selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Apr 28, 2024 00:37

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nexus > Tukan
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 00:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
jag sitter och funderar..jag har just nu bara ett par dali concept2 stativare och jag tänker då köpa ett par Tukan ist för dom...problemet e då bara att det inte direkt kryllar av Tukans till salu

så då undrar jag följande, är det värt å köpa ett par nexus för 3flagg å då kanske sälja mina dali för ca 2papp? hur bra spelar nexusarna? jag har en majik-1 som driver isf..skulle det funka?


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Oct 12, 2003 00:25
Posts: 1556
Location: Gothenburg
Det skulle vara ett rätt fint lyft faktiskt nexusarna är rätt trevliga högtalare men de kräver en hel del av signalkällan. själv har jag levt med Index II i drygt tio år vilket var den billigaste högtalaren i serien och det är nu på senare tid jag funderat på att byta.

_________________
If you prefer your music to come from a vinyl LP on a precision turntable rather than a CD on a boom box - You might be a straight razor guy.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 02:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Jag har bytt från (visserligen tidiga) Nexus till Tukan och kan säga att Tukan är wayyyy mycket bättre. Både på ös och finlir. (:wink: till OTTO)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 06:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Apr 02, 2004 18:18
Posts: 587
Location: Umeå
henriklh wrote:
Jag har bytt från (visserligen tidiga) Nexus till Tukan och kan säga att Tukan är wayyyy mycket bättre. Både på ös och finlir. (:wink: till OTTO)
Måste iofs hålla med där, Tukan är en liten rolig krabat.
Ös, nja eventuellt.......har inte testat med maffiga steg iofs, då kanske det blir ös??
Finlir, o ja!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
skulle min majik kunna driva dessa bjässar ;) till stativare lr måste man skaffa nånting kraftfullare? märk dock att jag kommer nog biampa senare med lk85 lr liknande då jag skaffar tukan/katan...måste bara låta lite tid gå, tjejen blir galen då jag köper en massa "onödiga" prylar i onödan (hennes ögon sett) :cry:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Haakan wrote:
skulle min majik kunna driva dessa bjässar ;) till stativare lr måste man skaffa nånting kraftfullare? märk dock att jag kommer nog biampa senare med lk85 lr liknande då jag skaffar tukan/katan...måste bara låta lite tid gå, tjejen blir galen då jag köper en massa "onödiga" prylar i onödan (hennes ögon sett) :cry:
Min ex har ett system med Karik/Numerik-Majik-Tukan och det låter toppen! Men visst, man spelar väl inte råhögt.

Men som sagt, (i den andra tråden) biampning är en sämre lösning än att byta Majiken mot ett försteg.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
henriklh wrote:
Haakan wrote:
skulle min majik kunna driva dessa bjässar ;) till stativare lr måste man skaffa nånting kraftfullare? märk dock att jag kommer nog biampa senare med lk85 lr liknande då jag skaffar tukan/katan...måste bara låta lite tid gå, tjejen blir galen då jag köper en massa "onödiga" prylar i onödan (hennes ögon sett) :cry:
Min ex har ett system med Karik/Numerik-Majik-Tukan och det låter toppen! Men visst, man spelar väl inte råhögt.

Men som sagt, (i den andra tråden) biampning är en sämre lösning än att byta Majiken mot ett försteg.
mjo men jag gillar som majiken :) där ´94 lr nåt så drömde man liksom om en sån förstärkare, den va som inom räckhåll men ändå inte på nåt sätt så jag kommer nog behålla den ;)


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
OTTO wrote:
Måste iofs hålla med där, Tukan är en liten rolig krabat.
Ös, nja eventuellt.......har inte testat med maffiga steg iofs, då kanske det blir ös??
Finlir, o ja!
Med LP12-Kolektor-LK100 så var tukan bättre än Nexus på ALLT. Jag lånade först hem ett par Kan III(eller om det var IV) och dom var visserligen något bättre än Nexus, men jag saknade djupet i basen, jag ställde upp den två steg med tonkontrollen i Kolektor. När jag sen fick hem Tukan så ver det en annan historia, jag saknade absolut ingenting längre, dom vara bara bättre.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 18, 2004 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
tjejen blir galen då jag köper en massa "onödiga" prylar i onödan (hennes ögon sett)


Tveklöst det största hotet mot uppgraderingsprocessen! :wink:
Quote:
skulle min majik kunna driva dessa bjässar till stativare lr måste man skaffa nånting kraftfullare?
Majik driver både Nexus och Tukan utan problem!
Nexus är förmodligen de mer lättdrivna! Körde med en Creek 25 wattare på de jag hade i början av -90 talet och det gick också! Känsligheten ligger på 88,5 dB har jag för mig och impedanskurvan är nog rätt så snäll också.
Men som forumkollegorna här påpekar så är Tukan en högtalare som spelar renare, tajtare och bättre på de flesta sätt.
I riktigt stora rum på uppåt 30 kvadrat och mer kan nog Nexus ge ifrån sig mer ljud och klarar att spela riktigt högt med kraftfullt slutsteg.
Men långt i från samma finlir som Tukan.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 19, 2004 01:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:
Quote:
tjejen blir galen då jag köper en massa "onödiga" prylar i onödan (hennes ögon sett)


Tveklöst det största hotet mot uppgraderingsprocessen! :wink:
Quote:
skulle min majik kunna driva dessa bjässar till stativare lr måste man skaffa nånting kraftfullare?
Majik driver både Nexus och Tukan utan problem!
Nexus är förmodligen de mer lättdrivna! Körde med en Creek 25 wattare på de jag hade i början av -90 talet och det gick också! Känsligheten ligger på 88,5 dB har jag för mig och impedanskurvan är nog rätt så snäll också.
Men som forumkollegorna här påpekar så är Tukan en högtalare som spelar renare, tajtare och bättre på de flesta sätt.
I riktigt stora rum på uppåt 30 kvadrat och mer kan nog Nexus ge ifrån sig mer ljud och klarar att spela riktigt högt med kraftfullt slutsteg.
Men långt i från samma finlir som Tukan.

jo förstår att tukan spelar bättre, men tyvärr så finns det inte till salu så ofta...frågan va mer om det va värt å köra med nexus tills det dyker upp nåt köp tillfälle på ett par tukan


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 16:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tycker att DALI Concept 2 ser ut att vara en okej högtalare(har bara kikat lite på internet och ej lyssnat på den) att börja köra på fram till dess att du kan köpa ett par Tukan eller bättre.

Nexus kännns som ett lite onödigt steg för dig tycker jag!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Sun Jun 20, 2004 18:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jun 10, 2004 20:43
Posts: 835
Sondek wrote:
Tycker att DALI Concept 2 ser ut att vara en okej högtalare(har bara kikat lite på internet och ej lyssnat på den) att börja köra på fram till dess att du kan köpa ett par Tukan eller bättre.

Nexus kännns som ett lite onödigt steg för dig tycker jag!
okok :) då kör vi så tillsvidare

dom låter helt ok för dom pengarna, lyssnade på dom och b&w stativare i samma prisklass (kommer ej ihåg betäckning dom för 3200 iaf :P )

och konstaterade att jag gillade dalisarna mer iaf dom spelade kanske lite mer bas, vilket jag gillar...dock så provspelades de på hifiklubben på sveavägen och dom har ju inga lyssningsrum så man vet ju som inte förrän man provat båda hemma men jag e väl nöjd, man får inte så himla mycket för 3000:- nytt


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited