selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 19:33

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 26, 2004 17:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

SÅ HÄR ÄR DET!!!

Första CMS hade scart och s-video-utgång, du kunde få ut s-video-signal
från scarten också. Den första CMS hade bättre bild med S-video än en
Arcam DV-88 (för 17.000kr) hade med RGB. Den första CMS fanns bara
i ca ett halvår.

Sedan kom CMS R2 som blev lite tystare (vad gäller vindbruset från
fläkten) och fick RGB-ut via scart.

Efter R2 kom Di som hade samma utgångar som R2 men mkt bättre ljud.

Tyvärr verkar inte speciellt många känna till att den första CMS fanns i
två versioner (inte ens här på forumet verkar folk känna till det!).

/K

Post subject:
PostPosted: Sat Jun 26, 2004 23:05 
Kinos wrote:
SÅ HÄR ÄR DET!!!
Underbart Kinos - mindre spekulationer och mer fakta är vad ett forum behöver.

Mer sånt, tack! :)

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 27, 2004 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Min rankning av signalkällor (OBS, endast CD-ljud!)

Classik Movie System Di
- STOR FÖRBÄTTRING -
Unidisk SC
Ikemi
- STOR FÖRBÄTTRING -
Unidisk 2.1
Unidisk 1.1
CD12
yepp - Classic movie i senaste upplaga är en höjdarburk.
Hörde/såg en DVD med Eagles o det var riktigt kul! (på de högtalare/sub som matchar classiken)

Klart prisvärt!

btw..
Har du hört Unidisk SC o tycker Ikemi är bättre?
Det kan i så fall inte vara mycket, eller...
Jag hade tippat (hoppas) att Unidisken skulle spöa Ikemi
:wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 27, 2004 18:23 
sportbilsentusiasten wrote:
Japp, flera gånger. De är väl ungefär precis lika bra, men om jag måste
välja en vinnare blir det Ikemi. Något känns en aning mer följsamt i den,
fast Unidisken kanske spelar lite fräschare.

Just Ikemi mot Unidisk SC är så svårt att tala om i generella termer att det
måste upplevas för att avgöra vad som är "bäst". Linn säger väl att Ikemi
är en bättre CD-spelare men att CD på Ikemi mot SACD/DVD-Audio på SC
är en annan femma.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 27, 2004 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Japp, flera gånger. De är väl ungefär precis lika bra, men om jag måste
välja en vinnare blir det Ikemi. Något känns en aning mer följsamt i den,
fast Unidisken kanske spelar lite fräschare.

Just Ikemi mot Unidisk SC är så svårt att tala om i generella termer att det
måste upplevas för att avgöra vad som är "bäst". Linn säger väl att Ikemi
är en bättre CD-spelare men att CD på Ikemi mot SACD/DVD-Audio på SC
är en annan femma.
Då är en beg Ikemi med andra ord ett höjdarköp!
Jag har en Ikemi men trodde faktiskt att den nya SC skulle vara bättre...

I ljuset av detta är ju en classik (o classik movie) ännu mer prisvärd :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 07:05 
Med tanke på att man i Unidisk SC får ett försteg i 5103-klass är SC oslagbar
som källa+försteg-kombo. I kombination med 5125 har man antagligen den
bästa hemmabion/musikanläggningen för pengarna vid nyköp.

// MC

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 09:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ang diskussionen om det skiljer i bildkvalitet mellan s-video och komponentvideo är svaret lätt, komponentvideo är klart bättre!

Har en CMS Di som jag kör med Supra komponentvideokablar till min projektor. Man måste dock ha en adapter (Scart-->Komponentvideo) eftersom den europeiska versionen använder Scartutgång för RGB och Komponentvideosignalen.

Den största skillnaden ser man tittar på varningstexten som alltid ligger före filmen på en DVD. Färgerna "blöder" påtagligt mindre med komponentvideo än med s-video och det är ett bättre tryck och djup i bilden.
S-video är inte på något sätt en dålig signal men visst är det skillnad om man använder RGB eller komponentvideo!

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 10:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med tanke på att man i Unidisk SC får ett försteg i 5103-klass är SC oslagbar
som källa+försteg-kombo. I kombination med 5125 har man antagligen den
bästa hemmabion/musikanläggningen för pengarna vid nyköp.

