selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 17:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Verkar som servern var nere..


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 18:35 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Japp, och det är inte första gången...vi funderar på om vi ska flytta forumet till någon bättre fungerande webserver. Var en hel del strul med forumet i början, men har nu fungerat i stort sett smärtfritt tills nu. En möjlighet är att placera den på mitt konto på umeå universitet men eftersom det plötsligt varit nere en hel vecka så är det kanske inte en bättre lösning...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
det är väl så att alla webhoten i stort sett råkar på problem i blad men att det kanske är lite säkrare på ett dyrare hotell att de ser till att det funkar genom reserv servrar och så.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Japp, och det är inte första gången...vi funderar på om vi ska flytta forumet till någon bättre fungerande webserver. Var en hel del strul med forumet i början, men har nu fungerat i stort sett smärtfritt tills nu. En möjlighet är att placera den på mitt konto på umeå universitet men eftersom det plötsligt varit nere en hel vecka så är det kanske inte en bättre lösning...
En hel vecka? På ett universitet... :?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 20:24 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
Jo, låter märkligt men var så....dock var det inte hela uni utan nån server där som sköter det mailkonto/hemsideskonto jag har. Vet inte vad som hänt dock, kanske dyker upp mer information senare...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 20:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
Jo, låter märkligt men var så....dock var det inte hela uni utan nån server där som sköter det mailkonto/hemsideskonto jag har. Vet inte vad som hänt dock, kanske dyker upp mer information senare...
så du blev tvungen att rulla tummarna i en vecka...
Hade detta hänt på mitt företag så hade IT chefen fått gå! GARANTERAT


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 22:48 
Site Admin
Site Admin

Joined: Sat Oct 18, 2003 19:51
Posts: 2745
Location: Örnsköldsvik
För mig som användare innebar det bara att jag inte kunde logga in på min mail via internet utan via en klient som heter putty samt att websiten där jag har en hel del bilder här på forumet för mig och en del användare inte kunde visas. Och sedan berörde det inte hela uni utan det är mer så att det finns en mail som heter användare@acc.umu.se som man kan få till billigt pris om man är student, och servern för det var angripen. Citerar från ett mail jag fick nyligen:
Quote:
För ungefär en vecka sedan blev ACC utsatt för datorintrång. Förövaren eller förövarna har tillskansat sig administratörsrättigheter bland annat på webservern (mao.acc.umu.se). SSH-klienten (som används för att logga in på unixsystem) på mao blev efter detta utbytt mot en som skickade ut lösenord. De som vi kunnat se har direkt eller förmodat drabbats av detta har fått sina konton låsta och lösenord bytta så att uppsnappade lösenord inte ska kunna brukas.
För övrigt har jag sommarlov så jag hade rullat tummarna i vilket fall. :wink: Det där om att IT-chefen hade fått gå förstår jag vad du menar med, märkligt att det hänt eftersom det, som jag förstått det, en hel del datavetare som sköter om det dära.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Jul 06, 2004 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sony wrote:
märkligt att det hänt eftersom det, som jag förstått det, en hel del datavetare som sköter om det dära.
På mitt jobb är det PÅ GRUND AV dataexperterna som det ibland går åt fanders.
"Vi skulla bara testa en pryl..." :wink:


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited