selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat Apr 27, 2024 17:53

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
per wrote:
Det kan ju finnas en lösning på dylika problem! Själv har jag löst det genom att placera gamla Linnprylar jag gillar hos min syster som bor här i närheten. För tillfället har hon Karik/Numerik/Kairn/LK100/Tukan. Visst är det kul att sätta ihop sekundärsystem av gamla favoritprylar :D
Min ex har K/N Majik och Tukan ;)

Men retro-budget-systemet känns ändå roligare på något sätt, mer sommarstuga liksom.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Wed Oct 15, 2003 17:29
Posts: 2251
Roland wrote:
Det är vid det här stadiet som i alla fall jag känner mig aningens nördig och något insnöad på Linn. Jag har vid flertalet tillfällen funderat på Knekt och en anläggning nr.2 och jag bor i en etta! :oops:
Hahaha, vi är verkligen skadade.

_________________
Mina annonser på AudioWoof


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
jag håller som sagt på att titta på ett system till min sambo, och idag var jag och tittade på ett par sara. Tyvär var ena diskanten helt paj, och går ej att laga.
Vi kom ej överens om något pris så det vart inget.

Det svåraste tycker jag är att hitta en cd-spelare. Rega kan vara ett alternativ.

De hade en arcam alfa något, är det någon som känner till den. Jag jämförde den mot deras classik music och redan där var den ganska tråkig.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 09, 2007 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jul 25, 2005 10:53
Posts: 812
Location: Visby
Arcam Alfa var min första spelare för silverskivor och den funkade alldeles utmärkt på 90-talet tills jag hörde (den ngt dyrare) Karik/Numerik kombon! Jag har bara jämfört Arcam Alfa med Karik och då åkte den på storpisk! Bytte resolut in Alfan mot en Karik, som senare fick välkommet sällskap av en Numerik.

Trist att det verkar vara besvärligt att byta lasern på Karik, annars vore det en given spelare i ett budget/nostalgi-system, i alla fall för mig!

PS Får sambon inte använda "din" LINN-rigg?! :shock: DS


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 13:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Kul med gamla Nait'er! Jag hade en gång i världen en Nait 1 hemma på demo, minns att den lät mycket bra och äger sedan några år tillbaka en Nait 2.
Quote:
Linn Kan 1 är Linns version av den berömda LS3/5A. Linn började tillverka Kan 1979 och det enda gemensamma med andra LS3/5Aor är KEFs berömda ”bas”/mellanregister-element: B110.
Jag använder LS3/5a, inköpta 1978, tillsammans med en Nait 2'an i min 'hemma TV' anläggning.

Rega RB300 har jag faktiskt också ägt.

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 10, 2007 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Quote:
Jag använder LS3/5a, inköpta 1978, tillsammans med en Nait 2'an i min 'hemma TV' anläggning.


Trevligt att du har LS3/5a. Har aldrig hört dom själv, men de har ju som bekant rönt stor uppmärksamhet genom åren. Det finns flera fabrikat och så här ser en Harbeth ut.

Image

Det finns ju flera andra tillverkare såsom Rogers, KEF, mfl. Dessa ska väl tillskillnad från Kan, placeras en bit ut från vägg?

Så här ser förövrigt den sista versionen av Linn Kan, ut (modellen upphörde 1993). Den hade Kustone monterade i lådan, som dämpning samt samma diskanter som Kaber och Keltik (keramisk diskant). Bilden nedan är så som man absolut inte borde få se en Kan, dvs utan front. Men det är väl någon som varit extra nyfiken på elementen (OBS KEF B110-elementet, samma som i Harbeths).

Image

/mvh


Last edited by torig on Sun Nov 08, 2009 15:23, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Underbart reportage, torig!

Blir väldigt nostalgisk när jag ser Nait 1:an. Snyggast av alla Naimlådor genom tiderna! Det var också den första förstärkare jag verkligen fick en "aha-upplevelse" av. Den golvade allt annat jag hade lånat hem.

Kan dock inte låta bli att nämna att Kan II aldrig fick några metall/keramikdomer (som i Kaber/Keltik/Keilidh/Tukan). De på bilden är moddade i efterhand.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 06:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Tidiga NAIT (1&2) verkar vara i ropet nu och priserna på vissa ex är löjligt höga tyvärr. Men å andra sidan, vilken i dag tillverkad förstärkare ger samma pang för de rimliga pengarna?
För att komplettera nostalgisystemet behövs en tuner. Jag vill verkligen ha en sån här till min Nait:




Image

/Erik


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 20:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Jag har också en Nait med röd diod som jag recappade hos Naim i höstas. Naiten spelar i mitt andra system med Katan i ett litet rum. Det svänger bra. Tycker att riian är lite klen så jag kör med en separat Riia, Trichord Dino vilket låter mycket bra. Jag har också försökt använda min Ikemi men det verkar som utgångssignalen blir för hög och distortion uppstår. Men med Karik låter det jättefint via Naiten.

_________________
Bose


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 21:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Mon Oct 31, 2005 22:39
Posts: 241
Location: Stockholm
Sorry. Trippelpost. Kan 2 tas bort?

_________________
Bose


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 11, 2007 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 766
Location: Göteborg
Quote:
Kan dock inte låta bli att nämna att Kan II aldrig fick några metall/keramikdomer (som i Kaber/Keltik/Keilidh/Tukan). De på bilden är moddade i efterhand.
Tack för påpekandet. Det borde jag observerat. Jag bytte ju själv till "keramiska diskanter" på mina dåvarande Kaber, runt 95/96. Dessa diskanter kom väl då och vid den tiden fanns ju inte längre Kan II. Gillar förövrigt inte att man modifierar Kan på detta sättet. Orginalet är bäst, ha, ha.

/mvh

PS. Kolla "brytmärket" som blivit efter det att man (med våld?) tagit bort Kan-högtalarens fronttyg. Observera också att baffeln sitter fastskruvat med ett par extra skruvar jämfört med Harbeths. DS


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 08:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Oct 17, 2005 08:43
Posts: 340
Quote:
Det finns ju flera andra tillverkare såsom Rogers, KEF, mfl. Dessa ska väl tillskillnad från Kan, placeras en bit ut från vägg?
Jo, så är det. Ingen smart ide egentligen med så små och basokapabla högtalare, men de konstruerades innan engelsmännen hade upptäckt att högtalare brukar användas i rum :wink:

JohanR


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 12, 2007 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Nov 05, 2004 21:11
Posts: 901
Så här såg min 25-åring ut innan den for sydväst ut. En lite speciell detalj på Nait 1 är balanskontrollen. Det är lätt att tro att den är trasig när man först vrider på den men den reglerar vänster kanal +-3dB och påverkar inte alls höger kanal.

/Erik


Attachments:
CIMG0621.jpg
CIMG0621.jpg [ 1.45 MiB | Viewed 4725 times ]
Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited