selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 12:22

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Naims lösning är dyr, visst, men vadå krånglig ? Ang flexibilitet så passar SNAXO _samtliga_ Naim-slusteg (och även andra fabrikat) medans dom som t ex äger Linns stereokort endast kan ha dom i totalt fyra olika slutsteg från Linn (85, 140, 5125 och 2250). Endast mono-korten passar i tune-box.

Första versionens filter till Kaber (i egen låda) kostade i nivå med SNAXO (fast då hade den nätdel). Den var flexibel eftersom man kunde ha precis vilka slutsteg som helst (precis som tune-box). Andrahandsvärdet på det idag är väl kilopris hos skrothandlaren närmast, här står sig nog en jämngammal SNAXO klart bättre faktiskt.

Låter kanske lite kritiskt det här men jag vill också säga att det är bra att Linn erbjuder aktiva system i dom prisklasser som LK85+stereofilter är. Men jag vill också säga att avfärda inte Naims lösningar som svinaktigt dyra innan ni har hört vad dom presterar. Nej, jag har inte hört hört aktiva Naim, det vore kul att få göra det faktiskt. Man får nog vara i England för att kunna få till en demo.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Med krånglig menar jag att det man måste skaffa fler kablar, samt öppna och ta bort filter i högtalarna. Med linn kan jag själv faktiskt installera ett aktivt system. Jag hade kontakt med en linnhandlare som sa att jag skulle själva kunna göra det med lite hjälp över telefon, trots att jag är novis. (Han rekomenderade dock en professionell installation).

Ang dyrt, så nog blir det dyrt alltid. Om man inte har en separat nätdel liggande så hamnar man ju i häradet 20-23 tkr. Och sedan måste man ju ha ytterligare minst ett slutsteg. Om det är värt det eller inte vet jag inte. Bara en gissning är att för de pengarna tror jag att man kan få bättre ljud med en bättre högtalare och/eller förstärkare.

Med flexibelt menar jag främst att om man kör prylarna passivt så kan man ju byta högtalare och förstärkare hur som helst, och få hyffsat betalt för prylen man byter in. Priserna på lösa begagnade aktiva komponenter verkar överlag vara ganska låga.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Vilka högtalare pratar du om då? Naims högtalare är precis lika enkla som Linns m a p konvertering passivt/aktivt.

Naims inställning är att man skall gå aktivt först när man har det bästa vilket innebär miniminivån NAC52 (numera 252)+NAP250(flera) ungefär.
Därför har dom inga "budget"-lösningar för aktiva system som ju Linn har.

Svårigheten vid aktiv installation är enl min erfarenhet att höra när det är "rätt" och tillvägagångssättet med högtalarplacering snarare än att koppla sladdarna rätt.

/Stefan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 16:56 
stefan wrote:
Svårigheten vid aktiv installation är enl min erfarenhet att höra när det är "rätt" och tillvägagångssättet med högtalarplacering snarare än att koppla sladdarna rätt.

/Stefan
Här håller jag med! Ett aktivt system kan ju finjusteras på ett annat sätt än
passiva. Däremot är det ju större risk att något går sönder om sladdarna
kopplas fel... :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Stefan,
Du skrev:
"Vilka högtalare pratar du om då?"

Jag är inte någon expert på aktivering av Naim högtalare så om du är intresserad investera i den typen av nästan top off the line naim system för att aktivera det, är jag rädd att jag är helt fel person att svara på frågor. Jag förmodar att bla Anders på Tonlaget känner till det.

Det enda jag känner till är att man använder sig av separata delningsfilter, vilket är betydligt dyrare än Linns lösning. Lika lite som du har jag lyssnat på ett aktivt naim system så jag vet inte om det är prisvärt. (Om man nu kan prata om prisvärt överhuvudtaget om ett system för kanske 300 tkr)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 04, 2004 18:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
Mortifikator Crenshaw: Det egentligen enda farliga när man kopplar in ett aktivt system är om man kopplar in något annat register på diskanten. Då kan dom brännas.
Men detta gäller ju oavsett om man har två LK-steg med stereofilter eller en herrans massa Naim-lådor.

Ulf: Nä, jag är ju inte så jätteinsatt i detaljerna men vad jag vet är att DBL och SBL (numera SL2) har passivt filter i egen "låda" och är bara att jacka ur. Allae skall gå att aktivera men där är jag osäker på konstruktionen.
Jodå, jag har pratat med Anders på Tonläget. Han har varit på Naim-fabriken och lyssnat på aktivt och han sa att det var fantastiskt. Minns dock inte exakt vad han hörde på.
300 tusen? Plocka ihop DBL, NAC552, tre NAP500, SNAXO med nätdel så har vi 900 tusen. CD-spelare tillkommer! Vore kul att få höra någon gång!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 05, 2004 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Jag har faktiskt aldrig lyssnat pa nagot riktigt bra (dyrt) Naim system. Det basta jag har lyssnat pa var CDS, nac 82/nap180/HC och SBL. Jag gillade det skarpt. De svagaste produkterna i naims sortiment tycker jag nog ar deras hogtalare. Jag jamforde med monitor audio i samma prislage och da foredrog jag definitivt MA. Ovarlag tycker jag att det verkar som ganska manga naimees foredrar icke-naim hogtalare, medan val nastan alla linnies kor med Linnhogtalare.

Rent allmant tycker jag dock att riktigt dyra anlaggningar ar lite av en besvikelse om man beaktar hur mycket de kostar. En god van till mig har en anlaggning for runt en miljon, tror jag (DCS/ Mark Levinson/ Revel Grand Salon) och visst later det fantastiskt. En valdigt subjektiv uppfattning ar det later battre an linns top of the line med Komri och Klimax. Jag tycker dock anda inte att det ar vart sa mycket pengar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 06, 2004 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Kurvan är ju liksom exponentiell för det här med kvalitet kontra kostnad.
Inte så mycket att göra åt och det går ju igen i alla andra bransher och bilar är också ett utmärkt exempel på det.
Vem tycker att en Ferrari för 3 miljoner är prisvärd :? ?

När det gäller Naim kan jag tillägga att Totem högtalare funkar!

Har lyssnat till följande kombination.

CD5 och en Naim Nac 112 försteg drivna av en Flat Cap, Naim Nap 150 slutsteg tillsammans med Totem Forest.
Lät mycket trevligt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 07, 2004 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Jan 11, 2004 14:27
Posts: 945
Sondek,
Vilken Totem högtalare var det du lyssnade på? Det skulle vara väldigt intressant om du kan skriva några rader, gärna med lite jämförelser med Linn.
Det finns de på naimforumet som hävdar att den nya instegsmodellen (nait5i) är så pass bra att det är inte värt att uppgradera från en 5i till nac112/nap150. Med flatcap lär väl dock de separata delarna vara bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
Visst finns det någon här som kan adressen till Naims diskussions forum. Tänkte det skulle vara kul att se vad som skrivs där.


Top
   
 Post subject: naim forum
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 09:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
http://naim-audio.infopop.net/1/OpenTopic?a=cfrm

varsigo

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject: Re: naim forum
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
LINN vs. NAIM
Tja... en smaksak. Båda är i en klass för sig.

Jag hade ett maxat LINN system runt 1990 (på den tiden aktiva Isobarik)o bytte till NAIM.
Har numera LINN igen

Jag föredrar LINN LP/CD o även LINN högtalare före NAIMs motsvarigheter.
Däremot är det först på senaste år som LINN förstärkarna fått samma höga klass som källa/högtalare.
Klimax serien är överlägsen allt annat - o nu kommer det nya billigare produkter som har mycket av de kvaliteterna inbyggda (exotik, Unidisk CS etc..) YES YES :D
Av äldre försteg/slutsteg är det bara Klout som jag gillar...


