selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 08:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Som nybliven ärgare av en Exotik + DA :D , så är det några småsaker som jag tänkte på.

Jag läste ett test på Majik CD och där nämndes att recensenten tyckte att det lät något bättre på de analoga utgåpngarna om man stängde av den digitala utgången via menyn.

Anders på Tonläget nämde att en kund till honom tyckte att Exotiken lät bäst om man helt lät bli att konfigurera den. Till och med att saker som att ändra namn på programkällor etc spelade roll.

Är det någon annan som har liknande erfarenheter och finns det annat man kan "fixa med" på exotiken för att optimera prestandan på en ananlog linjeingång. Jag använder i nuläget ingen av de digitala in eller utgångarna på försteget.

Jag testade för övrigt att köra digitalt eller ananlog från den Rega CD som jag fortfarande använder i väntan på min Majik, men kom fram till att den analoga ingången lät bäst. Vad är era erfarenheter kring detta?

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 07, 2007 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JA, det kan spela roll hur man ställer in parametrarna i nyare produkter.
Vissa inställningar gör ingen skillnad, medan vissa funktioner ska vara PÅ för att låta bäst, andra AV för att låta bäst - märkligt.

Har inte använt just ditt försteg men det är bara att ta en inställning i taget o pröva sig fram med tune dem.

PostPosted: Sat Sep 08, 2007 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
...
Jag testade för övrigt att köra digitalt eller ananlog från den Rega CD som jag fortfarande använder i väntan på min Majik, men kom fram till att den analoga ingången lät bäst. Vad är era erfarenheter kring detta?
...
Är det så att du använt den analoga signalkabeln för att koppla digitalt? I så fall är det inte konstigt att Regan låter bäst analogt. Du måste ha en bra digitalkabel för ett relevant test. Spelar inte så stor roll kanske då du har en Majik på väg, den skulle jag koppla analogt med Linn Silver.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 09, 2007 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp, det stämmer jag använde samma analoga Rega kabel som jag normalt använder. Uppgradering till silverkablar finns på listan, men får vänta ett tag just nu. Jag kommer köra analogt med "de svarta" tills vidare.

mvh
Christian

PostPosted: Sun Sep 09, 2007 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Christian wrote:
...
...
Är det så att du använt den analoga signalkabeln för att koppla digitalt? I så fall är det inte konstigt att Regan låter bäst analogt. Du måste ha en bra digitalkabel för ett relevant test. Spelar inte så stor roll kanske då du har en Majik på väg, den skulle jag koppla analogt med Linn Silver.
Körde ett test i fredags. Majik cd med silverkabel vs digital anslutning till Kinos. Även Arcam DV27A kördes digitalt till Kinos.

Majik cd med silverkabel lät brutalt sämst. Arcamen med silverkabel har jag testat tidigare vilket låter "fylligare" men helt otajt.

Bäst lät LP12 följt av Arcam DV27A digitalt eller Majiken digitalt, svårt att skilja dem digitalt.

Om Exotiken + DA är det minsta lik Kinosen blir flytet klart klart bäst digitalt.

Spåret där det var enklast att skilja agnarna från vetet var 4:an från Portisheads andra skiva. Egentligen fullt njutbar enbart via LP12:an.

PS. Digitalkabeln nån standardvariant från HF.

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00