selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:12

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1316 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
Efterlyser således fortfarande en sprängskiss över Gaggia MDF...
Googlade lite men fann tyvärr ingen sprängskiss över mdfn skulle hemst gärna vilja ha en med.

Post subject:
PostPosted: Thu Jan 04, 2007 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, jag har nu varit i kontakt med Lagamati (Gaggia ProStore) i Sthlm och enligt dem finns det ingen anledning att rengöra MDF:en så grundligt att man behöver plocka isär den. :? Enligt Lagamati behöver man bara tippa MDF:en lite i sidled och sen knacka på sidorna för att frigöra kafferester som fastnat mellan skivorna.

Om man ändå gör ett försök riskerar man att graderingen för malning ändras och garantin (2 år) slutar gälla.

Tror iofs att MDF:en (och kaffet) skulle må bra av en mer grundlig rengöring en-två gånger årligen, men det är absolut inget jag ger mig på utan en grundlig instruktion och/eller sprängskiss. Med tanke på Gaggias rekommendationer lär det bli omöjligt att hitta något sådant... :evil:

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kört med klassikern Mauro De Luxe under vintern, men i våras fick jag lust att testa något nytt varför jag släpade hem ett kg La Tazza d'Oro Excelsior från min lokala leverantör.

Detta kaffe från Sardiniska La Tazza d'Oro innehåller 80% Arabica och 20% Robusta, där blandningen består av fyra olika bönor från Costa Rica, San Salvador, Guatemala och Etiopien. Mumma! Rekommenderas!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 17:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det nån som hittat nåt bra Eko/rättvisemärkt kaffe som hela bönor?
Kahls Kaffe har nåt men det var tyvärr inte så kul.

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 21:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tips på billigt å bra espressobönor (arabica+robusta):
Musetti som finns på hemköp för ~80kr/kg
Riktig espresso till kanonpris!!!

Post subject:
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 21:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bauta wrote:
Är det nån som hittat nåt bra Eko/rättvisemärkt kaffe som hela bönor?
Jag har inte smakat själv, men hört att Natura Equa från Caffè Agust (http://www.caffeagust.it/UK/BAR/b_miscele_ne_UK.htm) skall vara bra. Består av en blandning av tre olika arabicabönor. Säljs via http://www.kaffemaskinen.se (Kolla under Nätbutik, Kaffe, Bönor 500g).

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 09, 2007 17:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, så var det dags för en ny maskin. Något motvilligt kan erkännas. Motvilligt för att jag inte gillar att vara beroende av koffeinet, men villigt för att riktigt kaffe kan vara så jäkla gott! Frun fyller år i slutet på Augusti och har önskat sig en kaffemaskin. Hon är en större kaffedrickare än jag men det blir trots det inte mer än ca: 20 stora (2-3 espresso) Latte i veckan gjorda i maskinen. Jag ser att flera här rekomenderar Gaggia Classic. Intressant alternativ som inte är vansinnigt dyrt. Men då ska det till en kvarn. Jag har redan 3 kvarnar, men ingen är riktigt bra:
1: Köpt av mig, är ful, har bra ställbart kvarnverk, är ett helsike att rengöra = halvkass.
2: Köpt av min fru, är snygg, har bra kvarnverk, är lätt att rengöra, ej ställbar malningsgrad = kass.
3: Fått, har trubbiga knivar till kvarn (ska inte vara bra enligt detta forum...) lätt att rengöra, ful, svårt att avgöra malninggsgraden (styrs av tiden som den är igång relativt mängden bönor), maler ojämnt = kass.

Slutsatsen av detta och insikten att jag kanske måste spendera runt 4-5 tusen är att jag kanske ska satsa på en integrerad maskin. Jag vill ha gott kaffe, rimligt pris, gärna med kvarn, rimligt snabb, rimligt utseende (Frun vill helst ha en "snygg vit retro"), lättskött (rengöring främst, underhåll och handhavande senare), Panarello självklart. Jag kollade runt lite och hittade några alternativ:

1. Saeco Odea Go: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=89119
+ Automatisk, Italiensk (de kan kaffe!) Rimligt snygg, Saeco brukar få bra i tester.
- Aningen dyr, underhållskrävande?, Italiensk kvalitet?
2. Krups XP7200: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=75576
+ Billig, Tysk kvalitet?
- Rätt ful, kaffekvalitet? Rengöring?
3. Siemens TK54001: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=91640
+ Automatisk rengöring, Tysk kvalitet?, Siemens har vunnit tester, Rätt OK pris.
- Ganska ful

