selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 01:17

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 09:11 
Tjagge: jag ska inte ge dig order vad du ska göra. Om du känner att du och
din kollega har en givande diskussion som inte bara leder till bråk p.g.a. att
ni har olika åsikter tycker jag att diskussion är lysande. Jag har bara dålig
erfarenhet av diskussioner av det logiska slaget som handlar om sånt som
mer har med tycke och smak att göra (fast det ibland inte borde ha det).

Det man bör veta när man ger sig in i en "Linn vs. annan hifi"-diskussion är
att Linn är ett mytomspunnet märke och att många tycker att det är
underhållande att driva med Linn-ägare. Varför vet jag inte, men en teori är
att det handlar om avundsjuka - Linnanvändare är ju ofta väldigt nöjda och
fästa vid sitt märke - något som kanske inte präglar den uppgraderingstäta
hifivärlden där mycket går ut på att användarna skall vara missnöjda på någon
punkt.

Även fast vissa inte verkar vilja tro det är jag själv väldigt öppen för andra
märken som kan ge mig mer än vad Linn kan. Jag har inte upptäckt något
än, men det handlar ju bara om prylar och jag tänker inte vara den sista
att byta den dagen jag hittar något bättre - det är ju min privata njutning
med musiken som ska vara så stark som möjligt, sen skiter jag i vad det
står på apparaterna.

Jag måste ju få anse att Linns ingenjörskonst är överlägsen eftersom det
är det bästa (med god marginal) som jag har upplevt.

Sen vet jag av erfarenhet att de flesta som säger att Linn är skit blir
positivt överraskade när de får höra det första gången.

På toppen av allt är jag otroligt glad att jag har hittat ett hifimärke som
verkligen känns överlägset mot allt det jämförs med, som har fantastiska
säljare som ger underbar service och en ledning med seriös policy.

Känns fånigt att man måste motivera sånt här.

OTTO: Kan vi inte bara acceptera att vi tycker olika? Måste du hugga på
precis allt jag skriver???????? (+ några extra frågetecken) Jag tror att
de andra kan tolka mina åsikter för vad de är - de är ju inga marionett-
dockor! Skriv istället hur du ser på saken, istället för att gång på gång
hugga på mig. Det känns inte mindre seriöst när du skickar PM och skriver
att du asgarvar åt mig och andra grova ord som påminner om sånt
rastvakten på lekis får höra, något barnsligt beteende... (förvänta dig inte
att få svar på såna PM heller...)


Last edited by Mortifikator Crenshaw on Sat Jun 19, 2004 09:16, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 09:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Mortifikator Crenshaw wrote:
Sen att Linn prioriterar att den musikaliska kvalitén kommer fram snarare
än stereobild och mikrodetaljer tycker nog de flesta är bra, iaf om man inte
analyserar sina skivor utan lyssnar på musiken.
Jag vill ha både sväng o detaljer/stereobild.

MEN - de nyare LINN produkterna ÄR bra på bägge!
De är duktiga på LINN helt klart :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Mortifikator Crenshaw wrote:
OTTO: Kan vi inte bara acceptera att vi tycker olika?
Det har jag redan gjort, det är bara det att det känns som att du försöker omvända folk med dina inlägg. Nu efter ditt 151:a inlägg så fick du fram att det inte är så.
*lyfter på hatten*


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 15:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Mycket bra inlägg här i tråden sen jag gick och la mig i morse må jag säga :) Fram för en hög toleransnivå och sansade diskussioner här på forumet.

Varför Linn är ett märke som växer starka känslor tror jag har mycket med historia att göra. Så sent som för något år sen har jag sett Linn-ägare med långt mycket mindre ödmjukhet än jag tycker mig se här på forumet - istället för att mest visa att de är glada över sina system, så ägnade de sig ofta åt att nästan klanka ner på andras system i princip bara för att det inte stod Linn på dem. Sånt väcker ont blod. Dessa värsta "Linnister" var om jag får säga det själv rent ut sagt fanatiska, och självklart är det ju sånt folk minns då. T.ex. uttalanden om att redan Genki som CD-spelare spöar i princip allt annat som det inte står Linn på - oavsett prisklass - är ju bara löjligt, men den typen av uttalanden var inte ovanligt att se...

Den inställningen må ha varit grundad i Linn-ägare som var mycket nöjda med sina system, men det var riktigt trist att se hur det tog sig uttryck. När det första svenska Linn-forumet startades dök det upp en och annan tråd på hififorum.nu från användare där som hittade trådar som kunde tolkas som 'fanatiska' och gav lite fula efterslängar.

Förhoppningsvis är det slut på de fasonerna från bägge håll, och vem vet, framöver kanske fler faktiskt kan överväga att åtminstone lyssna på Linn och skaffa sig en egen uppfattning! Och om Linn kunde få till någorlunda vettigt ljud på de mässor de deltar i så kanske fler skulle förstå vår passion (på HighEnd '04 lät det inte särskilt kul enligt mig t.ex.).

Idag är det inte lika illa på hififorum.nu (där jag även deltar), MEN jag märker en benägenhet att om jag föreslår något från Linn när en person vill ha tips om CD-spelare, slutsteg etc., så är det mer regel än undantag att det mer eller mindre ignoreras. Märkligt, det där...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Den här Linn vs. andra märken-diskussionen har väl varit i gång ett bra tag.

Det är svårt att förstå varför det är så roligt att klaga på Linns prylar, men sanningen är väl den att många satsar stenhårt enbart på Linn och säger att det är allt som dugger. Detta är ju helt fel, då man ska vara öppen för annat.

På samma sätt gör dom som klagar på Linn. Vad dom än gör är det dåligt, men jag har egentligen inte lyssnat på allt.... men ändå så kan jag påstå att allt är kasst. Detta är så klart lika mycket fel som ovan.

Eftersom Hifi är så "speciellt" går det inte att säga att något är bättre än något annat. Det är enskilda bedömningar var och en av oss får göra. Låter "alla" Linnprylar kasst i mina öron så är dom också det. Vi behöver dock inte bråka om det.

Värst är det väl när folk yttrar sig utan att egentligen har givit märkena en ärlig chans.

Det är väl samma med en LP12:a. Den har varit med ett bra tag. Mest troligt så skulle den kunna göras bättre, med lite modern teknik (?) Det enda jag vet är att jag tycker den kan låta grymt bra och det är nog den bästa hifi-upplevelsen jag varit med om.

Jag kan dock inte säga något om andra Lp-spelare i det högre skiktet då jag inte har jämfört på något sätt.

I diskussioner om olika märken: Sluta klancka ner på varandra och säg istället vad du har upplevt och vad du tycker är bra/bättre med diverse olika produkter. vi tycker alla olika, men att klaga på ett helt märke kommer man inte speciellt långt med.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 17:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Mar 29, 2004 16:54
Posts: 546
Location: umeå
"I diskussioner om olika märken: Sluta klancka ner på varandra och säg istället vad du har upplevt och vad du tycker är bra/bättre med diverse olika produkter. vi tycker alla olika, men att klaga på ett helt märke kommer man inte speciellt långt med."

Precis, alla läger har sina fanatiker. Tänk om "experterna" bara kunde koncentrera sig på sina egna erfarenheter och inte på allt som går att läsa överallt och sådant man har hört i tredje person.

Men vad är det egentligen som återstår av LP-12 årsmodell -73 mot dagens?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 18:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Nov 11, 2003 00:31
Posts: 754
Location: Luleå
Intressant från ett psykologiskt perspektiv är ju hur vi påverkas av andras åsikter och tankar. Är ju sjukt hur mycket man påverkas. Det tror jag vi alla gör.

Förändringar i LP12:an kan jag dock inte säga så mycket om. Vad jag förstått så är den ganska intagt från vad den såg ut i början. Är väl mest de uppgraderingar som finns ute idag som "förändrar" den från utsprunget (Han som inte alls vet, 2004) :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 18:23 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Såvitt jag vet ska en LP12 från 1974 gå att uppgradera till en LP12 av dagens version.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Ayn wrote:
Såvitt jag vet ska en LP12 från 1974 gå att uppgradera till en LP12 av dagens version.
Det går alldeles utmärkt att updatera en linn från 74 till dagens version problemet är bara att det blir inte en gammal pryl kvar på den spelaren så lönsamheten kan man ifrågasätta.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 22:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
Ayn wrote:
Såvitt jag vet ska en LP12 från 1974 gå att uppgradera till en LP12 av dagens version.
Det går alldeles utmärkt att updatera en linn från 74 till dagens version problemet är bara att det blir inte en gammal pryl kvar på den spelaren så lönsamheten kan man ifrågasätta.
Det stämmer nog.
Det har gjorts en del större ändringar på LP12, som kostar om man uppdaterar en äldre spelare.
Ibland kan det löna sig att byta upp sig istället för att modda...