// MC
Tja...
Klassik Movie = 35kkr
Unidisk/5125=72kkr

Vilket som är prisvärt beror på vilken budget man har :wink:
Om jag skulle köpa en DVD anläggning så skulle jag också VELAT köpa en SC men det blir dyrt totalt sett iom att det krävs en dröse högtalare med...
För dyrt? Kanske..

Jag satsar mina pengar på ett BRA 2-kanal musiksystem istället o ska hänga på en "riktig" Unidisk länge fram (de är för dyra nu) för att få bild. hellre 2 kanaler BRA är 5 kanaler som är sådär...

Till Haaken säger jag - köp den som du har råd med! O har du inte råd till en SC, lyssna inte på den :D

Mortifikator:
Jag har ett bättre alternativ till SC om man bara (som jag) kör musik = beg Ikemi/Exotik till samma pengar som en SC.
Exotik är KLART bättre än försteget i SC...

Beg Ikemi/ny Exotik/beg Klout bör vara en höjdar kombo till ca 60kkr :shock:

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Apropå "hellre två BRA kanaler" - jag håller med till stor del. Ser däremot möjligheten att komplettera de två bra kanalerna med fler av sämre kvalité. Så gör jag och är väldigt nöjd - har en Linn tvåkanalsrigg där en unity-gain-konfad ingång får signal från en billig receivers pre-out för frontarna. Alla bild och hemmabiogrejer är kopplade till receivern (5 extra högtalare, sub, dvd, vhs, xbox, projektor, tv). Tvåkanalsriggen är "ren" sånär som på ett snöre från receivern. Nackdelen är förstås att fler högtalare i rummet pajjar ljudet vid tvåkanalslyssning, men det problemet har man ju även med UD1.1/Kisto/7st Artikulat-burkar+sub(-bar).. Tanken är väl att när jag blir stor (och har råd att bo större) så river jag lös hemmabiogrejerna från tvåkanalsriggen och bär ner dom i en svartmålad grotta i källaren :).

Poängen är nånting i stil med att man inte behöver ha samma klass rakt igenom, det funkar bra med "hemmabiopåhäng" till en schysst tvåkanals Linn-rigg, speciellt om man har nåt av Linn-förstegen med unity-gain-möjlighet.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 13:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Apropå "hellre två BRA kanaler" - jag håller med till stor del. Ser däremot möjligheten att komplettera de två bra kanalerna med fler av sämre kvalité. Så gör jag och är väldigt nöjd - har en Linn tvåkanalsrigg där en unity-gain-konfad ingång får signal från en billig receivers pre-out för frontarna. Alla bild och hemmabiogrejer är kopplade till receivern (5 extra högtalare, sub, dvd, vhs, xbox, projektor, tv). Tvåkanalsriggen är "ren" sånär som på ett snöre från receivern. Nackdelen är förstås att fler högtalare i rummet pajjar ljudet vid tvåkanalslyssning, men det problemet har man ju även med UD1.1/Kisto/7st Artikulat-burkar+sub(-bar).. Tanken är väl att när jag blir stor (och har råd att bo större) så river jag lös hemmabiogrejerna från tvåkanalsriggen och bär ner dom i en svartmålad grotta i källaren :).

Poängen är nånting i stil med att man inte behöver ha samma klass rakt igenom, det funkar bra med "hemmabiopåhäng" till en schysst tvåkanals Linn-rigg, speciellt om man har nåt av Linn-förstegen med unity-gain-möjlighet.
Att ha två separate system är väl allas dröm... :cry:

Jag är främst musik freak så det blir ett 2-kanal systemet får alla resurser (en Unidisk o monitor finns i planerna för framtiden)
Intalar mig självt att det blir en bättre BIO upplevelse än via ett mediokert 5 kanals system...
Allvarligt, tror ni man saknar sourround?

Sedan ska jag skaffa mig en Klassik movie on 5-10 år komplett med högtalare för en struntsumma (nu drömmer jag visst igen :oops: )

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 15:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Allvarligt, tror ni man saknar sourround? "

Jag skulle göra det. Film går visst bra att se i stereo, men om du gör en direkt jämförelse (från fjärren) så blir det oerhört platt och trist och o-engagerande med stereo jämfört med att återge signalen som den är tänkt att återges. Detta gäller förstås filmer med fler än två kanalers ljud - att mixa upp ett stereospår ger sällan något mervärde.