Andra alternativ är att köpa en manuell maskin utan kvarn, som den redan rekomenderade Gaggia Classic:
1. OBH Nordica Espresso Pearl: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=89119
+ Billig!! Snyggt vit
- Manuell utan kvarn, Kvalitet? Kaffekvalitet? En OBH Nordica produkt i mitt hem!
2. Gaggia Classic: http://www.verner-verner.se/ViewArticle ... icleID=220
+ Kvalitetsmärke = driftskvalitet? Bra kaffekvalitet, Bra i tester.
- lite dyr för att vara manuell, lite ful eftersom den inte finns i vitt.
3. Isomac Giada de Luxe: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=74800
+ Snygg!, Vit, lätt att rengöra.
- Dåligt tryck = dåligt kaffe? Driftskvalitet?
4. Saeco Gran Crema de luxe: http://www.netonnet.se/index.asp?iid=74937
+ Billig, Rimligt utseende, Italiensk kaffesmak? Saeco brukar få bra i tester
- Manuell, Italiensk driftskvalitet?
5. Ascaso DREAM Vit: http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=ASDR10 :
+ Snygg, Italiensk kaffekvalitet?
- Löjligt dyr för att vara manuell
6. FrancisFrancis X1 Ground, Creme: http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=5007:
+ Snygg, Nästan vit, Italiensk?
- Dyr för att vara manuell, Dåligt betyg i tester
7. Gaggia Baby Ivory: http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=20%2D14266
+ Gott italienskt kaffe? Nästan vit, prisvärd? Bra i tester.
- Manuell, långsam?

Till samtliga maskiner hade jag tänkt köpa en Saeco Cappuccinatore ( http://www.netonnet.se/item.asp?iid=75981 ) eller något med liknande funktion, eftersom det är Latte som gäller hos oss. Finns det andra bättre/billigare alternativ?

Finns det någon som har några råd? Om dessa alternativ eller om helt andra alternativ. Som synes är det lättare att hitta mauella maskiner i rätt prisläge (ca: 1500-5000 kr) än automatiska. På nätet verkar det som att de automatiska inte gör lika bra kaffe, är det sant? Eftersom jag tycker det är bökigt med separat kvarn, vad blir bäst om man jämför automatisk mot manuell med färdigmalet kaffe? Inköpskanaler? Jag handlar helst över disk i Göteborgsområdet eftersom det inte är så diskret med postorder (är en present till min fru). Finns det bra tester på nätet någonstans? Jag har hittat några, men ingen bra test på rätt nivå. Av allt det jag läst så tyder det mesta på en automatisk Siemens eller en manuell Gaggia Baby. Men vad vet jag i espressodjunglen?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 10, 2007 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Jag har en Jura F70 som är en helautomatisk maskin. Det blir mycket gott kaffe med och du kan göra Espresso, Cappucino och vanligt kaffe. Det sitter en automatisk pryl som skummar mjölken väldigt bra. Det går väldigt fort att fixa kaffe med en Jura och smaken är mycket bra. Har du en bra manuell så blir det säkert bättre men då måste man öva ofta för att få bra kaffe. Den var dyr och det här min 3:e maskin dom 2 första har det varit problem med men jag har fått nya utan kostnad. Jura har nog ett maskin för runt 8000:- som verkar helt okej. Tror även att det finns en maskin som är vit men vet ej priset.

Eftersom du bor i Göteborg så borde du göra ett besök hos http://www.kaffemaskinen.se/ dom har både manuella och automatiska maskiner och är proffs inte som Elgiganten. Kaffemaskinen gör även service på dom märken som dom säljer. Jag tror jag läst någon test som råd & rön eller Smartson gjort.

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 02:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipset. En Jura verkar dock lite dyr för 20 koppar i veckan. Särskilt när den den vita kostade 13 000 kr. Det är ca: 10 tusen från det pris jag ursprungligen siktade på. Men även billigaste C5 ligger på 9000 kr i annan färg än svart (8' i svart).

Kaffemaskinen verkar helt klart vara värd ett besök. Min erfarenhet är att även om man bara vet lite som man hittat på nätet så är man hopplöst före säljarna på stormarknaderna och det gör en bara bitter. Och kaffe ska ju inte vara bittert! Så det tipset kommer jag inte missa!

Efter att ha läst lite mer så verkar det som att både Saeco och Gaggias automatiska maskiner har fått dålig kritik på en del håll. Hur är de Melitta som säljs på Kaffemaskinen? Namnet Melitta ger ju inga goda kaffevibbar... Kanske måste jag gå på en manuell i.a.f.? Vad är skillnaden mellan Gaggia Classic och Gaggia Baby? Bara 200 kr skiljer och enligt texter på webben verkar Baby lanseras som den "nya" Gaggia standardmaskinen, d.v.s. det som Classicen en gång var. Men enligt testerna på http://www.kaffe.no/ så är Classicen bättre. Där ser jag även att jag bör satsa på en Krups om jag vill ha automatisk maskin, t.o.m. bättre än en Jura F70 för bara knappa 5 tusen. Inte vad jag skulle gissat! Där sägs även att Rancilio Silvia och Isomac Giada är bra alternativ till Classicen, särskilt Isomac för vår del med sin goda mjölkskumning (och vita retrodesign). Jag trodde valet skulle bli lättare ju mer jag tog reda på, men jag verkar ha fel...

Post subject:
PostPosted: Sat Aug 11, 2007 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt rätt så måste man bestämma pris först och hur mycket kommer ni att använda den. Själv så tycker jag att Juran var dyr men den används varje dag till skillnad från bioljudet. Vet ej hur skillnaden är till andra maskiner men enligt kaffemaskinen så är Jura dom som gör bäst helautomatiska.

Jag skulle själv inte lita på en test som är gjord i Norge eftersom deras vanliga kaffe inte är speciellt bra. Hur kommer du fram till att en Krups är bättre än Jura? Såg att den fick bättre värde på mjölkskummning men enligt en kompis som har en Gaggia Classik så får jag betydligt bättre skum än han och den fick 5 i det Norska testet. Men det är som tester på ljud alla tycker olika så bäst är att själv bedömma. En test kan ju vara en bra guide.

För övrigt så verkar Clasik helt okej. Jag tror det finns någon ny modell av Gaggia Classik som du ställer in mängden vatten. Jag tycker många av dom manuella har snygg design som BFC som är i rostfritt stål.

Det är otroligt bekvämt med en helautomatisk maskin jag tror inte jag skulle göra kaffe på morgonen innan jobbet om jag körde med kvarn och manuell maskin. Jag har även en mokabryggare som man kör direkt på plattan det blir faktiskt helt okej kaffe med den om du kör med Illy. Det är ett riktigt lågpris allternativ med en sådan bryggare men då får du ingen skummad mjölk. När du köpt maskin så kan jag rekommendera Mauro deluxe bönor som är bra, vad du än gör köp inte Lavazza som är riktigt dåligt. Fast bäst är att testa olika.

Dom butiker som jag besökt i Luleå så verkar faktiskt ingen kunna särsklit mycket så ett besök hos en expert är bra men det verkar endast finnas i större städer.

Post subject:
PostPosted: Mon Aug 13, 2007 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Jag skulle själv inte lita på en test som är gjord i Norge eftersom deras vanliga kaffe inte är speciellt bra. Hur kommer du fram till att en Krups är bättre än Jura? Såg att den fick bättre värde på mjölkskummning men enligt en kompis som har en Gaggia Classik så får jag betydligt bättre skum än han och den fick 5 i det Norska testet. Men det är som tester på ljud alla tycker olika så bäst är att själv bedömma. En test kan ju vara en bra guide.
Min tanke med Krups’en var väl att den fått lika bra betyg på kaffet, men bättre på mjölken, vilket totalt sett ger ett bättre betyg. Men det var förstås i Norge det... Mest sagt för att provocera igång debatten. (Men det är fortfarande bara du som behagar deltaga, tack för det.) Intressant det du sa om mjölkskumningen på kompisens Classic.

Som det ser ut nu så står det mellan en Gaggia Classic (bra kaffe, hyffsad mjölkskumning), en Isomac Giada (snyggare än Gaggian, bra kaffe och mjölkskumning) eller en Krups 7240 med mjölkburk (Automatiskt, bra kaffe enligt norrmännen). Jag undrar om min fru verkligen orkar hålla på med allt som en manuell maskin innebär på vardagsmornarna. Trist om den bara kommer till användning på helgerna och då ökar kostnaden/latte radikalt! Vi har tidigare haft en rostfri 6 koppars Mokabryggare av italienskt märke som inte alltid användes för att det var lite för omständigt, trots att det kunde bli bra kaffe när man ansträngde sig. (Nu avställd för att den rostat!) Men Krupsen har fått dålig feedback på pricerunner för den modellen jag tänkte mig. Svårt! Jag använder idag en Bodum "presso" bryggare med färdigmalt kaffe... Rätt OK med nyöppnat paket och exakt rätt "dragtid" (4:00 min).

Kan det var som i musikvärlden? Manuella (LP12) ger bättre kaffe (musik) och automatiska (CD) är bekvämare, men ger inte lika stor njutning?

Fortfarande lika förvirrad, men ska besöka kaffemaskinen i veckan.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 09:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej Linnofil!

Sitter själv med en Gaggia Classic sedan nästan ett halvår. Är supernöjd med den! Jag bestämde mig nästan direkt för att jag ville ha en manuell maskin då man har mer kontroll över hela bryggningen. Jag ångrar inte mitt val, men har slitit mitt hår en del under inlärningsprocessen, det skall villigt medges.

Det är ju så många faktorer som påverkar slutresultatet. Malningen, packningen/pressningen i filtret, bryggtiden (som påverkas av de första två). Dessa parametrar kan man ju själv påverka, även om det tar tid att undersöka allt och bilda sig en uppfattning om vad som är gott och bra. Faktorer som är svårare att styra över men som också påverkar slutresultatet är t.ex. vattentemperatur och luftfuktighet. Kan låta märkligt, men när jag bryggt flera koppar samma dag har jag insett hur stor skillnad alla dessa faktorer kan göra på kaffet! Det blir t.ex. godare kaffe om maskinen får stå ich bli ordentligt varm i kanske en halvtimme, även om det är fullt möjligt att brygga kaffe efter bara 5-10 minuter...

Den enda automatiska maskin jag smakat kaffe från är faktiskt High Fidelitys. Den gör väldigt god espresso. Minns inte vad modellen hetter, men tror den kostar ca 10-12 tuss. En misslyckad espresso från min Classic är mindre god än deras espresso, men en lyckad är godare... Det är kul att slipa till sitt kaffehantverk för att kunna göra det kaffe man gillar. Även om det kan ta lite tid och det går åt lite dyrt kaffe på resan...
(Har förresten även provat en sån där nespresso med pods hos några vänner, och det kaffet SÖG... Undvik!)

Så jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att gå på en manuell maskin, det borde väl tilltala dig som DIY:are? :wink:

Dock vill jag framhäva att en bra kvarn är mycket viktig för slutresultatet. Man vill ha kontroll malningsgraden på sitt kaffe kan jag lova, det spelar en oerhörd roll för hur kaffet smakar. Glöm allt vad knivmalt kaffe heter, utan gå på en rejäl som maler och lägg ca 2 000 på en bra modell. Själv köpte jag en Isomac som är helt OK, men jag var tvungen att modifiera den lite lätt (ta bort en spärrskruv) för att kunna mala så fint som jag ville.

Angående mjölken så kan man ju skumma på Classicen. Det har ju rekommenderats i denna tråd att byta panarellon mot en av annat märke, vilket jag gjorde. Köpte reservdelen hos Kaffemaskinen i Stockholm för ca 200 kr. Det var det värt! Men jag har inte lyckats få till min mjölk som jag vill ha den faktiskt. Själv dricker jag bara espresso, men raringen därhemma gillar latte och även vänner på besök. Min mjölk blir skummig, som med ett skumlock. Men jag vill ha den mer krämig! Någon som kan ge något bra tips? :?:

Ang. Gaggia Baby så har jag fattat det som att det skall vara ersättaren till Classicen och att det är i princip samma maskin med skillnaden att det är någon liter mindre vattenbehållare i Babyn. 3 contra 2 liter eller något i den stilen.

Ang. bönor så är det ju även här stor skillnad mellan olika. Undvik färdigmalet! Det sägs att malet kaffe börjar tappa smaken efter ett par minuter, medan rostade bönor klarrar sig några veckor. Mauro Deluxe kör jag också för tillfället. Den är jättegod. För att köra med musikliknelse så är de kanske lite som Keltik. Svåra att få till och blir inte så kul om man misslyckas men i gengäld så får man en ruggigt god kopp när alla bitar faller på plats! Hur upplever du det Diver?

Gå in på Kaffemaskinen och surra med dem som har sagts redan! De verkar ha bra koll.

Lycka till. Keep oss postade med hur det fortskrider!

