selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 19:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu May 17, 2007 23:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
:D :D :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
Det är lustigt hur saker och ting kan falla sig ibland. Ett bra pris, en kompis på turné i göteborg samt ett par vinylskivor, och så stod det då helt plötsligt en Basik här hemma. Jag måste säga att den dessutom låter förvånansvärt bra i förhållande till Ikemin. Systemet är alltså som följer:

Basik (basik plus, AT95)
Ikemi
Numerik
Kolektor
3xLK100
Keilidh

Jag har inte riktigt språket för ljud så ni får stå ut med mina liknelser: rytmiskt och melodiskt så är den ibland rent av bättre än Ikemin, dock så varierar det från skiva till skiva. Vissa skivor funkar bättre på Basiken, andra på Ikemin, detta dock sagt med hänsyn till helheten. Sätter man sig och lyssnar på enstaka instrument och toner så är Ikemin klart bättre på att göra dem 'trovärdiga'. En av de ganska markerade effekterna som jag upplevde när jag aktiverade var att de individuella beståndsdelarna i musiken lyftes ut och blev tydligare. Det blev lättare att urskilja saker och ting helt enkelt. Denna effekt försvinner lite med Basiken, speciellt på äldre inspelningar.

Jag är som sagt ändå imponerad. Efter att ha hört vad som är möjligt med en 12'a i mitt system så var min tanke snarare att jag skulle försöka köpa lite vinylskivor nu så att jag i framtiden skulle slippa betala horribla pengar för att komplettera samlingen med 'rätt' pressar och utgåvor. För en billig peng skulle jag dessutom kunna lyssna lite när andan föll på men Basiken är långt mer än den interimslösning som jag föreställde mig.

Allt som allt ett trevligt tillskott till den musikaliska upplevelsen och med en lämplig vägghylla så kommer jag kanske att våga stampa takten också, så om någon har en något sånär minimalistisk variant så får ni gärna skicka ett pm =)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 18:45 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Lycka till med Basiken, passa på att köp mycket vinyl nu och njut av musiken.

Vem vet vad det kan leda till senare...

Mvh Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 19:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
Också lite ögongodis:

Image

Image


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Saknas ju en mutter som håller pickupen...

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 19:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 28, 2006 02:00
Posts: 106
sköldpadda wrote:
Saknas ju en mutter som håller pickupen...

/Martin
Helt rätt, jag letar för tillfället efter en ersättare. Pickupen sitter dock väldigt stabilt på armen som det är och jag tror inte att det påverkar ljudet i någon större utsträckning. Det kanske till och med är någon som har koll på det exakta måttet på muttern?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 08:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Kamarg wrote:

Pickupen sitter dock väldigt stabilt på armen som det är och jag tror inte att det påverkar ljudet i någon större utsträckning.
Med tanke på vad den tredje skruven gör på de pickuper som har en sådan så borde skillnaden mellan en eller två vara väldigt stor. Skaffa en mutter.

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri May 25, 2007 09:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Jan 04, 2007 12:24
Posts: 251
Location: Göteborg
Hör med din Linnhandlare, eller vanlig handlare. Finns säkert att få tag mutter där...

Men jag håller med om dina åsikter gällande Basik. Det är en sjukt bra spelare, som får många skivor att bli extremt roliga och svängiga. Klart att ljudet inte är lika rent som på CD med ofta roligare. Jag vågar knappt tänka på vad en 12a skulle göra med vinylsamlingen. Det roligaste är att man kan köpa så mycket bra musik extremt billigt, beg. Plus att mycket av den nya musiken som kommer faktiskt även kommer på vinyl om man letar lite. Jag väntar tex på Joss Stones nya, och Manic Street Preachers nya, hoppas de kommer i början på nästa vecka.

Lycka till!

/Martin

_________________
Hinder är det man ser när man tar ögonen från målet!
LP12 - Majik DSI - Majik 140


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 23 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited