selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 16:00

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Liten uppdatering
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 01:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
OK, nu har lite vatten hunnit rinna under bron.

Mina intryck so far:

Stor skillnad med 5125 mot tidigare uppsättning, allt låter helt annorlunda. Nog märks det att slutstegen börjar syna försteg och speciellt CD på ett annat sätt. En effekt av bytet är att Lp-12:an låter ännu bättre jmf med CD än tidigare. Vissa musiktyper låter precis så hysteriskt bra på LP-12:an som jag vill minnas från dess ursprung (fast dom då drevs av kloutar). Mumma!

För dom som tror att kraften inte räcker pga avsaknaden av traditionell nätdel...här kan man köra till dess halogenbelysningen börja bete sig sig som ljusorgel....jisses! Plockade fram lite gamla ZZ på vinyl ojoj vad det svängde.

Bland det som låter bäst i CD-facket måste ju Tower of Powers Liveskiva från -99 nämnas särskilt. Det är en av få CD-skivor som jag tycker låter riktigt lysande. Absolut fetast är liveversionen av "What is hip" som är en personlig favvo. Roade mig också med att lyssna lite på Pink Floyd´s Pulse (vinyl). Kanon. Och som tdigare meddelats, lite Level 42 sitter som en smäck!

Genom bytet på slustegssidan har jag nu blivit tvungen att gå igenom stora delar av skivsamlingen vilket ju är en trevlig verksamhet 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 02:07 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Heter liveskivan med Tower of Power något särskilt?

Får jag tipsa om att spana efter en begagnat Numerik? Under förutsättning att du använder Karik såklart. Jag gillar min Numerik mycket. Den lyfter också vilken standard-dvd som helst gigantiskt mycket vid vanligt tvåkanaligt filmtittande.

Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jul 22, 2005 08:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Liveskivan med TOP heter Soul Vaccination.

Jag har en Karik av sista utförandet, en Numerik tror jag inte är aktuell utan isåfall byte till en bättre spelare. Har inga silverkablar till den heller, kunde kanske ge den ett litet lyft också. Men i slutändan har jag inga illusioner om att få CD-media att låta lika bra som vinylen på 12:an det är nog bara att acceptera fakta.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 23:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Okej, dags för en liten uppdatering, det har varit ganska tyst om anläggningen. Men helt utan förändringar har det inte varit. Vad har hänt sedan senast?

Min Karik har blivit pensionerad....en Ikemi har tagit plats. Jag har dock inte gjort mig av med Kariken (den funkar klockrent fortfarande). Faktum är att dottern fick överta den, ganska sjysst CD-spelare i ett ungdomsrum om jag får säga det själv. Den är poppis går mest hela tiden.

Ikemin blev ju såklart ett stort lyft (det visste jag från början). Kul att lyssna på lite HDCD också, dom låter ju helt klart bra!

Vad mer?

Jo, under en mörk kväll med lite whisky fick jag besök.....


Image

Image

Image

Image

Image

Gissa om det lät bättre.......thank´s to Dr Lejonklou 8)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 15:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Vilket härligt system du har och keltik är grymt snygga i svart, man blir nästan sugen att skaffa ett par :D. Du skrev aldrig på allvar vad Dr Lejonklous besök gav :D


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 16:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Men grabbar... sitta med elektroniken på en heltäckningsmatta, inte använda handledsband, ingen jordning överhuvudtaget.... Vad tänker ni på?

Det är ju inga klockradior ni hanterar, det är (ofta) svindyr elektronik, att ni bara törs hantera den så dåligt!

Jag ryser när jag ser sådana bilder....

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 16:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed Jun 08, 2005 13:43
Posts: 169
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Men grabbar... sitta med elektroniken på en heltäckningsmatta, inte använda handledsband, ingen jordning överhuvudtaget.... Vad tänker ni på?

Det är ju inga klockradior ni hanterar, det är (ofta) svindyr elektronik, att ni bara törs hantera den så dåligt!

Jag ryser när jag ser sådana bilder....

/ B
Nja, hade det varit någon annan så hade jag varit orolig men inte när nu nämnde guru genomförde ingreppet.

Sedan hör det ju till saken att det enda som gjordes var ju att lossa en kabelbunt och i losskopplat läge vända på kablaget i bunten och sedan sätta tillbaks det. Så någon större risk var det ju inte. Förr i tiden var ju teknikerna tvungna att justera filtren vid lyssning och detta kunde inte göras med locken på, det var isåfall en betydligt större risk...nuförtiden går det ju bra att ställa filtren "utifrån".

