selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 14:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun Aug 19, 2007 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
[Men lite fördelar får man väl med all linn? Jag tänkte möjligheten att aktivera.
Jo, men som jag sa...förbättringen blir större om man lägger alla pengar på källa/försteg.
Är ju inte skitprodukter han har i slutsteg/burkar direkt.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 21, 2007 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej igen

Idag har jag hos Linn handlare och testat lite grann.

Systemet bestod till en början av följande:

Akurate Kontrol
Akurate Slutsteg
Ninka

Till detta kopplade vi min Rega Saturn och spelade. Min första reflektion var att det lät helt ok. Ganska bra driv och kul att lyssna på. Hade man inte testat något annat hade man nog kunnat leva med detta. Linn handlaren tyckte att min CD lät ganska mycket som en gammal Linn som hette något i stil med Mimik?

Sedan bytte vi till Majik CD och det hände en hel del: Instrument blev lättare att följa, långsamma och snabba partier framträdde på ett helt annat sätt. Stökiga partier med många instrument som på Rega kändes lite jobbiga och lyssna på blev betydligt mera lättlyssnade.

Vi testade så fram och tillbaks med olika typer av musik och hittade en inspelning som vi inte riktigt funkade på detta system heller. Jag retade mig på produktionen som kändes kall och vass. Sången lät som att den sjöngs genom en plastmugg. Jag retade mig på det dåliga ljudet så till den milda grad att jag liksom glömde av att lyssna på musiken. Den skivan hade jag aldrig köpt.

Sedan gjorde vi ett litet test mest på skoj. Nu bestod systemet av:
Akurate CD
Rega Brio 3 (Regas minsta integrerade förstärkare, typ 2 x 30 watt och 5000 kr)
Ninka

Nu var det svårt att säja vilket som var bäst, vissa saker var bättre, andra var sämre. Hur som helst var det iallafall ett intressant test med tanke på att detta system kostade ca 65 000 medans det tidigare kostade ca 120 000.

Hur som helst så avslutade vi naturligtvis med Akurate CD i sitt rätta element dvs en komplett Akurate uppsättning. Kan man tänka cdn som på Majik lät vass och instängd blev ganska ok, till och med riktigt bra. Så bra att man kunde ta till sig musiken och inte bara reta sig på ljudet.

För att summera så har dagens övningar iallafall visat källans betydelse för återgivningen. Jag däremot är fortfarande mycket fundersam över hur jag ska göra. Prislappen på Akurate avskräcker en hel del, så det är möjligt att jag låter bli att göra något just nu och sparar lite till.

Jag ska låna hem en Majik till helgen så får vi se vad som händer i mitt system med en bättre CD. Om det blir stor förbättring så får jag väl ta på mig skygglappar och låtsas att Akurate inte finns. Majiken är ju trots allt en hel del bättre än den jag har.

mvh
Christian

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 23, 2007 14:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du har inte funderat på att skaffa en LP12? Jag köpte en LP12 i våras och måste erkänna att varför gjorde jag inte det tidigare. Det är riktigt kul med vinyl nu.

/Fredrik.

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00