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
Om man nu skulle gå och köpa sig en LP12:a, hur skulle en sådan vara utrustad för att det skall ge ett vettigt ljud??

Kan som sagt inget om skivspelare men har funderingar på att det är kanske den typen av sound som jag är ute efter.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
OTTO wrote:
Om man nu skulle gå och köpa sig en LP12:a, hur skulle en sådan vara utrustad för att det skall ge ett vettigt ljud??

Kan som sagt inget om skivspelare men har funderingar på att det är kanske den typen av sound som jag är ute efter.
Begagnad eller ny?

Begagnad så skulle jag nog leta efter en men valhalla cirkus eller en som är strax innan valhalla och så en akito arm funkar bra att starta med och sedan sätta på en Adikt vill man komma lite billigare undan så kan man sätta på en grado i prestige serien.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
hepcat wrote:
OTTO wrote:
Om man nu skulle gå och köpa sig en LP12:a, hur skulle en sådan vara utrustad för att det skall ge ett vettigt ljud??

Kan som sagt inget om skivspelare men har funderingar på att det är kanske den typen av sound som jag är ute efter.
Begagnad eller ny?

Begagnad så skulle jag nog leta efter en men valhalla cirkus eller en som är strax innan valhalla och så en akito arm funkar bra att starta med och sedan sätta på en Adikt vill man komma lite billigare undan så kan man sätta på en grado i prestige serien.
Det var mycket moddar runt -90 (87-93).
Köpte en ny 12'a -85 och upgraderade den eftersom...
Köpte en ny sommaren 93. Lät klart bättre. (numera enbart CD pga barn)

Jag skulle ha köpt en så ny som möjligt, med så bra motorstyrning som möjligt (plinten + styrningen är viktigast, sedan arm o sist pickup...)

Tänk på att plinten är svårast att fixa till. Styrning/arm/pickupp är i regel lätta att uppgradera.


Kontakta en LINN affär o meddela din budget. De kommer att råda dig till rätt spec.
LP12 är en hel vetenskap!

btw valhalla kom tidigt 80-tal, cirkus tidigt 90-tal.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 20:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Joined: Mon Jan 19, 2004 10:58
Posts: 38
Musiker/ljudtekniker/ljudproducenter - (o de ska ju vara proffs på ljud) samtliga har varit HELT tagna efteråt. :wink:[/quote]


Musiker : JA!
Ljudtekniker... NJAA... De lyssnar inte alls på samma sätt som en musiker...


/K


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Jun 21, 2004 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Kinos wrote:
Musiker : JA!
Ljudtekniker... NJAA... De lyssnar inte alls på samma sätt som en musiker...
Vet inte vad du har för erfarenhet... men jag har haft aktiva LINN burkar i 15+ år (Isobarik o senaste 11 åren Keltik)
Ingen... INGEN är oberörd.
Tex var en ljudtekniker som rattade Ace of base's platta hemma för två år sedan o han hade ALDRIG hört något liknande.

Givetvis kommenterade han "hur bra alla detaljer hörs mm" i början - men efter att tag tog musiken o känslorna överhanden :wink: :lol:
Har också haft rena HIFI nördar (typ med med elektrostater hemma) o det är samma visa där...

De enda som inte tappar hakan är de som har LP12 med NAIM's toppsystem efteråt då de är vana vid svänget.
Men de är imponerade av musikaliteten o ÖSET i ett par Keltik :D :shock:
Å andra sidan låter det BRA hemma hos dem med!

LINN vs. NAIM är bara en smaksak o aktiva NAIM burkar är grymt kul det med.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited