selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 14, 2024 01:41

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sandisk Sansa E280
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 16:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Har precis köpt en MP3-spelare en Sandisk Sansa E280 med 8 Gb minne.
Köpte den efter att ha läst Lejonklou's lovord över den på sitt forum.

Har lyssnat i två dagar nu eftersom jag inte har någon annan digital källa att lyssna på eftersom Unin är på lagning.

Måste säga att jag är djupt imponerad över hur bra den låter tune-dem-mässigt, fullt njutbart även med standardlurarna, med Grado 125 blev det klart bättre.

Använder Roxio Easy Media Creator 9 med minsta komprimeringen 4x, får in nästan 50 CD med det, fullt OK.

Kan rekommendera denna varmt.
Pris 1800 på Dustin (vet att den finns billigare på annat håll men beställde fler saker samtidigt)

Trodde aldrig att jag skulle skriva om en sån här produkt :shock:

Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Kul att den var bra, men i ärlighetens namn har jag ännu inte lyssnat på någon av Sansa-spelarna. Det är Linnofil som har jämfört (med Tune Method) och rekommenderat modellen M250.

Dock vet jag inte om han har hört den modell du nämner. Om även den är bra så kanske de delvis är byggda kring samma kretslösning?

Annars bör man inte anta att de rekommendationer som finns i tråden 'Absolute Bargains' gäller ett helt märke. Det gäller alltid enbart den enskilda produkten. Storebror i samma produktserie kan vara designad och tillverkad av en annan firma och låta helt annorlunda.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 22, 2007 22:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Lejonklou wrote:
Kul att den var bra, men i ärlighetens namn har jag ännu inte lyssnat på någon av Sansa-spelarna. Det är Linnofil som har jämfört (med Tune Method) och rekommenderat modellen M250.

Dock vet jag inte om han har hört den modell du nämner. Om även den är bra så kanske de delvis är byggda kring samma kretslösning?

Annars bör man inte anta att de rekommendationer som finns i tråden 'Absolute Bargains' gäller ett helt märke. Det gäller alltid enbart den enskilda produkten. Storebror i samma produktserie kan vara designad och tillverkad av en annan firma och låta helt annorlunda.
OK, då läste jag inte tillräckligt noggrant.

Men den var riktigt bra.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 23, 2007 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Roligt att höra att du är nöjd PerK!

Jag har länge undrat hur bra 280:n är Jag ställde faktiskt frågan här: http://www.lejonklou.com/forum/viewtopic.php?p=392#392

Nu undrar jag förstås fortfarande hur bra den är, relativt min M250. Har du möjlighet att testa? Jag är själv mycket nöjd med min M250. Men precis som Fredrik säger ovan så har han inte vågat prova! (M250 med 2 GB => 649 kr på Clas Ohlson) Lite mer minne har ju aldrig skadat någon apparat så 8 Gb skulle sitta fint om den var lika bra. Har du provat film på den? Bra? Skulle det funka i baksätet på bilen till barnen? Hur låter musiken från det inbyggda minnet VS minneskortet? Vet inte om jag tolkat dig rätt i ditt första inlägg. Har du kopplat in den till stereon och är imponerad? Eller är det bara via lurar som du lyssnat på Sansan i avsaknaden av Unidisken?

Jag har inte själv provat Roxio som du PerK, men jag har haft god framgång med WMP9 och WMA filer med 192 kb/s. Kan du prova det och jämföra med din Roxio variant? Klart spännande med portabel komprimerad musik som faktiskt fungerar! (Till viss del, det är inga "Fick-Ikemi" vi pratar om. Men det är gott och väl bättre än en "Fick-Arcam".) Kul att det är fler än jag som blir överaskade av en "MP3" spelare. Det trodde jag också var omöjligt, fram till Sansan...

Jag har också samma teori som Fredrik, mycket glädjande att det verkar som om den goda kretslösningen på M2x0 modellerna har överförts på E modellerna. Sandisk kanske har fattat något? (Troligtvis inte, men ändå...)

Har du provat med AKG K24P som nämns i tråden på Lejonklou's forum? De känns kanske mer portabla än dina Grado och kostar bara 300 kr.

En av de stora fördelarna med portabel komprimerad musik (som fungerar tunemässigt) är att man kan utbyta musik med varandra. Det går många gånger faktiskt att förstå om man kommer att gilla en CD genom att lyssna på en komprimerad låt i Sansan. Kanon att skicka iväg en DVD+R med massor av musiktips som faktiskt går att ta till sig. Redan där har man tjänat in de 650 kr som en M250 kostar.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Fri Mar 23, 2007 13:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Hej Linnofil,

Har inte haft någon möjlighet att testa den mot M250, tyvärr, har bara lyssnat på den som den är, mest med tillhörande lurar.

Tackar för tipset med AKG, mer praktiskt på tåget än Grado :D .

Kör för närvarande 320 kb/s mp3 (4 ggr komprimering) och tycker det fungerar riktigt bra. WMA med 160 kb/s har jag provat och det låter riktigt bra, har dock ej gjort några jämförelser.
Är väldigt nöjd med 320, tror att jag kör vidare på det, får i alla fall in tillräckligt med skivor.
Det finns även en Micro SD plats att plugga in mer i om det skulle behövas.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 12:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Någon som testat iGrado? Enligt Grado ska det vara samma prestanda som en SR60.

Har en SR125 som jag är mycket nöjd med, väldigt musikalisk.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Dec 01, 2005 14:59
Posts: 1142
Location: Göteborg, Sveriges framsida!
Jag har tyvärr inga tips om iGrado. Men kanske kan du få ett tips härifrån och få radio på din Sansa? http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 9967#39967

Rapportera gärna om det går!

Här någonstans kan du börja leta för en E modell: http://www.anythingbutipod.com/forum/sh ... hp?t=11076


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 28, 2007 16:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
Linnofil wrote:
Jag har tyvärr inga tips om iGrado. Men kanske kan du få ett tips härifrån och få radio på din Sansa? http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 9967#39967

Rapportera gärna om det går!

Här någonstans kan du börja leta för en E modell: http://www.anythingbutipod.com/forum/sh ... hp?t=11076
Tackar för tipset, men kommer nog inte uppgradera till radio, finns inget vettigt att lyssna på där längre, förutom nyheter, tycker jag.

Kommer att provlyssna iGrado och jämföra den mot mina små-lurar och en SR325 för att kolla om iGrado är tillräckligt bra.
Kommer nog att använda mina SR125 som komplement.

/Per


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 29, 2007 12:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Jun 19, 2006 11:31
Posts: 332
Location: Enköping
iGrado var tillräckligt bra, hade det som jag kände igen från mina SR125.

De hade inga AKG att jämföra med, men jag upplever dem som riktigt bra för priset, 490 kr.
SR325 var en betydligt högre division, men närmare 4000 för ett par lurar till en mp3 är att ta i. Source first...

/Per


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited