selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 07, 2025 13:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 
Author Message
 Post subject: sondek miraklet i valby
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 10:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

alltså för mig.

har ju donat en hel del med min stereo sista tiden. har uni-sc, 5125 med aktiva kort för katan samt en sizmik 10.25. samt sådär vid sidan av en LP12/akito/ k5 med lejonklouad lk1

allt sitter fint, men utunat uppsatt- tror det är en massa att hämta där.

MEN nu till det viktiga, den insikt som smugit sig på de sista 4 dagarna.

i tidens gryning var det LP 12 som ledde mig till Linn. efter en axis blev också en sådan min 1992 tror jag det var. sedan -96 har dock min LP12 fört en tynande tillvaro och stått avställd i många år. jag har plikt skyldigt släpat mina LP'er samt spelare med mig från se till danmark, och runt vart jag nu flyttat. köpte en lk1 efter jag sålt inteken- men aldrig riktigt lyssnat av resultatet

i lång tid har den sondeken stått helt urkopplad och stilla.

så fick jag låna en skiva från grannen (svensk elektronika- spinform), som låg och dammade tills jag fick dåligt samvete och fick ett ryck. satte upp spelaren, justerade fjädringen, tonarmsvikt, och justerade skivpelar hyllan.

och upp på spelaren.

det lät bra,
det var musik.

lät j¨kligt bra faktiskt.

jag lyssnade på några fler plattor över de nästa dagarna. har fått en del plattor de sista åren, som jag inte riktigt lyssnat igenom. de kom på nu.

genom alla byten, och uppgraderingar, har jag bara glimtvis fått fatt i den känslan när öronen killar och man ler obegripligt av musiken- som jag upplevde i starten av 90-talet på tonläget. men nu var den här igen. tydligt, enkelt.

senaste plattan- iron wine- woman king var ett bedövande klart bevis.

halleluja.

det hade jag inte trott.

nu skall min stereo strategi omtänkas i grunden.

/j

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Gratulerar till den nygamla upptäckten en liten rekomendation upgradera till Adikt grymt mycket bättre än K5 och ha en ordentlig service från handlare och byt rem den lär behöva bytas ny olja tror jag nog den skulle må bra av också.

De här åtgärderna ger otroligt mycket och kostar inte särskillt mycket.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 22:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

tak hepcat
skall försöka få det inbokat i morgon

skall samtitigt tänka över min anläggning. min situation är att jag beslutat hålla nästan ett år hemma med familj och barn- därmed en tid med låg budget.

därför är priortering ordet för dagen! jag är jätte nöjd med min unidsik- men- LP 12'an är alltså som sagt bättre! hur skall jag nu fokusera mina resurser för att få bästa möjliga anläggning.

ett sceneri är inga förändringar alls

ett annat är att sälja unidisken- och stärka den analoga delen- samt finna en god cd spelare// transport

vad som definitivt blir kvar är:
lp12 (evt byta till en med cirkus)
5125 med katan kort (evt uppgradera till chakra kort med adapter (hur bra är de månnstro??)
katan
troligtvis sizmik 10.45

vad som kan skiftas är:

akito
k5 (har en k18 som ej är monterad (utlånad till svåger) hur är den i fh til adikt??)
valhalla
undisk sc
klout ( köpt innan budget situationen var helt klar (erhh)

tips??

jag ser en del film, men lyssnar absolut mest, eller finner mest nöje i att lyssna på musik. stereon står i köks/ vardags rum, dvs mkt tid där ljud är mer användbart än bild. har katan på väggen, och en flyttbar center som plockas fram vid filmvisning.

har planer på att plocka ihop en HTPC för film och lagring av familje biklder etc- det ligger i en annan budget- och är inte nödvändigtvis en hifi pryl.

mvh

jonas

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 02, 2007 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Adikten är i mitt tycke bättre än K18 dessutom finns ju inte nålar längre till k18 men k18 är den som kommer närmast i kvallitet mot adikt av de gamla MM pickuperna.

Alltid svårt det där med prioriteringar. liksom Unidisken är ju en jäkligt bra CD trots allt. och en del material finns ju bara på CD.

Cirkus är ju alltid trevligt. Annars så är ju min tolva som din med skillnad cirkus och adikt.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 01:40 
Moderator
Moderator

Hej! Det bästa budgettipset måste ju vara att behålla befintliga grejer, kanske sälja något som inte behövs (Klout? Sizmik?), samt få tolvan ordentligt genomgången. Ska något ändras tycker jag: 1. Cirkus 2. Adikt 3. Lingo. Allt beror ju lite på vilken budget man vill lägga.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 05:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Hej! Det bästa budgettipset måste ju vara att behålla befintliga grejer, kanske sälja något som inte behövs (Klout? Sizmik?), samt få tolvan ordentligt genomgången. Ska något ändras tycker jag: 1. Cirkus 2. Adikt 3. Lingo. Allt beror ju lite på vilken budget man vill lägga.
Jag skulle åxå rekomendera cirkus först i normalfallet men med en K5 så skulle jag nog vilja byta den först bland annat på grund av tillgången på nålar vem vet hur lång livstid det är kvar på nålen.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 06:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hej
kloten skall säljas. det är klart redan.