För att återgå till resultatet. Signore Lejonklou vände således på alla kablar som han kunde hitta någon indikering på (märkning motsv.), därefter tvinnades det ihop på ett visst sätt och sedan tillbaks. Inget annat. Och effekten var tydligt bättre. Bättre sväng och betydligt tightare kändes ljudet. Men be mig inte förklara hur det går till...ytterst märkligt får jag lov att säga. Men det var i mitt tycke en ganska stor skillnad om man ser till vad som gjordes. Väldigt coolt faktiskt 8)

Keltikarna är ju för sköna, jag har alltid gillat dom och jag kan säga att det blir väldigt svårt att byta ut dom. Skulle väl vara ett par Komri då men det är ju såna pengar att jag behöver göra typ 40 andra byten av apparater först. Nä, istället står nytt försteg överst på listan! Sen är det nog dags för en liten sväng med Lp-12:an kanske...och sen.... och sen....och sen......


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 20:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Tack för intrycken skulle vara kul att höra Keltik på riktigt nån gång. Jag har bara hört dom ute i butiken på Takt&Ton och det blir ju inte så rättvist


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Men grabbar...
Om du hade sett hela förloppet istället för stillbilder så hade du sett att jag vid varje i- och urkoppling av en kontakt höll med den andra handen i chassiet. Dessutom satt jag helt stilla på golvet vid all intern hantering. Riskfritt, anser jag.

Hemma använder jag antistatmatta, handledsband och sånt men vid oplanerande ingrepp på bortaplan får man improvisera med riskbedömningen i bakhuvudet.

Det är nog konstigt, men jag har aldrig varit med om eller hört om någon skada/prestandaförsämring på Linnelektronik som kan misstänkas bero på statiska urladdningar. Och då har jag sett hur det bläddrats och kastats runt med lösa kretskort på heltäckningsmatta etc.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Men grabbar...
Om du hade sett hela förloppet istället för stillbilder så hade du sett att jag vid varje i- och urkoppling av en kontakt höll med den andra handen i chassiet. Dessutom satt jag helt stilla på golvet vid all intern hantering. Riskfritt, anser jag.
Det är alltid potentialskillnader som är den stora faran och normalt är det alltså ok om chassi och du själv har samma potential. Är ni båda på +500 volt sker ingen urladdning åt något håll. Men, dagens mer avancerade kretskort med flera komponentlager och jordlager kan ha känsliga komponenter sittande mellan jordplanen. Får de av någon anledning olika potential kan man leva farligt.

Vad som är riktigt lurigt är att det mycket sällan är vid själva urladdningstillfället som en komponent ger upp. Oftast blir den "bara" skadad och ger upp vid ett senare tillfälle. Detta senare tillfälle kan variera från några timmar till månader. Det kan dyka upp lika gärna efter normal drift, vid överspänning (som komponenten normalt ska tåla) eller faktiskt bara av att ligga på en lagerhylla.

Sitter man med en apparat i knät, håller i chassit, så har man i teorin samma potential. Men tänk dig att du bär en fleece-tröja eller något annat av syntetmaterial. Detta material (som ju är isolerande) ändrar inte uppladdning så lätt. Friktionen mot din kropp laddar upp materialet och den blir mer eller mindre bestående under lång tid. Influensen från tröjan (eller byxorna) kan ladda upp de delar av ett kretskort/komponenter som inte har kontakt med jord/chassit. Och vips har du en potentialskillnad!

Farorna ska inte överdrivas, oftast händer ingenting. Men eftersom man oftast inte får någon kvittens just när skadan sker (elektronik är känsligare för så svaga urladdningar att vi människor inte ens märker dom) utan apparaten fungerar som vanligt ett tag till, så gäller det att skydda sig med både hängslen och livrem.

Inte meningen att hacka på någon, jag har sett mycket värre bilder än så här :-) Men med tanke på vad Linn-elektronik och liknande kostar ville jag bara göra ett litet påpekande :-)

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 18:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag vet att du är expert på detta Bill, så jag suger åt mig all kunskap du förmedlar!

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 25, 2007 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Jag vet att du är expert på detta Bill, så jag suger åt mig all kunskap du förmedlar!
Lejon, vad gör du den 13 mars? Vi har troligen en heldagsutbildning om ESD i Gbg då. Om så är fallet är du min gäst - om du har tid och möjlighet.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 26, 2007 01:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Oj! Tackar! :D

Troligtvis är jag någon annanstans då, men jag ska raskt fundera igenom detta.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Jag ber om ursäkt för ett ytterligare off topic-inlägg, Harry, men jag ville bara berätta att jag gick Armekas ESD-kurs som Bill50x bjöd in mig till.

Stort tack, det var mycket lärorikt. Tyckte jag hade hyfsad koll på detta men det blev flera aha-ögonblick under dagen. Och att mäta vilka faktiska potentialskillnader som uppstår när man t ex reser sig från en stol eller kliver upp på ett isolerande pall var väldigt intressant. Har gått igenom och ändrat lite på min elektronikarbetsplats efter detta.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 28, 2007 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5278
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
...Har gått igenom och ändrat lite på min elektronikarbetsplats efter detta.
Det glädjer mig att utbildningen var till nytta :-)

/ B


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited