:

Sedan är det ju så att de måste kompromissa lite = pris/prestanda.

De kan ju inte sälja bara CD12/Klimax/Komri.
De är så BRA de KAN göra, medan resten är kompromisser....

Det är inte nådigt vad Linn kompromissar med sina kablar i sådana fall :!: :wink: Eftersom så många Linnägare vill köra Linn rakt igenom så är det synd och skam att Linn inte kan erbjuda bättre kablar än de som erbjuds för nuvvarande

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 22:40 
new order: Vilka icke-Linn-kablar har du testat med bättre resultat i ett rent
Linnsystem?

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 23:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OTTO wrote:
Jag är också helt övertygad om att detta är syftet men är lika övertygad om att när produkten skall lanseras så får man ta till kompromisser. Vilka fel och brister man kan leva med och vilka man måste åtgärda innan lansering. Jag tror inte någon produkt är till 100% som man tänkt det från början, det är förmodligen tullat på en del punkter, kvalité, toleranser, mm, under produktens utveckling.

Jag tror att det är billigare för företaget att lämna ut en produkt som inte är helt upp till kraven än att stoppa produktionen för att hinna med ändringarna. Hellre att folk köper den nya produkten och blir besviken senare än att inte orka vänta och därmed välja ett annat märke = tappad marknadsandel.
Yepp, tyvärr stämmer även det sista alltför väl på många företag :evil:
Är väl främst bilar (o elektronik fel) man tänker på, stereoprylar funkar ofta ganska bra =utan barnsjukdommar

skulle vara Unidisk då som jag vägrar att köpa tills de är 100% perekta, hatar strul.

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 23:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
new order: Vilka icke-Linn-kablar har du testat med bättre resultat i ett rent
Linnsystem?
I ett rent Linn system :?: Ingen :!:

Men de svarta högtalarkablarna har jag testat mot Nordost och transparent bl.a i ett icke Linn system och det framgick med all tydlighet att K400/600 är en ofantligt stor flaskhals.Och vi pratar inte små skillnader,heller.

Nu säger ni kanske att det är en fråga om system-matchning,Att Linns produkter är anpassade med Linns sladdar :!: :?:
Absolut,så kan det vara!

Men det är inget som säger att något annat märke ändå KAN vara bättre,trots allt.Och blir det samma skillnader på ett Linn system som det blev på det system som jag lyssnade till så finns det stora förbättringar att göra,det törs jag nästan garantera.

Lite kabeltips(grovt generaliserande,jag vet)

Gillar ni detaljrikt ljud eller kanske tycker att eran anläggning låter lite mörk?Prova kablar av Kimber eller Nordost!Dessa märkens karaktär är lite åt det ljusare hållet.

Transparents kablar brukar skänka lite lugn i återgivningen,inte så att det blir tråkigt,bara lite mer kontroll.Lite nertonat jämfört med Kimber men kanske speciellt Nordost.

Slutligen Synergistic Research,som blivit lite av ett favoritmärke för mig,är en medelväg mellan ytterligheterna Transparent och Nordost.

Prova själva och bered er på att bli överraskade!

Hälsn. New Order

Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 23:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv tycker jag mitt system är lite för ljust men det tror jag fixar sig bättre med nya högtalare. :D . men K400 kabeln skulle gärna bytas mot nått som är lika bra eller bättre men smidigare.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 00:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hepcat wrote:
Själv tycker jag mitt system är lite för ljust men det tror jag fixar sig bättre med nya högtalare. :D . men K400 kabeln skulle gärna bytas mot nått som är lika bra eller bättre men smidigare.
Avbryt, tänk att min hustru kan se detta :wink: (har ett knippe K400 drällande till mina Keltik)
O jag vill inte byta dem... :D

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 00:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Avbryt, tänk att min hustru kan se detta :wink: (har ett knippe K400 drällande till mina Keltik)
Hoppas att du är SNÄLL nog att sköta städningen UNDER dessa ÅBÄKEN till kablar bara. :wink: :? (Kan ju få ryggskador för mindre :wink:)

Deras ENDA plus är att de låter förbaskat bra. :D

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 00:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
hepcat wrote:
Hoppas att du är SNÄLL nog att sköta städningen UNDER dessa ÅBÄKEN till kablar bara. :wink: :? (Kan ju få ryggskador för mindre :wink:)

Givetvis är det bara jag som rör grejjerna!
Brukar påpeka (man är väl stämplad som helt tokig av grannarna) för besökare - RÖR inte högtalarna!
Alltid någon idiot som annars ska rucka på dom "de däringa var ena riktiga högtalare, vad kan de väga tro..." eller hänga på dom
Gillar inte när man pillar på kablarna heller.

Va tusan, tar mig ett par dagar att justera in allt ju.
Vis av erfarenheten (man är ju inte hemma hela tiden..) har jag små märken i golvet utifall de blir puffade.

Konstigt, att rucka högtalare är tydligen OK men är det någon som får för sig att vrida backspeglarna på grannens bil...
Gillar inte det heller men det är ju "bara" en bil - haha

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 01:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Empress wrote:

Givetvis är det bara jag som rör grejjerna!
Brukar påpeka (man är väl stämplad som helt tokig av grannarna) för besökare - RÖR inte högtalarna!
Alltid någon idiot som annars ska rucka på dom "de däringa var ena riktiga högtalare, vad kan de väga tro..." eller hänga på dom
Gillar inte när man pillar på kablarna heller.

Va tusan, tar mig ett par dagar att justera in allt ju.
Vis av erfarenheten (man är ju inte hemma hela tiden..) har jag små märken i golvet utifall de blir puffade.

Konstigt, att rucka högtalare är tydligen OK men är det någon som får för sig att vrida backspeglarna på grannens bil...
Gillar inte det heller men det är ju "bara" en bil - haha
Gott!

Hemma har vi inte riktigt det problemet i fall de av misstag blir ruckade. Puckorna som la in mattan i våran lägenhet la det över den gammla mattan. Så att det efter ett par dagar finns rejäla markeringar ändå i golvet i form av att spiksen har sjunkit ned en bit på det mjuka underlaget. :wink: :D

De enda gångerna jag pillar på högtalarna är när damtrasan är framme. Inte annars.

Det är inte bara högtalare som kan råka illa ut. Skivspelaren är ett annat kärt ämne att studera närmare på det mest mysko sätt.
Vi har råkat på det när man har "nytt folk" hemma. Kanske jag har varit på dass och gubben bryggt kaffe och så kommer man tillbaka och man upptäcker att det låter som en Halléns anläggning för 995 kr. :cry: :twisted:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Wed Jul 07, 2004 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Skivspelaren är ett annat kärt ämne att studera närmare på det mest mysko sätt.
Vi har råkat på det när man har "nytt folk" hemma. Kanske jag har varit på dass och gubben bryggt kaffe och så kommer man tillbaka och man upptäcker att det låter som en Halléns anläggning för 995 kr. :cry: :twisted:
Det var bla detta (o barnen) som fick mig att konvertera till CD :cry:
Gjorde för ont i hjärtat att se min EKOS/Arkiva "misshandlad" dvs INTE rörd med STOOOR försiktighet.
Detsamma gällde hur LP skivor blev behandlade. :twisted:
Kan inte människor vara försiktiga?

Tillbaks till produktutveckling - vad saknar ni hos LINN??
Jag saknar en fjärr med kvalitet som B&O - metall o tyngd!
Hatar plastfjärren. Lite pinsamt faktiskt!

Post new topic  Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00