har sänt ut en trevare på sc´n. det är sant att den är mkt bra. men kanske det är ok med en enklare cd+ fex en beggad exotik- så kan man ju få in en fräschare riaa än lk1:an

cirkus är högt på listan

skall testa med k18 och se vad den kan :) den skall inte ha så många timmar spelade (köpt beg)

vad med tonarm? ex ittok lvii istf min akito 1 (tror jag- den är från 94)

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 07:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej!

Jag har en analog Exotik med ett Lejonklou Hudik som riia. Jag är mycket nöjd med den så det kan jag verkligen rekommendera. Min version av Hudik heter 1.X den är bättre än Slipsik 1.0 men inte lika bra som Slipsik 2.0. Helt klart så är vinyl bäst om man kör med en LP12 riktigt kul att spela musik.

/Fredrik.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

eliasson_jonas wrote:
hej
kloten skall säljas. det är klart redan.

har sänt ut en trevare på sc´n. det är sant att den är mkt bra. men kanske det är ok med en enklare cd+ fex en beggad exotik- så kan man ju få in en fräschare riaa än lk1:an

cirkus är högt på listan

skall testa med k18 och se vad den kan :) den skall inte ha så många timmar spelade (köpt beg)

vad med tonarm? ex ittok lvii istf min akito 1 (tror jag- den är från 94)
Ja ittok är helt klart vettigt men cirkus är nog viktigare men med ittok så får du också mer valmöjligheter på pickup tillexempel at oc9 klyde denon 103 osv.

Fräshare riaa än LK1an ja då är det ju slipsik, Hudik och de grejorna som kommer på fråga. och då kan du ju delfinansiera med den lejonkloade LK1an.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 17:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ok
nu har det tänkts och vänts
vad tros om följande strategi:

sälja uni sc samt lk1

inköpa i stk beg exotik + hudik (eller linn kort)

(alternativt en 5103- hur står en 2004 inkl DTS och blå display mot en beg exotik?)

samt en stk ok cd- a la beg genki eller ikemi?

evt sälja hela 12'an och köpa ett nyare verk inkl cirkus- (BTW vad skulle vara ett ok pris tror ni -lp12 sent 80 tal afro., valhalla, akito (94), k5, jag är ägare no 2 - haft den sedan 94- köpt av tonläget) inkl linn boxing??)

eller uppgradera 12 steg för steg

/ många frågor....

j

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 17:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja det blir nog billigare att leta upp en nyare tolva med cirkus än att uppgradera så det kan ju vara vettigt men å andra sidan uppgraderar du själv så vet du ju att det är helt nytt men med nyare så får du ju med skruvuppdateringen och de dära hörnförstärkningarna i lådan jag vet inte om du har det på din. Har du tur så får du tag på en med Ittok med.

En Ikemi är inte dum som CD spelare Genki tycker jag inte är lika rolig men den kostar ju mindre med men från SC så skulle jag nog inte vilja sänka mig mer än till Ikemi.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 18:28 
Site Admin
Site Admin

Det här med att sälja SC:n förstår jag inte, du får 25-30 för den, också köper du en Ikemi för 10 och en Exitik för 15. Prestanda är snarlik, så vad är vitsen?

Om det är det ekonomiska - sälj Klout och Sizmik till att börja med, där får du en del pengar, Kloutar är ju otroligt populära. Och det utan att du egentligen försämrat ditt nuvarande system. Ska sedan mer säljas, då får du väl fundera på vad som är viktigast; CD eller LP.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 03, 2007 21:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

meningen var att stärka upp den elektoniska analog delen med exotik+ god inbyggd ria (lejonklou eller linn)

samt att satsa på 12:a med cirkus+?+?+?

ligga lågt med digital del för ett tag, med en enkel lösning- tills en beg ikemi eller jag vet inte vad kommer på tal

har blivit lite kär i min sizmik, men det är klart att rent tundedem mässigt ger den inte så mkt, dock sköna vibbar:)

lustigt nog funkar den bättre med 12 än med uni SC- (stereo+sub inst i båda fall) är det jag som gör ngt fel??)

kanske jag förhastar mig- men det känns som exotiken blir mer flexibel, och som sagt bättre- ganska billigt - på analog delen.

i allt. känns ganska klart vad göra med 12:a. dock oklart med elektronik (cd/dvd o försteg samt sizmik)
men det är klart att jag är osäker
/jonas

Post new topic  Reply to topic  [ 13 posts ] 

All times are UTC+02:00