selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 08:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 84 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur ser rummet ut? Alltid kul att veta även fast Linns burkar funkar fint oavsett storlek på rummet, men är det 10 kvm kanske inte Keltik är det optimala valet?

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Klimax DS
Beg Kollektor
Beg LK140
Beg högtalare
Ja, om man köper en DS så borde man fan kunna förhandla till sig det där på köpet. Problemet är ju att budgeten spricker + att man väl behöver dataprylar för minst 10 papp?

Jag är ändå fortfarande nöjd med mitt begagnatsystem(förslag) ;) Glöm inte att 2.1 är bättre än Majik CD + att den spelar fler format.

Classik: Kolla tråden om Klimax DS så fattar du. Antagligen kommer det en motsvarande produkt i Akurate - serien snart, det är den jag tycker at du ska vänta på istället för att köpa Akurate CD.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Jag har ju själv ganska nyligen gått i liknande funderingar, dock med en lägre budget.

Eftersom du vill ha system som ska räcka länge, så spelar det kanske inte så stor roll att nya prylar tappar värde snabbare än gamla beggade.

För den budgeten så tycker jag att det är enkelt :lol:

Med min begränsade erfarenhet så tycker jag ändå det verkar som att Linns nya prylar i "rimlig prisklass" ganska kraftigt överglänser de äldre, som kostade ungefär samma när de var nya. Jag har jämnfört Majik CD och Akurate CD (jag köpte själv en Majik, men det var helt en fråga om pris), och skillnaden är stor.

Jag hade valt:
Akurate CD
Majik I (nya integrerade)
Majik 140

Då tror jag du får ett grymt bra system och du borde väl kunna pruta till dig ett litet paketpris hos en handlare!

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 21:58 
Moderator
Moderator

Detta är ju ett läge då det egentligen är dumt, eller inte dumt, utan snarare otillräckligt, att sitta och resonera sig fram till vilket alternativ som är bäst och mest rätt. Boka en demo hos lämplig handlare!

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 22:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Hur ser rummet ut? Alltid kul att veta även fast Linns burkar funkar fint oavsett storlek på rummet, men är det 10 kvm kanske inte Keltik är det optimala valet?

Det är lite speciellt. Rummet ligger nämligen i vinkel. Vet inte hur optimalt det är egentligen. Lyssningsdelen blir i den ena vinkeln. Totalt är väl rummet cirka 35 m2

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 22:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Självklart skall jag göra det också! :D Kul bara att höra andras synpunkter som kan mer än mig. Problemet är ju också för mig att närmsta butik ligger 26 mil bort så det är inte tvär enkelt med demo.

Men givetvis köper jag ju inget för dom pengarna utan att själv ha lyssnat
per wrote:
Detta är ju ett läge då det egentligen är dumt, eller inte dumt, utan snarare otillräckligt, att sitta och resonera sig fram till vilket alternativ som är bäst och mest rätt. Boka en demo hos lämplig handlare!

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett helt underbart lyxproblem: Hitta bästa stereon för 100 tusen.

Extra roligt att börja från noll, som du verkar göra, utan några gamla delar som måste passa ihop tekniskt, ljudmässigt eller estetiskt. Och i ett nytt hus.

Jag blir lite avis! :)

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 23, 2007 22:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Ett helt underbart lyxproblem: Hitta bästa stereon för 100 tusen.

Extra roligt att börja från noll, som du verkar göra, utan några gamla delar som måste passa ihop tekniskt, ljudmässigt eller estetiskt. Och i ett nytt hus.

Jag blir lite avis! :)
He he......jo det känns faktiskt som ett ganska angenämt problem :D

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 00:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om man ska ta hänsyn till dina önskemål om endast 2-kanal, golvare, nya prylar och en budget på max 120000:- så finns det enligt mig bara två alternativ.

Klart bäst tune dem kommer du att få av system 1 med dina kriterier.

• System 1 för 105700:- ....... <-- Uppfyller alla önskemål
* Akurate CD .... 60000:-
* Majik I ............ 23000:-
* Majik 140 ........ 22700:-

Ovanstående system är det enda system du kan köpa med Akurate CD om du vill ha allt nytt. Om vi går ner till Majik CD finns det ett alternativ.

• System 2 för 98000:- ....... <-- Uppfyller alla önskemål
* Majik CD .......... 29000:-
* Majik Kontrol ... 26000:-
* Majik 2100 ....... 20300:-
* Majik 140 .......... 22700:-

Här får du Majik I i två separata lådor och det borde vara lite bättre än den ihopbyggda. Egentligen är det vansinnigt att köpa system 2 eftersom att det är så stor skillnad på Akurate CD och Majik CD och det kan förstärkeriet aldrig kan väga upp. Kräver mer lågnivå- och strömsladdar. Tar upp mer plats. Sämre.