LINN har helt klart mer resurser är NAIM vilket talar för LINN på sikt (jämför hur många nya produkter som LINN spottat ut sig under de senaste åren med vad NAIM har...)

Mitt intryck är att LINN går mot NAIM i ljudåtergivningen (renare återgivning), NAIM går mot LINN (mer sväng)...

Kommer de att mötas? tror inte det...

Gillar NAIM's "röj" o "spelglädje"!
Dock färgas allt man spelar lite...

På LINN är återgivningen mer nyanserad - är det lungt så är det...
är det ÖS så är det banne mig ÖÖÖÖS :lol:
För varje uppgradering ökar skillnaderna mellan lungt vs. ÖS!
Vete fasen hur LINN gör men för mig är det rätt tänkt.


Till sist:
Jag skulle vilja säga att ett LINN system "lever ut" först när det blir aktivt!!! :shock:

Ja just det.. jag har en NAIM NAIT på jobbet (även en Kudos) :wink:
Grymt bra liten stärkare o på jobbet passar en stärkare som "piggar upp" lite - haha


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 11:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Däremot är det först på senaste år som LINN förstärkarna fått samma höga klass som källa/högtalare.
Håller med om detta och vill nog till viss del påstå att detta gäller även högtalarna också!

Linn högtalare har alltid haft bra tajt bas men skall man vara ärlig och inte för inskränkt i sin Linn värld så är det nog först med Katan, Ninka o.s.v som högtalarna blivit riktigt bra och börjat låta öppnare med bättre spridning, ja helt enkelt mer highend om det uttrycket tillåts! Ninka kan man också köra ihop med i stort sett vilka märken som helst.
Det var inte alltid så framgångsrikt med de äldre traditionella högtalarna.

Och med de nya Akurate har man gått ytterligare ett steg i rätt riktning på den här punkten. Det låter mindre högtalare än någonsin och ger en väldig livekänsla. Verkar dock inte gillas av de som har det tradiotionella Linn idealet för sina öron... typ Kan burkar från -80 talet.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 23, 2004 13:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sondek wrote:
Quote:
Däremot är det först på senaste år som LINN förstärkarna fått samma höga klass som källa/högtalare.
Håller med om detta och vill nog till viss del påstå att detta gäller även högtalarna också!

Linn högtalare har alltid haft bra tajt bas men skall man vara ärlig och inte för inskränkt i sin Linn värld så är det nog först med Katan, Ninka o.s.v som högtalarna blivit riktigt bra och börjat låta öppnare med bättre spridning, ja helt enkelt mer highend om det uttrycket tillåts! Ninka kan man också köra ihop med i stort sett vilka märken som helst.
Det var inte alltid så framgångsrikt med de äldre traditionella högtalarna.

Och med de nya Akurate har man gått ytterligare ett steg i rätt riktning på den här punkten. Det låter mindre högtalare än någonsin och ger en väldig livekänsla. Verkar dock inte gillas av de som har det tradiotionella Linn idealet för sina öron... typ Kan burkar från -80 talet.
Håller med delvis.
Har (som ni kanske vet vid det här laget) aldrig gillat LINNs mellanmodeller.
Även dagens mellanmodeller är kompromisser avseende "livekänslan" då TRYCKET saknas. Krävs en större aktiv burk för det.

KAN derivat (gamla o nya) eller aktiva topp-system; det är de LINN burkar som jag gillar!
Aktiva Isobarik/Keltik ger livekänsla så det räcker o blir över...

Iallafall med mina Keltik som jag haft i över 10 år - de blir mer o mer "high end" (detaljer/soundstage) för varje uppgradering framför.
Ser inte att det finns någon större begränsning i just högtalarna. :wink:

Det är tusan så vassa de är LINN :mrgreen:

Men du har rätt att de nya burkarna har mer detaljer och sk HIFI egenskaper.
HELKUL att se LINN på topp i pressen, den var man ju inte van vid förr i tiden


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited