linnist wrote:
Tjagge wrote:
Sgt Pepper är ett kanon album.
Just nu är det dock White album och Magic mystery tour som känns roligast.
Jag har bara en bunt av deras senaste alster. Skulle vilja ha Abbey road. De tidiga plattorna känner jag bara till hitsen på. Min favorit period med Beatles är den senare.
Håller med dig, Tjagge. De senare albumen är de skivorna där jag tycker bäst om.
Fast jag kan inte hålla med sportbilsentusiasten om att de är dåliga musiker, det får du nog backa på.
HELP är ju en av de tidiga låtarna och den låter lite klämkäck... Dock är det de som gjort orginalet och skulle de inte existera skulle du nog aldrig hört Deep Purple´s version... Den är ju dessutom gjord flera år senare så jag tycker det är som att jmf äpplen och päron.
Hej, att de inte är i samma klass som musiker som att skriva låtar är ju inget unikt...
Det räcker ju att lyssna på skivorna så hör man att de inte är virutioser på respektive instrument.
De som hört dem live skulle kunna bekräfta detta. Eller kolla på DVD!
Ja menar - gessle är en rätt hygglig låtskrivare

men bra på gitarr/piano - njae..
ABBA likaså, det var i princip gräddan av studio musiker som spelade in/turnerade...
ABBA är ju piano/kompgitarr + sångare så det behövs några fler innan det blir musik.
Grymt bra sådan!
Så det är ingen KRITIK mot beatles, jag bara kommenterade din rad "de allra största musikerna genom tiderna"
Inget mer allvarligt än så
Att de gjort orginalet var liksom inte poängen... Det var att andra gör låten bättre.
Likaså att covern är gjord eferåt... De flesta covers är SÄMRE trots att de är gjorda efteråt.
För att ta ett neutralt exempel; Mozart requiem har gjorts otaliga gånger som cover (om man nu kan ha det begreppet) - somliga är tråkiga, andra har GRYM känsla...
Requim'et ska KÄNNAS o är det bra... är man tagen efteråt.
DET är skillnaden mellan Deep Purple o Beatles version av "help".
Låten är ju ett rop på hjälp! Låter inte riktigt så i orginalet...
OBS - jag njuter av orginalet ändå