• System 3 för 104530:-
* Majik CD ......... 29000:-
* Majik Kontrol ... 26000:-
* Majik 4100 ....... 30130:-
* Katan .............. 11450:-
* Aktiva kort ....... 5700:-
* Katanstativ ...... 2250:-

Ett annat system baserat på Majik CD. Visst har vi stora förhoppningar på nya Majik 140 men i system 3 får du ett aktivt system vilket är mera soure first. Men eftersom att du ville ha en golvhögtalare så är det inte intressant. (Katan svävar dock inte i luften) :-)

• System 4 är begagnat för ca 115000:-
* Ny Akurate CD ...... 60000:-
* Beg Exotik ........... 15000:-
* Beg C6100 ........... 30000:-
* Beg Aktiva Ninka ... 10000:-

System fyra och fem är rågrymma om man vill handla begagnat. Men det tune dem bästa av alla mina förslag går ju bort eftersom att det är på stativare. Men det är klart, med en LK100 istället så kan det bli ett par Ninka.

• System 5 håller också budget <120000:-
* Akurate CD .......... 60000:-
* Akurate Kontrol .... 49000:-
* beg LK85 .............. 4000:-
* beg Katan ............. 7000:-

Själv hade jag köpt system 5 eller möjligen system 1.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bra och strukturerat inlägg Roland :)
System 1 har förmodligen allt du önskar dig utan risk att vilja uppgradera relativt snabbt. Sysetm 2 har vi ju haft upp och det är säkert kanon och hade kanske varit "bättre" än system 1 om vinyl hade varit högre prioriterat.

System 3 och 4 skulle jag noga ha övervägt särskilt om nu inte Majik 140 är så rågrymma som vi hoppas på.

System 5 skulle jag ha tagit direkt om det fanns plats för uppgradering inom 2 års tid alternativ att spräcka budgeten och köpa Katan aktivt med 5125 för 21 000 dvs total budget 130 000

ot: Roland hur kan aktivt vara mer source first det måste du utveckla? Jag antar att du menar om man ändå ska köra aktivt så blir det mer source first med billigare playback del?

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva kort ligger ett steg längre fram i hierarkin än vad passiva delningsfilter gör.
Aktiva högtalare av en enklare modell är nog dessutom alltid bättre än vad ett par passiva högtalare av en "bättre" modell är.

I mina systemförslag som du tar upp, sys 2 och sys 3, är källa och försteg identiska. Möjligheterna med Majik 4100 är större än med Majik 2100. Med aktiva kort i Majik 4100 kan man med fördel* välja att köra aktivt med en billigare högtalare.

*Viss reservation eftersom att jag inte vet hur bra Majik 140 är.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 08:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok vi kan fortsätta mera om aktiva kort etc i teknikdelen kanske, startar nog en tråd där.

Jo vi får väl se hur bra Majik 140 är + hur snygga dom är priset är ju onekligen attraktivt

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur nära ligger den integrerade Majik kombinationen med separata delar i termer av ljudkvalitet?
Magnus wrote:
Visst, ett Majik-system med CD + för- och slutsteg och högtalare hamnar
inom budgeten, men jag skulle hellre gå ner på förstärkeriet (till en
integrerad Majik) och satsa på en Akurate-CD... Det blir ganska precis
samma pengar.

Men ännu hellre systemet i mitt förra inlägg (men det blir dyrare).

/M

PS: Mitt 1000:e inlägg här :D

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 11:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att du helt enkelt måste lyssna på de olika alternativen. Christian hade en liknande tråd för ett tag sedan http://forum.selleri.de/viewtopic.php?t ... c&start=15

Jag vet inte om han till slut köpte en Majik men det var en kombination med Majik CD har föredrog efter provlyssning. Dock var budgeten lite lägre en din.

För mig personligen vet jag dock att en Kolektor, Kairn eller LK85 inte skulle finnas med i ett system med en budget 100 000+. Jag har dem själv (fast en LK 140) och de är ju inte dåliga, men för bara lite mer pengar på beg marknaden får man förstärkare som är väldigt väldigt mycket bättre som tex en 5103, 2250 etc. Jag jämförde dem på tonläget (med Ikemi och Ninka) och skillnaden var verkligen stor.

Classic wrote:
Dom flesta här verkar vara ganska överens om att det är Akurate cd jag skall satsa på om det gäller nytt.

Kan man summera det som att hellre satsa på en riktigt bra källa och köra passivt än att satsa på en sämre källa och i stället ha råd att gå aktivt :?:

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Classic wrote:
don Tomaso wrote:

Det är lite speciellt. Rummet ligger nämligen i vinkel. Vet inte hur optimalt det är egentligen. Lyssningsdelen blir i den ena vinkeln. Totalt är väl rummet cirka 35 m2
Ok riktigt stort rum mao, vinkel kan säkert funka lite ljud kan väl försvinna ut i vinkeln. Lite likt mitt förra rum som hade en stor öppning. Det kan ju vara så att du behöver en sub till Majik 140, kan vara något att tänka på redan nu i budgeterandet

Post new topic  Reply to topic  [ 84 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00