Jag tycker det retoriskt kan behandlas precis som CD/LP - man vill inte använda fem kanaler till att återge en vanlig CD, inte heller vill man mixa ner den till mono i en ensam högtalare. Samma sak för film - är det fler än två kanaler i ljudspåret bör man återge det med fler än två högtalare. Fidelity, typ.

Ett extra problem som tillkommer är att det i många filmer är mer bas än normala golvhögtalare klarar av att återge på ett vettigt vis - att återge ljudet av en fallande långtradare är en helt annan sak än att återge akustiskt plinkeplonk. Även om långtradarens krasch är en symfoni i välljud från bra högtalare så kommer lågbrölet du inte hör för att högtalarna inte räcker till ändå belasta dom till den grad att dom låter rätt illa jämfört med ifall dom högpassfiltrerats och basen passats till en sub. Av samma anledning som man inte låter en diskant lira baskagge låter man inte en "normal" högtalares basar lira atombomber.

Problem två är att ljudspåren som är tänkta att återges av surroundhögtalare ovanför och bakom skallen ofta är mixade för att återges DÅLIGT. Di/bi/tri/foo/bar-högtalare efterspråkas för dessa mixar. Om ljudkillen vill lägga in lite vindbrus när Clintan ser hård ut i öknen är det inte tänkt att du ska misstänka kaktusen utanför bild för att ha en blåsmaskin i näven. Om det ska låta som det regnar vill man inte uppleva det som att nån står och duschar i bakre delen av rummet. Samtidigt vill man kanske ha ärliga direktstrålande vanliga högtalare för andra filmer .. eller ifall man vill köra SACD/DVD-Audio där "bakre" ljudspåren kanske inte alls är tänkta att slemmas ut över hela rummet.

Ja det är fasen inte lätt. Vore man äckligt rik hade man ett bio-rum, ett SACD/DVD-Audio-rum, samt ett tredje dedikerat tvåkanalsrum :).

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har testat både 2 kanals stereo samt surround via min DI men personligen saknar jag inte surroundet det minsta faktiskt.
Kan ju bero på andra omständigheter som att man är dåig på att ställa in sakerna alt dåliga högtalare mm men utav alla de system jag hört är jag svårimponerad när det gäller surround.
Men jag är inte sämre att jag kan ändra mej :D

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker film duger rätt fint i 2-kanaligt, förutom på dessa #¤%#& filmer som endast har 5.1-mix. Då saknar en center-högtalare.. fast det är ju inte så svårt att fixa egentligen, även fast man kör på en 2-kanalig anläggning i botten.

Hellre satsar jag då på en rolig 2-kanalig anläggning än surround, synd dock att man snart tvingas fixa surround pga av alla filmer som endast är avsedda för 5.1 eller uppåt.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 18:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Även om filmen är kodad i 5.1 så kan du ju ställa in i din DVD-spelare att du inte har fler än 2 högtalare; dvs stereo...eller har du inte den funktionen? Som jag ser det har jag heller en bra anläggning för musik & film, nudlar ÄR gott och det går att variera; med eller utan sås :lol:.

Post subject:
PostPosted: Mon Jun 28, 2004 18:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

equi2 wrote:
Tycker film duger rätt fint i 2-kanaligt, förutom på dessa #¤%#& filmer som endast har 5.1-mix. Då saknar en center-högtalare.. fast det är ju inte så svårt att fixa egentligen, även fast man kör på en 2-kanalig anläggning i botten.

Hellre satsar jag då på en rolig 2-kanalig anläggning än surround, synd dock att man snart tvingas fixa surround pga av alla filmer som endast är avsedda för 5.1 eller uppåt.
Om man har en 5.1 mix, o skulle vilja ha en center... då skulle nog jag ha plats för en centerburk som stoppas in "vid behov".
Då stör man inte 2-kanal systemet när man spelar musik.

Är det några andra sorroud mixar som ställer till det om man kör 2 kanaligt (eller med center)?

Är helt novis på detta... sorry :oops:

Post new topic  Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00