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Så jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att gå på en manuell maskin, det borde väl tilltala dig som DIY:are? :wink:
Japp, det tilltalar mig, väldigt mycket. Nu har jag nämligen varit på Kaffemaskinen (Bra tips, Diver!) under lunchen och smakat! Vilken skillnad på smak!!! Enligt dem var alla automatiska på ungefär samma nivå och alla (riktiga) manuella på ungefär samma (högre) nivå. Påminde väldigt mycket om skillnader på Whisky. Komplexitet, mognad och smakens "längd" tidsmässigt skiljde sig markant. Automatmaskinens (Saeco, ca: 10 tkr) smak var god, enkel, mild och kort. Smaken från den manuella var intensiv utan att vara skarp, komplex, utvecklad, mogen och lång. Helt enkelt en djävla skillnad!
monkeydevil wrote:
Dock vill jag framhäva att en bra kvarn är mycket viktig för slutresultatet.
Ja, det har jag nästan förstått av diskussionen tidigare i tråden. Men jag måste nog smaka på skillnaden för att förstå det "på riktigt". Det skall vara jämnt malet och tillräckligt fint enligt Kaffemaskinen. Runt 2-2500 kr kostar en bra kvarn (Quickmill/MDF) enligt dem. Shit att man ska åka på det med!
monkeydevil wrote:
Angående mjölken så kan man ju skumma på Classicen. Det har ju rekommenderats i denna tråd att byta panarellon mot en av annat märke, vilket jag gjorde. Köpte reservdelen hos Kaffemaskinen i Stockholm för ca 200 kr. Det var det värt!
Enligt Kaffemaskinen så var det en handhavandefråga hur bra mjölken blev. Bäst var att träna och göra det manuellt. Med en automatgrunka (Cappuccinatore) blir det OK, men inte lika bra. Vad är skillnaden mot den gamla panarellon? Jag såg att de nya (Baby etc) har kulled, är det fler skillnader?
monkeydevil wrote:
Ang. Gaggia Baby så har jag fattat det som att det skall vara ersättaren till Classicen och att det är i princip samma maskin med skillnaden att det är någon liter mindre vattenbehållare i Babyn. 3 contra 2 liter eller något i den stilen.
Japp, samma "interiör" i båda, bättre handhavande och design på de nya. I Twin varianten är det dock dubbla "brännare" som gör att man kan ånga direkt efter att man gjort en espresso. Tyvärr fanns den inte i vitt, annars hade det nog varit värt en tusing till. De enklare maskinerna under 3 tusen kändes plastiga och trista med enkla material (även Gaggia). De kunde man dessutom inte köra baklänges för enkel rengöring (saknade "trevägsventil").

Att i det här läget köpa en automatisk Krups känns som ett skämt! Så nu lutar det åt en Gaggia Baby i vitt, eller en Isomac Giada de Luxe som är snyggare. Men vilken gör bäst Kaffe och bäst skum? Det känns helt klart som att det vore trevligt att handla på Kaffemaskinen istället för på Netonnet... Det verkar som att Magasin 11 ska ha Isomac och det är nog läge att åka dit också. Tyvärr ska jag trimma ett Linnsystem på lunchen imorgon!
monkeydevil wrote:
Ang. bönor så är det ju även här stor skillnad mellan olika. Undvik färdigmalet!
Gäller det även Pods? Jag hade tänkt prova med pods som ett alternativ till att mala. Då får jag också koll på om min kvarn är tillräckligt bra. (Vilket den förmodligen inte är.) Enligt Kaffemaskinen så är pods stort i italien och de borde ju veta, eller?

Kul med lite fler folk i debatten! Frun fyller år om 14 dar, så det drar ihop sig.

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 15:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Köpte en Francis Francis för ngt år sedan och den gör väl inte den bästa espresson jag druckit, men å andra sidan så har det nog en hel del med den som försöker sig på att göra dem också :oops: . När du köper en Francis så får du enbart med handtag för pods och det är verkligen skräp! Tror mig ha läst någonstans att 70% av smak mm försvinner om man är lat och använder det alternativet.

Angående bönor så måste jag rekommendera Monteriva´s scuro napoli, gillar du keltik kommer du att älska den!

Monkeydevil, var det bökigt att modda Isomackvarnen?

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 14, 2007 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Monkeydevil, var det bökigt att modda Isomackvarnen?
Nej, det bökiga var att komma på hur jag skulle göra! Man måste nämligen skruva upp en skruv ett par varv tills den "går över" en annan skruv vars huvud spärrar en från att fortsätta vrida. På så sätt går det att fortsätta att vrida medsols för att få bönorna finare malda. Man behöver inte oroa sig för att vrida för mycket så att kvarnhjulen skär i varann, för så fint vill man inte mala ändå!

Om du lyfter bort behållaren för kaffebönor så borde du upptäcka vilken skruv det rör sig om. Den är liten och svart. Man måste dock ha en väldigt liten insexnyckel för att kunna skruva!

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1316 Next

All times are UTC+02:00