selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Latino rytmer?
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 08:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det någon som lyssnar mycket på samba etc. som kan tipsa om bra skivor med dyl. sydamerikanska influenser? Kanske Kubanskt!? Även medryckande Spansk musik vore kul att prova.

Post subject:
PostPosted: Wed Jun 06, 2007 11:54 
Moderator
Moderator

En av Brasiliens stora är ju Elis Regina. Hon ska ha gjort några riktigt bra Bossanovaalbum. Själv har jag tyvärr bara två skivor av samlingskaraktär.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elis_Regina

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul tråd. Letar själv lite musik åt det här hållet, utan att egentligen veta vad jag söker och vad det kan tänkas heta. Men musik med influenser från andra musikkulturer.

På Komri-demon på T&T kördes ju "Son de la Frontera" som är lite åt flamenco-hållet. Hade gärna hört mer av det och det får bli mitt tips.

Post subject:
PostPosted: Fri Jun 08, 2007 10:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När det gäller flamenco är det sångaren José Monge Cruz alias Camarón de la Isla samt gitarristen Paco de Lucia som gäller enligt min mening! De hade ett långt och hyperkreativt samarbete under senare delen av 1900-talet, som förändrade och moderniserade flamencon enormt.

För en introduktion till Camaróns livsverk rekommenderas "Antología":

Image

När det gäller Paco de Lucia, har även han en enorm produktion. På "Siroco" från 1987 är han dock på höjden av sin karriär:

Image

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
En av Brasiliens stora är ju Elis Regina. Hon ska ha gjort några riktigt bra Bossanovaalbum. Själv har jag tyvärr bara två skivor av samlingskaraktär.

http://en.wikipedia.org/wiki/Elis_Regina
Ja, du har rätt Per! Hon har verkligen avancerat till en av mina absoluta favoriter. Plattorna är dock svåra att hitta. Undvik CD, de låter apa. Min samling börjar vara rätt komplett nu. Har delvis fått beställa dem från Brasilien på Ebay. Bäst är hon från ca. 1968-1974.
Andra tips är:
Os Mutantes, en bra samling är "Everything is possible" (psykadelisk samba)
Cheo Feliciano är en annan höjdare, där måste man dock se upp, ibland blir han smörig. 2 säkra kort är "Salsa Caliente De Nu York" på bolaget Nascente, eller "Cheo" på Fania Records (finns som bra remastrad återutgåva.
Har nyligen upptäckt flamenco. Estrella Morentes "Mi Cante Y Un Poema" låter väldigt genuin och har toppljud dessutom. Niña Pastori är ett annat bra flamenco-val.
En annan brasiliansk gigant är naturligtvis Caetano Veloso. Hans andra platta "Caetano Veloso" från 1967 är ett mästerverk, men även hans relativt nya "Livro" och "Noites do Norte" är mycket, mycket bra.

Björn

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 02, 2007 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cristina Branco, nydanande fado-sångerska, är ett bra exempel. Gotan Project ett annat. Altertango är mer "original" än Gotan men också väldigt spännande. Kan vara svåra att få tag på dock, men har du problem, PM:a.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00